سفرنامه ای برای شکم پرستان

3.7
سفرنامه ای برای شکم پرستان

مقدمات سفر

برابر روال سفرهای سالیانه  این بار تصمیم گرفتم باتفاق یکی از دوستان سفری به کشور آلمان داشته باشم. بدلیل اتمام مدت اعتبار گذرنامه پس از گرفتن گذرنامه جدید و تهیه دعوتنامه از کشور آلمان طبق معمول می بایست از طریق ویزامتریک،  ویزای ورود به کشور آلمان را بگیرم. متاسفانه گرفتن وقت از ویزامتریک  بسیار پیچیده و پر هزینه بود.  در این راستا نه تنها بازار تعدادی از آژانس های مسافرتی به عنوان دلال گرفتن وقت از ویزامتریک، بسیار پر رونق بود بلکه علیرغم برخورد بسیار خوب پرسنل ویزامتریک،  این موسسه به بهانه های مختلف در صدد اخذ وجوه اضافی از متقاضیان  برای درآمد زایی بیشتر ویزامتریک بود. بهرحال موفق گردیدم  با صرف وقتی بسیار طولانی از این پل صراط گذشته و مدارک را برای سفارت آلمان ارسال و ویزای خود را بگیرم.

آغاز سفر

طبق معمول با هواپیمایی ترکیش ایر از فرودگاه اصفهان به شهر استانبول و سپس به فرودگاه دوسلدورف کشور آلمان پرواز نمودم. قیمت پرواز نسبت به سال قبل بسیار افزایش یافته بود. خدمات داخل هواپیما  هیچ تغییری نکرده و تقریبا پرواز خسته کننده ای داشتم. چون در این سفر یکی از دوستان به عنوان مهمان همراه من بود.  پس از رسیدن به مقصد ترجیح دادیم  آن روز را استراحت کنیم و از صبح روز دوم  از نقاط دیدنی شهر اسن کشور آلمان  بازدید نماییم.

شهر اسن در یک نگاه کوتاه

شهر اِسن یکی از شهرهای بزرگ کشور آلمان بوده، که درغرب کشور و در شمال ایالت راین وستفالن و در مرکز منطقه رور قرار گرفته است. رودخانهٔ رور از میان محله های "  کوپفردره (Kupferdreh ) ، هایزینگن (Heisingen) ، فیش لاکن (Fischlaken)  و وردن  (Werden)  " می گذرد و دریاچه بالد نایزه (Baldeneysee) را در جنوب این شهر تشکیل داده است. این شهر نهمین شهر بزرگ کشور آلمان و چهارمین شهر بزرگ ایالت نوردراین-وستفالن بعد از کلن، دوسلدورف و دورتموند می باشد. متوسط ارتفاع شهر اِسن از سطح دریا ۱۱۶ متر بوده ، که بلندترین نقطه آن محله " هایدهاوزن  " با ۲۰۲٬۵ متر ارتفاع و پست ترین نقطه آن با ۲۶٬۵ متر ارتفاع محله " کارناپ  " است. حضور کارفرمایان بزرگی همچون "  Thyssenkrupp، Evonik industries، Hochtief، Deichmann، Deutsche  Bank و Schenker در این شهر موجب گردیده، تا اقتصاد آن شکوفا و فرصت های شغلی زیادی در اِسِن بوجود آید.

بدلیل آن که دو شرکت بزرگ ( ON  و RWE )  تامین کننده تمامئ انرژی های  برگشت‌پذیر و برگشت ‌ناپذیر، کشور آلمان در این شهر مستقر می باشند، لذا شهر اسن را پایتخت انرژی کشور آلمان نیز لقب داده اند. همچنین در سال 2010 میلادی اِسن به عنوان  " پایتخت فرهنگی اروپا " نیز معرفی شده است.  مردم این شهر به قانونمند وجدی بودن معروف هستند، اما در کنار این جدیت همواره یکی از مردمان مهربان اروپا نیز بشمار می آیند. علیرغم ظاهر خشک و سرد آنان  باید اذعان نمودکه مردمانی بسیار رئوف و مهربان هستند. شهر اِسن با ۲۱۰/۳۲ کیلومتر مربع وسعت به چند منطقه تقسیم شده، که یکی از مناطق مهم آن منطقه کرای ( Essen- Krey) می باشد.

ویرایش عکس 1.png
نمایش نقشه شهر اسن – عکس از اینترنت

دما و  آب و هوای اسن اسن به دلیل قرار گرفتن در محدوده منطقه  رور (  Ruhr) همواره دارای آب و هوای نیمه اقیانوسی، مرطوب و بارانی می باشد. زمستان های سرد با یخبندان اندک و  وزش باد ازماه  نوامبر تا مارس  متاثر از نزدیکی این منطقه با اقیانوس اطلس خواهد بود. در فصل بهار  هوا کماکان اندکی برفی و زمستانی بوده، اما از ماه اپریل تا ماه می هوا رو به گرمی می رود. با آغاز فصل تابستان دمای هوا افزایش می یابد، اما  گاهی با وزش بادهای اقیانوسی، باران‌های موسمی نیز همراه می باشد.

ماه جولای گرم‌ترین ماه سال بوده، که دمای آن بین 13 تا 22 درجه سانتیگراد در نوسان است. اوایل فصل پائیز هوا خنک و معتدل بوده ، ولی اندک اندک در ماه‌های بعد  به برودت هوا نیز اضافه می‌شود و هوا گرفته و سرد خواهد شد. در نهایت سوز و سرما ارمغان فصل زمستان می باشد. ژانویه سردترین ماه سال بوده، که به صورت نرمال دمای هوا بین منفی 2 درجه سانتیگراد تا چهار درجه بالای صفر در نوسان است.

خوراک و نوشیدنی های اسن

شهر اسن خوراک و یا نوشیدنی خاصی نداشته ، ولی غذاهای سنتی و نوشیدنی های منطقه نورد راین وستفالن (NRW) و کشور آلمان در این شهر نیز رایج می باشد. بطور کلی مردم اسن همانند ساکنین نورد راین وستفالن عاشق غذا های گوشتی، شیرینی و نوشیدنی که در ادامه معرفی می کنم هستند.

۱ -  خورشت مرغ کور   (Blindhuhn) که شامل : ژامبون یا بیکن، سیب ، گلابی و لوبیا سفید می باشد.

ویرایش عکس ۲.jpg
خورشت مرغ کور از غذاهای متداول منطقه وستفالن

۲ -  سوپ آبجو(  Münsterland ) که شامل :  اسانس آبجو ( مالت )، شیر، کشمش و وانیل است.

۳ -  خوراک مارچوبه (Spargel )  : که  فقط در مدت محدودی، از اواخر فروردین ماه که فصل مارچوبه (Spargelzeit) آغاز می گردد تا روز  سنت جان باپتیست، که پایان فصل مارچوبه  می باشد در سرتاسر آلمان به علاقه مندان عرضه می گردد.

ویرایش عکس ۳.jpg
 انواع مارچوبه های مورد مصرف و متداول در منطقه وستفالن

۴ -  خوراک ساده بهشت و زمین  (Himmel un Ähd)  که شامل : پوره سیب زمینی، سس سیب و پودینگ سیاه سرخ شده خواهد بود.

۵ -  خورشت گوشت گاو و پیاز ، گوشت گوساله آب پز با پیاز و سس خردل.

۶ -  خوراک های خیابانی، شامل انواع غذاهای تهیه شده از ژامبون و سوسیس  مانند : سوسیس با کاری (Currywurst) ، سوسیس سرخ کرده (bratwurst ) و امثالهم که عموماً  نسبت به سایر خوراک ها ارزانتر بوده ومورد علاقه مردم در خیابان ها می باشد.

۷ -  شیرینی ها :  درمنطقه نوردراین وستفالن، مردم نه تنها غذای های دلچسب را دوست داشته، بلکه خوراک های شیرین و شیرینی های منطقه را بیشتر ترجیح می دهند. مانند : وافل بلگیش (Belgische Waffeln  )، کیک سیب (Apfelkuchen)  ، ژله وستفالیا (Gelee Westphalian)  و(Aachener Printen) .

ویرایش عکس ۴.jpg
  یک  نمونه وافل رایج در منطقه

بنا به پیشنهاد دوستم تصمیم گرفتیم ابتدا کمی شهرگردی نماییم . با خرید بلیط قطار به میدان برلین ( Berliner Platz ) در مرکز شهر رفته و پس از بازدید از مجموعه تجاری لیمبکه  ( Limbecker Platz )  با پای پیاده  و عبور از بازار اصلی باز گردیم. مجموعه تجاری لیمبکه بزرگترین زیباترین و مهمترین مرکز تجاری شهر اسن بوده که ساختمان آن در مجاورت میدان برلین  و انتهای بازار اصلی یا مرکز خرید قدیمی شهر قرار دارد.  مرکز خرید قدیمی شهر از میدان برلین تا ایستگاه مرکزی قطار شهر اسن  ادامه داشته و علیرغم شیب تند خیابان های داخلی بازار، براحتی می توان با پای پیاده آن را طی نمود.  هر آنچه که نیاز داشته باشید براحتی می توانید پیداکنید. بخش اعظمی از این بازار به رستوران ، کافه های خیابانی،  پاساژهای کوچک،  فروشگاه های بزرگ با برندهای معتبر  اختصاص دارد.  در مسیر عبور،  ساختمان  چند کلیسا  و برج اِسن ( Essener  Dom )  گردشگران تور آلمان را بخود جذب می کند.

حوالی ساعت یک بعدازظهر با پشت سرگذاشتن  مراکز تجاری شهر،  وارد ایستگاه مرکزی قطار شدیم. از این ایستگاه می توان با قطارشهری،  مترو، اتوبوس و تاکسی  به هر نقطه شهر اسن رفت و‌آمد نمود و یا با  قطار بین شهرها، قطار های اروپایی و سواری های شخصی ( میت فار ) به هریک از شهرهای کشور آلمان و یا پایتخت  برخی از کشورهای اروپایی عزیمت نمود.  یاد آوری می کنم که نحوه رفت و آمد در  داخل کشور آلمان قبلا در بلاگ لست سکند منتشر شده است .

سپس به سمت جنوب شهر اسن ادامه مسیر داده  و وارد خیابان هیوسن  ( Huyssenallee ) شده،  که با ادامه مسیر به یکی از خیابان های زیبا ، شلوغ ، لاکچری و مرکز تردد جوانان شهر اسن به نام خیابان روتنشاید ( Rüttenscheid str.) رسیدیم.  جاذبه های این خیابان  از یک ایستگاه بعد از ایستگاه قطار مرکزی شروع شده و تا منطقه ژیرادت ( Girardet str.) ادامه دارد.  قبل از ورود به خیابان روتنشاید ابتدا استودیو فیلم  (  Filmstudio  Glückauf) و کمی بالاتر و مقابل آن   ساختمان تئاتر شهر، در مجاورت پارک شهر ( Stadtgarten )  و  در ادامه همچنین موزه  فولک وانک ( Museum Folkwang  )    را می توان مشاهده نمود. دو طرف خیابان مملو از فروشگاه های لوکس، بوتیک ها، رستوران ها و کافه های خیابانی بوده، که  به غیر از مواد خوراکی قیمت اجناس در این خیابان اندکی گرانتر از سایر نقاط شهر می باشد.

ساعت 2.5 بعدازظهر بود که گرسنگی  و خستگی توان ادامه مسیر را از ما گرفته بود . تابلو  یک رستوران کوچک نظر ما را جلب کرد . خوشبختانه متوجه شدیم که این مکان یک رستوران ایرانی است.  بدون درنگ وارد آن شدیم. جالب این که وقتی در رستوران چشمم به منوی غذا ها افتاد بی اختیار یاد دوستان شکم گرد سایت لست سکند افتادم و تصمیم گرفتم  با دقت بیشتری رستوران های این سفر را بررسی نمایم، تا بتوانم سوغاتی خوبی برای شکم گردهای عزیزگروه به ارمغان بیاورم. به همین دلیل عنوان سفرنامه را "  سفرنامه ای برای شکم پرستان "  انتخاب کردم.

رستوران برنج برای دیدار شما

رستوران برنج برای دیدار شما ( Rice to meet you ) ، که یک رستوران کاملا ایرانی بوده، در خیابان روتنشایدر( Rüttenscheider Straße 18)  پلاک شماره ۱۸  شهرستان اسن کشور آلمان  قرار گرفته است. این رستوران توسط یک خواهر و برادر ایرانی تبار چند ماه پیش کار خود را شروع کرده است.

ویرایش عکس ۵.png
لوگوی رستوران برنج برای دیدار شما
ویرایش عکس ۶.jpg
 نمای ورودی و تابلو رستوران
ویرایش عکس ۷.jpg
 کانتر پذیرش مشتری رستوران برنج

رستوران دارای پرسنلی ایرانی، بسیار مودب ، مهمان نواز بوده و مکانی  کوچک،  اما آرام برای مشتریان می باشد. تزییناتی بسیار ساده داشته و تلاش می نماید تا برخی ازغذاهای اصیل ایرانی  را در قالب منوی اروپایی به اروپاییان بشناساند. گفتنی است : در محیط داخلی رستوران یک موسیقی اصیل ایرانی به صورت آرام شنیده می شد.  اما در فضای باز رستوران فقط صدای رهگذران و عبوراتومبیل ها  به گوش می رسید.

ویرایش عکس ۸.jpg
نمایی  از داخل سالن رستوران
ویرایش عکس ۹.jpg
  نمایی  از  فضای باز رستوران

اگر به منوی رستوران دقت کنید متوجه می شوید که تمامی غذاهای این رستوران ایرانی بوده، که با نامی جدید و یا بصورت ترکیبی به مشتریان عرضه می گردد.

ویرایش عکس ۱۰.jpg
 منوی نوشیدنی و غذاهای رستوران

گروه های غذایی این رستوران عبارتند از :( پیش غذاها ،غذاهای تهیه شده از گوشت مرغ،  غذاهای تهیه شده از گوشت ،  غذاهای ویژه گیاهخواران و وگان ،  ساندویچ های ایرونی ،غذاهای ترکیبی و دسر) .

پیش غذاها

دلمه  شامل :برگ های انگور پر شده با دانه های انار و گردو با تزیینات جانبی                           5.90 یورو

غنوشی  شامل: کنجد و بادمجان مدیترانه ای  همراه با نان. (پیش غذا ویژه  افراد وگان)                 4.90 یورو

ماست و خیار  شامل : ماست، خیار، نعناع خشک همراه با نان                                                  4.90 یورو

ترکیبی شامل غنوشی، حمص قرمز و ماست و خیار همراه با نان                                                          5.90 یورو

غذاهای تهیه شده از گوشت مرغ

برای تهیه این غذا ها فقط از فیله مرغ ترش شده استفاده می گردد.

پلو مرغ ( چلو مرغ ) شامل : فیله مرغ، برنج ایرانی با زعفران،  سالاد و سس سماق                       16.90 یورو

سالاد مرغ شامل:  فیله مرغ، سالاد مدیترانه ای  همراه با سس و دیپ                                           15.90 یورو

سیب زمینی با مرغ شامل: فیله مرغ، سیب زمینی سرخ کرده خانگی، سالاد جانبی و سس سماق           16.90 یورو

غذاهای تهیه شده از گوشت

تمامی غذاهای این زیر مجموعه با کباب کوبیده تهیه شده به سبک مدیترانه ای  سرو می گردد.

چلوکباب کوبیده  شامل  برنج ایرانی همراه با زعفران کباب کوبیده مدیترانه ای ، سالاد و سس سماق            16.90 یورو

سالاد کوبیده شامل سالاد مدیترانه ای کباب کوبیده مدیترانه ای همراه با سس و دیپ                         15.90 یورو کوبیده با سیب زمینی شامل سیب زمینی سرخ کرده خانگی، سالاد جانبی و سس سماق                        16.90 یورو

غذاهای ویژه گیاهخواران و وگان

تمامی غذاهای این منو با مخلفات دلخواه مشتری، سالاد جانبی و سس کنجد سرو می شود

سبزیجات مدیترانه ای ترش شده شامل :غذای جانبی انتخابی شما، سالاد جانبی ، سس لیمو، تاهینی. این غذا مناسب برای  افراد وگان می باشد.                                                                                                  12.90 یورو

فلافل (گیاهخواری) شامل : گلوله های فلافل، غذای جانبی انتخابی شما، سالاد جانبی ، سس لیمووتاهینی. این غذا مناسب برای  افراد گیاهخوار و وگان می باشد.                                                                              13.90 یورو

ویرایش عکس ۱۱.jpg
 فلافل با برنج زعفرانی به عنوان غذای جانبی انتخابی

ساندویچ  ( غذاهای بسته بندی)

ساندویچ مرغ شامل : قطعات فیله مرغ ، سالاد مدیترانه ای و دیپ.                                             9.90 یورو

ساندویچ کوبیده شامل : یک سیخ کباب کوبیده مدیترانه ای، سالاد مدیترانه ای و دیپ                      9.90 یورو

ساندویچ سبزیجات شامل : سبزیجات مدیترانه ای ترش شده، سالاد و یک دیپ. این ساندویچ مناسب برای  افراد گیاهخوار و وگان می باشد.                                                                                                    7.90 یورو

ساندویچ فلافل شامل : گلوله های فلافل، سالاد مدیترانه ای و دیپ این ساندویچ برای  افراد گیاهخوار مناسب می باشد.                                                                                                                                  8.90 یورو

غذاهای ترکیبی

غذاهای ترکیبی یکی از غذاهای مورد علاقه مشتریان این رستوران می باشد.

ترکیب۱ شامل : تکه های فیله مرغ لطیف و ترش شده، یک سیخ کباب کوبیده مدیترانه ای، مخلفات دلخواه مشتری، سالاد جانبی، دیپ و سس سماق                                                                                           20.90 یورو

ویرایش عکس ۱۳.jpg
غذای ترکیبی نوع اول  رستوران برنج

ترکیب ۳ شامل : تکه های لطیف استیک گوشت گاو، یک سیخ کباب کوبیده مدیترانه ای ، مخلفات دلخواه مشتری، سالاد جانبی، دیپ و سس سماق                                                                                                       21.90 یورو

ترکیب ۴ شامل : سبزیجات مدیترانه ای ، فلافل ترش شده، غذای جانبی انتخابی، سالاد جانبی، سس دیپ و لیمو تاهینی . این غذا برای  افراد گیاهخوار و وگان مناسب می باشد.                                                                   16.90 یورو

ترکیب ۵  شامل :  تکه های فیله مرغ لطیف و ترش شده، یک سیخ کباب کوبیده مدیترانه ای ، تکه های گوشت گاو نرم، مخلفات دلخواه مشتری، سالاد جانبی، یک دیپ و سس سماق                                                         25.90 یورو

ترکیب ۷  شامل  :  تکه های فیله مرغ نرم و ترش شده ، گلوله های فلافل، مخلفات دلخواه، سالاد جانبی، دیپ و سس سماق                                                                                                                                 18.90 یورو

مخلفات و سس ها

فلافل اضافه با سس تاهینی لیمو                                                                                           6.90 یورو

سیب زمینی سرخ کرده خانگی با سس سیب زمینی سرخ شده                                                      6.90 یورو

سس سماق                                                                                                                       1.50 یورو

سس تاهینی لیمو                                                                                                              1.50 یورو

سس سیب زمینی سرخ کرده                                                                                                1.50 یورو

دسر

بستنی زعفرانی ایرانی                                                                                                     4.90 یورو

بستنی فالوده  ( مخلوط ) ایرانی                                                                                          4.90 یورو

ماکارونی نارگیلی شامل کوکی نارگیل با کرم فندق همراه با تکه های نارگیل                                     3.50 یورو

ویرایش عکس ۱۴.jpg
چای با نبات ایرونی همراه با گل سرخ
ویرایش عکس ۱۵.jpg
دوغ  ایرانی با سبزیجات کوهی  با  آرم رستوران

بعد از خوردن نهار و اندکی استراحت  برای شهرگردی ادامه مسیر دادیم.  در انتهای خیابان روتنشاید به سمت راست رفته تا بزرکترین، زیباترین و غنی ترین پارک تحقیقاتی شهر اسن به نام " گروگا پارک  " را ببینیم. ناگفته نماند سفرنامه ای ویژه و تقریبا جامع پیرامون این پارک تدوین گردیده که در سال ۱۴۰۱ خورشیدی تحت نام " پارک گروگا آلمان ، پارکی به زیبایی یک شهر" در سایت لست سکند منتشر شده،  که به همین دلیل از ذکر جزییات آن خودداری می گردد.

از روی نقشه نقاط جذاب و دیدنی شهر اسن را بررسی کردیم تا مکانی را که مهمان من دوست داشت مورد بازدید قرار دهیم.  او تمایل داشت بیشتر اطلاعاتی پیرامون منطقه کرای که روزگاری برای خود سرآمد منطقه و مستقل بوده بدست آورد. در نتیجه دست بدامان دخترم شدم تا به عنوان راهنما و مترجم ما را همراهی کند.  با خرید بلیط قطار شهری به سمت ایستگاه مرکزی اسن – کرای رفتیم.

منطقـــه کــــــرای

کرای در بخش شرقی شهر اسن از توابع استان نورد راین وستفالن (Nordrhein-Westfalen )  با حروف اختصاری ( NRW) واقع شده و وسعتی حدود 01/6 کیلومتر مربع داشته و با 60 متر ارتفاع از سطح دریا، در حال حاضر جمیعتی حدود 20000 نفر را در خود جای داده است . کرای یک کلمه قدیمی ساکسونی به معنای کلاغ بوده ، که در گذشته به صورت کرایا (Creia) نوشته می شده  و اولین بار در قرن دهم به عنوان جریان کلاغ (  prope Creia ) از آن یاد شده است. اولین نوشته مکتوب یا مستند مربوط به سال 1340  میلادی می باشد. اما به تدریج نگارش آن به شکل کنونی  کرای (Krey) تغییر یافته است. در گذشته های دور کرای  متشکل از پنج مزرعه بوده و ساکنین آن به شغل کشاورزی و پرورش اسب اشتغال داشته اند، که امروزه نام برخی از خیابان ها هنوز یادآور خانواده ها و مزارع آن زمان است.

از سال 1857 میلادی با تاسیس اولین کارخانه دراین منطقه، کرای به تدریج به منطقه صنعتی تبدیل شده است. درسال 1898 میلادی توسط "  آلبرت اکنبرگ "  کارخانه ذوب آهن آلمان غربی در کرای تاسیس گردیده و درسال 1919 میلادی با ریخته گری بودِروس (Buderus) ادغام شده و به عنوان کارخانه ذوب فلزات اسن - کرای (  Essen Kray Buderus'sche Eisenwerke) به فعالیت خود ادامه داده است. این مجموعه بزرگ صنعتی در سال 1971 میلادی  تعطیل گردیده است.اولین مستعمره معدنچیان در سال 1870 میلادی در کرای شکل گرفته است. بین سال های 1900  الی 1915  میلادی شالوده شهری کرای شکل می گیرد.در دهه 1920  میلادی تعدادی پناهجو به این منطقه مهاجرت وسکنی گزیده اند.

ویرایش عکس ۱۶.png
نقشه منطقه کرای در شهر اِسن کشور آلمان – عکس از اینترنت

دو منطقه کرای و لایته (Leithe)  که هرکدام یک جامعه روستایی مستقل پروس بوده و از سال 1906  میلادی با توجه به قدرت اقتصادی که داشتند و از ثروتمندترین جوامع آن دوران بشمار می آمده، در سال 1920 میلادی در همدیگر ادغام گردیده و به صورت محلی مدیریت می شده اند. یکی از آثاری که ثابت می کند این دو منطقه از مناطق پروس بوده، ساختن عقاب پروس در سال 1908 میلادی در جلوی شیروانی تالار شهرمی باشد. در روز اول ماه اوت سال 1929 میلادی علیرغم عدم تمایل ساکنان منطقه کرای و لایته، این دو منطقه که کمتر از یک دهه قبل یکپارچه شده بودند با شهر اسن ادغام می شوند و استقلال خود را از دست می دهند. در حال حاضر کرای و لایته به عنوان 2 ناحیه در نقشه شهر اسن دیده می شوند.

ویرایش عکس ۱۷.jpg
ماکت  نقشه مناطق کرای و لایته در سال 1820 میلادی موجود در ساختمان شهرداری کرای

در سال 1912 میلادی فرودگاه کرای در زمین  نین هاوزن واقع در حد فاصل کری و روت هاوزن افتتاح و مورد بهره برداری قرار می گیرد. نقل است برونو ورنتگن، پیشگام هوانوردی در این فضای فرودگاهی تمرین می کرده است.این فرودگاه  تا جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می گرفت. منطقه کرای در دو جنگ جهانی تا حدودی در امان مانده، به همین دلیل بسیاری از بناهای تاریخی را می توان درآن مشاهده نمود. تا جائی که پس ازاتمام جنگ در سال 1946 میلادی به علت ویرانی کامل تالار شهراسن اولین جلسه شورا شهر اسن در تالار قدیمی شهر کرای  برگزار می گردد.

کرای دارای یک خیابان اصلی بوده، که از شمال به جنوب، منطقه را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرده، که همه اصناف در اطراف آن مستقر می باشند، لذا ساکنین می توانند نیازهای روزانه خودرا در حین پیاده روی تامین نمایند . عبور اتوبان اصلی کشور از شرق به غرب نیز منطقه کرای رابه دو قسمت کرای شمالی و کرای جنوبی تقسیم کرده است. منطقه کرای تعداد بیشماری ابنیه تاریخی داشته،  که غالب ان ها به صورت آپارتمان مسکونی در اختیار مردم می باشد. ما فقط توانستیم از چند ابنیه تاریخی بازدید نماییم.

اولین مکان ساختمان شهرداری بود.  ساختمان آن در سال 1907 تا 1908 میلادی به عنوان تالار شهر احداث گردیده ، مدت زمانی  این بنای تاریخی به عنوان خانه شهردار (ehemaliges Bürgermeisterhaus) مورد بهره برداری قرار گرفته، اما از سال 1956 میلادی تبدیل به شهرداری منطقه گردیده است. علیرغم آسیب های فراوانی که در مدت 12 سال حکومت نازی فاشیست به شهر اسن وارد شده، خوشبختانه  این ساختمان از گزند حوادث جنگی در امان مانده است.

ویرایش عکس ۱۸.jpg
  نمای  ساختمان شهرداری کــرای

گفتنی است : در کشور آلمان هر یک از شهرها و شهرداری های منطقه برای نمایش اقتدار و استقلال خود دارای یک پرچم  بوده، که شکل آن معرف تاریخچه آن منطقه خواهد بود. رنگ زمینه پرچم شهرداری اسن کرای سفید بوده، که آرم وسط آن گویای موارد زیر می باشد.

1 -  نمایش تعدادپنج خانه در هلال بالای آرم بمعنای این است که در گذشته منطقه کرای دارای پنج مالک بزرگ و یا خان بوده و توسط آنان اداره می شده است .

2 -  تصویر یک کلاغ سیاه با منقار قرمز و پاهای قرمز در وسط آرم با زمینه رنگ قرمز، کلاغ  به نشانه آنست که در ادوار گذشته در این منطقه تعداد بیشماری کلاغ وجود داشته و نام این منطقه هم برگرفته از نام کلاغ  می باشد .

3 -   نمایش دو عدد گل پنج پر یا بروایتی گل رز نقره ای روی زمینه آبی رنگ در پائین تصویر کلاغ  نمایانگر آن است که دو طایفه  یا دودمان بزرگ که همانند شاهزادگان اصل و نسب دار بوده اند  در این منطقه می زیسته اند .

ویرایش عکس ۱۹.jpg
لوگوی پرچم شهرداری اسن کرای

4 -   نمایش تصویر سه  یوغ کالسکه اسب  در بخش زیرین پرچم روی زمینه زرد رنگ، که نشان دهنده آن می باشد، در گذشته بومیان با این ابزار اسب های وحشی را می گرفته و تربیت می کرده اند.

5 -  در نهایت نام منطقه و تاریخ تاسیس شهرداری در بخش بیرونی زیر تصویر مشاهده می گردد.

اقدام ماندگار

در طبقه دوم شهرداری آرشیوی وجود داشت،  که همانند موزه حاوی اسناد وآثارادوار گذشته منطقه اِسن کرای بود. این مجموعه  به جهت زنده نگهداشتن تاریخ پر افتخار این منطقه در سال های اخیر به همت خانم مارلیس  اشتادمن (Marlies Stadtmann  ) وچند تن از دوستانش که از معتمدین محل و عاشقان منطقه اسن کرای بوده و با حمایت مردم و به صورت خودجوش انجام شده است. برای درک بهتر این عمل خودجوش گفتگوئی با خانم مارلیس  اشتادمن در حضور دخترم به عنوان  مترجم   انجام داده ام، که چکیده آن در زیر نقل می گردد.

معرفی خانم اشتادمن :  خانم مارلیس اشتادمن  ( Marlies Stadtmann  ) فرزند هاینریش اشتادمن (Heinrich Stadtmann )  در تاریخ بیست و هشتم می سال 1942 میلادی در خانواده ای متدین و بزرگ در منطقه کرای متولد گردیده است. پس از پشت سرنهادن دوران کودکی و اتمام تحصیلات خود به جهت عشق و علاقه ای که به مذهب خود داشت به کسوت خادمین کلیسا درآمد.  وی یکی از زنان آگاه به تاریخ شهر اسن کرای  و مسئول مرکز گردآوری، حفاظت و طبقه بندی اسناد وآثارادوار گذشته منطقه اِسن کرای می باشد.  او از دودمان بزرگ  اشتادمن بوده، که همواره در کارهای اجتماعی ومردمی پیشگام بوده اند.

ویرایش عکس ۲۰.jpg
خانم مارلیس اشتادمن

چکیده گفتگو : در سال 2005 میلادی تعدادی از ساکنین کهنسال  بالای ۶۰ سال  منطقه اسن کرای به صورت خودجوش  دور هم جمع شده تا پیرامون حفظ تاریخ گذشته محل سکونت خود کامی هرچند کوچک بردارند . این افراد گروهی را تحت نام " آرشیو منطقه کرای " تاسیس نموده، که این گروه عضو گروه جهانی تاریخ منطقه کرای (  Ökumenische Gruppe Krayer Geschichte) می باشد. آرشیو منطقه کرای در 21 سپتامبر 2010 به عنوان بخشی از (Krayer Bürgerschaft e.V.) فعالیت خود را گسترش داده و در مکانی کوچک واقع در خیابان کرایر پلاک شماره 147 که دارای چند اطاق بوده فعالیت خود را آغاز می کند.  سپس با فراخوان محلی و تلاش اعضای گروه از تمامی ساکنین منطقه و علاقه مندان درخواست می گردد تا اسناد، مدارک  و اشیاء بجای مانده از پیشینیان  را به این گروه هدیه و یا به امانت بسپارند. هدف گروه گردآوری اسناد، مدارک  و اشیاء بجای مانده از پیشینیان ، طبقه بندی و نگهداری آن ها در یک نقطه  به طریقی که  تاریخ پرافتخار منطقه کرای را حفظ و به نسل های بعدی منتقل نمایند.

در آغاز برای تامین هزینه های مالی  این مجموعه هر عضوی سالیانه مبلغ 30 یورو پرداخت می نمود. بتدریج با گسترش فعالیت آنان و گردآوری مقدار متنابهی اسناد، مدارک و لوازم ارزشمند و تاریخی، گروه تصمیم به پربائی نمایشگاه می گیرد. برای برپائی نمایشگاه برخی از وسایل نمایشگاهی مانند قاب عکس، جعبه و .. توسط شهرداری منطقه تهیه و به گروه هدیه داده می شود. این نمایشگاه در زمان برپائی خود مورد بازدید گروه کثیری از مردم و تعدادی از مسئولین بلند پایه قرار می گیرد. یکی از دست آوردهای بزرگ این نمایشگاه حمایت همه جانبه مسئولان بلند پایه شهرستان اِسن بود. مسئولان محلی به دلیل آن که در اثر فعالیت مستمر و رایگان افراد گروه، اطلاعات و اشیاء ارزشمندی گردآوری شده و بایستی به گونه ای حفظ و نگهداری گردد، لذا برای حفظ این دست آوردها مقرر می دارند تا مرکزاستقرار گروه به داخل ساختمان شهرداری منطقه کرای  انتقال یابد.

ویرایش عکس ۲۱.jpg
 نمای ورودی ورودی ساختمان شهرداری کرای

سمت راست : مارلیس اشتادمن ، سمت چپ : شکوفه پیوندی

در نتیجه در سال 2021 میلادی گروه به تالار شهر Krayer منتقل شده و در قالب آرشیو منطقه کرای به عنوان بخشی از(Krayer Bürgerschaft e.V. ) فعالیت خود را ادامه می دهد. از طرفی به جهت حمایت مالی از گروه،  مسئولین مصوب می نمایند شهرداری شهر اسن نیز همه ساله مبلغی را تحت عنوان اجاره محل، به شهرداری منطقه کرای پرداخت نماید. گفتنی است:  تمامی کسانی که در این مجموعه فعالیت داشته و یا دارند به صورت رایگان کار کرده و هیچگونه دستمزدی دریافت نمی نمایند.

ویرایش عکس ۲۲.jpg
 گوشه ای از لوازم اهدائی اهالی کرای

جاذبه های تاریخی و گردشگری همانگونه که گفته شد منطقه کرای در دو جنگ جهانی تا حدودی در امان مانده، به همین دلیل بسیاری از بناهای تاریخی عمومی و خصوصی را می توان درآن مشاهده نمود. در ادامه به اختصار نسبت به معرفی اماکن تاریخی که بیشتر می تواند برای گردشگران تور اروپا جذاب باشد اقدام می نمایم.

الف : اماکن عمومی

تالار شهر : در منطقه کرای در کمبلیک وِگ ( Kamblickweg ) ساختمان تالار تاریخی شهر، که  نمادی از غرور و شکوفایی یکی از ثروتمندترین جوامع در خاک پروس بوده، در سال 1908 میلادی احداث گردیده است. خوشبختانه چون این تالار در دوران دو جنگ جهانی پابرجا و استوارمانده، لذا اولین جلسه شورای شهر اسن پس از جنگ جهانی دوم در 6 فوریه 1946 در اینجا برگزار می شود.

ویرایش عکس ۲۳.jpg
نمای ورودی تالار منطقه کرای

پارک ملت :  شهرداری کرای در سال 1912 مزرعه کلوور (Klüwerhof ) را خریداری و در سال 1913 میلادی اقدام به احداث یک پارک ملت یا باغ عمومی (  Volksgarten)  با دو حوضچه و مناطقی برای گرفتن  حمام آفتاب نمود. این پارک در خیابان اتو(  Ottostraße ) واقع شده است.

برج بیسمارک : در شمال منطقه کرای در خیابان نِتِلن بوش (Nettelnbusch) ساختمانی به نام  مِختِن بِرگ (Mechtenberg ) وجود دارد، که برج  بیسمارک  (  Bismarckturm) در مجاورت آن دیده می شود. برج بیسمارک یا ستون آتش در سال  1815 میلادی به افتخار دولتمرد کشور"  اتو فورست فون بیسمارک "  به ارتفاع 16.75 متر در ناحیه کرای احداث گردیده است. گفتنی است:

بناهای یادبود بیسمارک که گاهی به آن‌ها " ستون‌های آتش بیسمارک"،" برج بیسمارک"،"  مجسمه‌های بیسمارک" و غیره نیز گفته می‌شود از سال 1868 به افتخار نخست‌وزیر پروس و اولین صدراعظم آلمان "  اتو فورست فون بیسمارک "، در بسیاری از نقاط آلمان آن زمان برپا شده است. چنین بنای یادبودی تا حدودی در کشورهای  دانمارک، فرانسه، لهستان و روسیه و در مناطقی که در آن زمان مستعمره بوده اند مشاهده می گردد.

ویرایش عکس ۲۴.jpg
برج بیسمارک منطقه کرای

منطقه تجاری معدن :  در سال 1857 میلادی در راستای صنعتی شدن کرای، معدن بونیفاسیوس (Zeche Bonifacius) احداث گردیده ، که با توسعه شهرسازی، این معدن به یک منطقه تجاری تبدیل گشته و هم اکنون در خیابان روت هاوزر (  Rotthauser Straße 41-46) پلاک شماره 41 – 46 قرارگرفته است. گفتنی است : در حال حاضر در این مجموعه تجاری یک کارخانه شراب سازی نیز مشاهده می گردد.

ویرایش عکس ۲۵.jpg
نمائی از منطقه تجاری معدن سابق بونیفاسیوس

خانه آخترن برگ  (Haus Achternberg) : خانه آخترن برگ یکی از ابنیه های تاریخی کرای بوده، که  قدمت آن به سال  1500 – 1600 میلادی می رسد. این عمارت کهن در روز 14 فوریه سال 1985 میلادی به عنوان بنای تاریخی به ثبت رسیده است. این ساختمان  در خیابان  آخترن برگ (Achternbergstraße / bei HNr. 21 )  پلاک شماره 21 قرار دارد.

ویرایش عکس ۲۶.jpg
عمارت تاریخی آخترن برگ

کلیسای باربارا (Kirche St. Barbara  ) :در سال های 1895  الی 1897 میلادی توسط معمار معروف جوزف کلیزاتل ( Josef Kleesattel) یک کلیسای محلی نئوگوتیک به نام کلیسیای باربارا (Kirche St. Barbara) در خیابان کرایر (  Krayer Straße) به پلاک شماره 228 احداث گردیده است. ساختمان این کلیسا در روز 12 دسامبر سال 1985 میلادی به عنوان یک بنای تاریخی در فهرست آثار تاریخی شهر اِسن به ثبت رسیده است.

ویرایش عکس ۲۷.jpg
 نمای خارجی کلیسای باربارا

کلیسای اوانگلیش (انجیلی ) قدیمی (Evangelische „Alte Kirche“ ) این کلیسای تاریخی در خیابان لایتـه (  Leither Straße    ) پلاک شماره 31 قرار گرفته است. سنگ بنای اولیه کلیسای قدیمی کری (انجیلی) در روز 13 ژوئن 1902 میلادی گذاشته شده است. معمار این بنا  " آگوست سنز " بوده ، که با هنر خود توانسته کلیسائی با ظرفیت بیش از 1000 نفر را در کرای احداث نماید، که بزرگترین محل ملاقات قرن بیستم در منطقه کرای برای اجرای مراسم های مذهبی بوده است. ساختمان این کلیسا در روز 14 فوریه سال 1985 میلادی به عنوان یک بنای تاریخی در فهرست آثار تاریخی شهر اِسن به ثبت رسیده است.

ویرایش عکس ۲۸.jpg
نمای کلیسای قدیمی انجیلی کرای

ناگفته نماند :  واحد آموزشی تاریخی،  سوله لوکوموتیو سابق، سالن جوانان کرای (  Jugendhalle Kray)   و ساختمان (Pfarrhaus )، ساختمان ایستگاه قطار کرای جنوبی (Kray Süd)  ،  ساختمان ایستگاه قطار کرای شمالی ، خانه مذهبی سابق (ehemaliges Ordenshaus  )  هرکدام با بیش از  ۱۰۰ الی ۱۳۰ سال  از نقاط تاریخی و دیدنی  دیگراین منطقه می باشند.

ویرایش عکس ۲۹.jpg
 نمای بیرونی واحد آموزشی تاریخی

ویرایش عکس ۳۰.jpg
نمای  بازسازی شده ایستگاه مرکزی کرای شمالی
ویرایش عکس ۳۱.jpg
 نمای ایستگاه قطار کرای در سال 1920 میلادی

ساختمان جامعه کلیسای انجیلی اِسن کرای (Evangelische Kirchengemeinde Essen-Kray)  در خیابان لایته(  Leither)  ، ساختمان جامعه حواریون e.V. شهرداری منطقه کرای (  Apostolische Gemeinschaft e.V. - Gemeinde Essen-Kray ) واقع در خیابان بلیترزدورف وِگ(  Blittersdorfweg)، سالن آواز محلی کلیسای اوانگلیش منطقه اِسن کرای (Gemeindehaus Isinger Feld - Evangelische Kirchengemeinde Essen-Kray ) در خیابان مایسترز اینگر (  Meistersingerstraße)، و ساختمان انجمن کلیسای انجیلی رایگان منطقه کرای(Freie ev. Gemeinde Essen-Kray ) در خیابان هاینریش سنس وِگ (Heinrich-Sense-Weg ) از دیگر اماکن مقدسه منطقه کرای  که هرکدام دارای پیشینه تاریخی بوده را نباید نادیده گرفت.

ویرایش عکس ۳۲.jpg
نمای خارجی خانه مذهبی سابق

ب : اماکن خصوصی تاریخی: تعداد زیادی آپارتمان های مسکونی در نقاط مختلف منطقه کرای وجود دارد ، که دارای قدمت تاریخی بوده و یادآور غرور و دوران  شکوفایی و اقتدار کرای  می باشد. این ساختمان ها گرچه ریشه در دوران گذشته داشته، اما جملگی دارای نمائی ساده بوده و کماکان پابرجا مانده و به عنوان منزل مسکونی توسط اهالی مورد استفاده قرار می گیرد. در این میان موفق شدم تا از داخل دو باب آپارتمان مسکونی و تجاری پلاک  شماره 311 بازدید داشته باشم. این مجموعه کلاً متعلق به خانواده اشتادمن (Stadtmann ) بوده وتعدادی از واحد ها در اجاره دیگران می باشد. این ساختمان تاریخی دارای ظاهری بسیار ساده و طبقه اول آن نمائی از جنس کاشی سبز پسته ای رنگ و بقیه طبقات نمائی از سیمان به رنگ شکلاتی می باشد. ساختمان از سطح زمین بلندتر ساخته شده و طبقه همکف آن دارای یکباب مغازه است. پشت مغازه ها با کمی اختلاف ارتفاع وارد حیاطی کوچک، زیباشده ، که گل های رنگارنگ در زیبائی های این حیاط نقش مهمی ایفا می نمایند.

ویرایش عکس ۳۳.jpg
نمای بیرونی آپارتمان مسکونی و تجاری خانواده اشتادمن

هر طبقه ساختمان دارای دوباب آپارتمان کوچک می باشد. راهرو و راه پله ساختمان کم عرض بوده وهمانند یک نگارخانه با نصب تابلوهائی زیبا شما را به دوران کهن منطقه کرای سوق می دهد. دوباب از آپارتمان ها که محل سکونت مالکین بوده، هرکدام همانند موزه ای تاریخ کرای و آلمان را مرور می کند. جالب این که فرش های نفیسی از کشور ایران در این منازل به چشم می خورد.  در میان اشیاء دوران کهن چند نمونه از صنایع دستی دوران معاصر اصفهان نیز دیده می شود. این ساختمان در روز 10 آگوست سال 1989 میلادی به عنوان یک بنای تاریخی در فهرست آثار تاریخی شهر اِسن به ثبت رسیده است. با توجه به کثرت اینگونه منازل تاریخی و پراکندگی آنان در ۱۲ خیابان منطقه کرای به جهت جلوگیری از اطاله کلام فقط تعدادواحدهای تاریخی هر خیابان را  می نویسم .

تعداد 10 باب آپارتمان مسکونی در خیابان هوبرت (Hubertstraße)، تعداد 3 باب آپارتمان در خیابان زنت هوف (Am Zehnthof  ) ، تعداد پنج باب آپارتمان در خیابان بارتلینگ (Bartlingstraße) ،  تعداد 22 باب آپارتمان در خیابان بلیترزدورف وِگ (Blittersdorfweg) ،  تعداد 11 باب آپارتمان در خیابان چمنی بزرگ (  Große Wiese)، یک باب آپارتمان در خیابان یواخیم (Joachimstraße 21  )، تعداد 5 باب آپارتمان در خیابان هاینریش سنس وگ ( Heinrich-Sense-Weg )، تعداد 4 باب آپارتمان در خیابان کرای مارکت  (Krayer Markt ) ، تعداد 8 باب آپارتمان در خیابان گورت هوفروگ (Korthover Weg) ، تعداد 17 باب آپارتمان  درخیابان شوِلم هوف  (Schwelmhöfe) و یکباب آپارتمان در تقاطع خیابان کرایر و بوکلربام (Am Bocklerbaum 36 / Krayer Straße 149  )،  که قدمت آن ها بین ۱۰۰ الی ۱۳۰ سال می باشد.

ویرایش عکس ۳۴.jpg
نمای خارجی آپارتمان در تقاطع خیابان کرایر و بوکلربام
ویرایش عکس ۳۵.jpg
نمای خارجی آپارتمان مسکونی و تجاری با کمترین قدمت تاریخی
ویرایش عکس ۳۶.jpg
نمای خارجی آپارتمان مسکونی با بیشترین قدمت تاریخی

چون در هنگام بازدید از ابنیه های تاریخی کرای  ناچار شدیم از خوراک های خیابانی به عنوان نهار استفاده کنیم . لذا پس از بازگشت از منطقه کرای برای صرف شام به  یک رستوران  متفاوت به نام رستوران سیاه ( تاریک )  رفتیم.

رستوران سیاه

این رستوران اولین و بزرگترین رستوران تاریک در منطقه روهر ( Ruhrgebiet )بوده ،  که بدرستی یکی از جذابترین،  جالبترین رستوران شهر اسن کشور المان  می باشد .  ورود به  رستورانی در تاریکی مطلق،  یک تجربه حسی کاملا جدید بوده ،  که عصب بینایی از کار می افتد و  حواس دیگر شما در حد انفجار فعال می شوند. هر صدا، هر حرکت، هر بویی را که حس کنید به یک تجربه تبدیل می گردد.

ویرایش عکس ۳۷.png
 لوگوی بین المللی روشندلان - اقتباس از اینترنت

ویرایش عکس ۳۸.jpg
تابلو رستوران تاریک

ویرایش عکس ۳۹.jpg
ورودی رستوران تاریک

نگاهی کوتاه به رستوران تاریک نابینایان  (Dunkelrestaurant Finster )

تاریخچه در سال ۲۰۰۷ میلادی ایده اولیه احداث چنین رستورانی از شهر کلن  گرفته شده  و با پرسنلی محدود در شهر اسن  ( Essen) به عنوان چهارمین رستوران تاریک کشور آلمان آغاز به کار نمود.  با  بروز و گسترش ویروس کرونا شوربختانه رستوران کلن از فعالیت بازماند و در حال حاصر چنین رستورانی فقط در سه  شهر اسن (Essen) ،  برلین (Berlin ) و مونیخ ( Munschen)  مشغول فعالیت می باشد.

ویرایش عکس ۴۰.jpg
 گفتگو با مجید اهل سوریه مسیول پذیرش مهمانان - عکس از پادرا پیوندی

امکانات موجود

۱ -  دارای ددو سالن  یکی سالن بزرگ و یکی سالن کوچک  می باشد.

۲ -  سالن بزرگ دارای  ۱۷ میز غذا خوری با  گنجایش ۷۷ نفر مهمان  که توسط سه پرسنل روشندل اداره می گردد.

ویرایش عکس ۴۱.jpg
درب ورودی سالن بزرگ غذاخوری

۳ -  سالن دوم که کوچکتر بوده  و ظرفیت  پذیرش مهمان ان ۲۷  نفر می باشد،  که با یک پرسنل روشندل اداره می گردد.

میزبان شما

۱ -  پرسنل روشندل این رستوران شام ​​"کلاسیک" را در تاریکی مطلق به شما ارائه می دهند.

۲ -  روشندلان شاغل قبلا بینا بوده  ،  لکن  بدلیل جنگ یا بیماری  بیناپی خود را از دست داده اند.

۳ -   پرسنل همگی قبلا با محیط کار آشنا شده  و روش خدمت رسانی را تمرین می کنند.

۴ -  در زمان حضورتان در رستوران همواره تبادل فشرده ای بین شما با پیشخدمت نابینای رستوران  وجود دارد.

ساعات کار رستوران همه روزه  از ساعت  ۱۷  الی  ۲۴    روزهای  سه شنبه رستوران تعطیل می باشد.

تلفن رزرو       4519567-0201

آدرس       Restaurant Finster

Steinhausenstraße  26

کد پستی   45147 Essen

منوی رستوران رستوران تاریک دارای  ۷ منوی اصلی ثابت و دو منوی ویژه خواهد بود  که عبارتند از

منوی گوشت  شکار  (Wild  )

منوی گوشت  گاو (Rind  )

منوی گوشت ماهی  ( Fisch )

منوی گوشت پرنده  ( Geflügel )

منوی غذاهای  مدیترانه ای   ( Mediterran )

منوی  غذاهای گیاهی  ( Vegetarisch )

منوی غذاهای وگان   ( Vegan  )

منوی کودکان  ( Kindermenü )  که از منوهای ویژه بشمار می آید.

منوی ویژه  اایام کریسمس   ( Weihnachten ) که از منوهای ویژه بشمار می آید.

در این رستوران تمامی سفارشات به صورت منو ی کامل می باشد که به سه حالت  مختلف زیر سرو می شود .

حالت اول :  در این حالت سفارش شما در سه قسمت  شامل ( سوپ به عنوان پیش غذا ، غذای اصلی  و دسر )  سرو می گردد.

حالت دوم :  در این حالت سفارش شما در سه قسمت  شامل (پیش غذای سرد ، غذای اصلی  و دسر )  سرو می گردد.

حالت سوم :  در این حالت سفارش شما در چهار قسمت  شامل ( سوپ به عنوان پیش غذا، پیش غذای سرد ، غذای اصلی  و دسر )  سرو می گردد.

نکته مهم : ازقبل هرگز متوجه نمی شوید که منوی غذای  شما از چه موادی تشکیل شده است. البته هنگام خروج از رستوران تمامی اطلاعات غذایی که میل کرده اید در اختیار شما قرار می گیرد.

ویرایش عکس ۴۲.jpg
 منوی رستوران  - اقتباس از سایت رستوران

با توجه به افزایش قیمت ها  قبل از سفارش غذا  ، باید قیمت جدید روز که در عکس زیر مشاهده می کنید را از  روی تابلو مجاور درب ورودی سالن کنترل نمایید.  نام منو در وسط تابلو و قیمت منوی  چهار قسمتی در سمت راست و منوی  سه قسمتی در سمت چپ  مشاهده می کنید.

ویرایش عکس ۴۳.jpg
منوی روز رستوران

روش استفاده از رستوران

۱ -  مانند هر رستوران "معمولی"، می توانید به سادگی از طریق تلفن مستقیم و یا  سیستم آنلاین میز رزرو کنید .

۲ -  در این رستوران  فقط ۷ منوی اصلی موجود بوده،  که در آغاز از محتوی مواد غذایی منو  اگاهی نخواهید داشت ، اما  می توانید  عادات غذایی خود را به اطلاع قسمت پذیرش برسانید. هم چنین  می توان  غذاهای گیاهی،  وگان،  عذاهای  بدون لاکتوز و  یا گلوتن را سفارش داد.

۳ - فرآیند سفارش غذا در بدو ورود در بخش پذیرش رستوران  که دارای نورکافی بوده  انجام می شود. و در نهایت شماره ای به شما اختصاص داده که همان شماره شناسایی شما خواهد بود .

۴ -   در مدت زمانی که در داخل سالن غذاخوری هستید می توانید  هر انچه می خواهید به گارسن نابینای خود سفارش دهید. کافی است پیشخدمت خود را با نام صدا بزنید ، او نزدیک میز شده و می پرسد کیستی و چه میخواهی  ، شما نام و نیاز خود را اعلام می کنی . جالب این که  او می داند شما در کدام نقطه میز نشسته اید  ، لذا هنگام بازگشت سفارش شما را  آورده و پس از ایستادن در مجاورتان  ، شما را با اسم صدا کرده و با یک دست  ، دست شما را  گرفته و با دست دیگر سفارشتان را مستقیم بدست شما می دهد.

۵ -  باید توجه کنید، که در محیط داخلی سالن رستوران هیچ موسیقی شنیده نمی شود.  فقط صدای گفتگوی مشتریان با همدیگر آن هم بصورت خیلی آهسته به گوش می رسد.

ویرایش عکس ۴۴.jpg
سالن ورودی بخش پذیرش مهمانان

ورود به سالن غذاخوری

۱ -  پیشخدمت نابینا یا کم بینا  از روی نوبت  دست شما را گرفته  ابتدا شما را به یک اتاقک تاریک برده و پس از بستن درب آن  و مکث کوتاه در آن اتاقک و خوشآمد گویی  ،  درب سالن غذا خوری  که واقعاً تاریک و کاملاً بدون نور است  رامی گشاید  و تا میز غذاخوری  شما را هدایت می کند. تاریکی سالن به حدی است که شما هرگز نمی توانید درک کنید همراه شما در کدام نقطه میزغذاخوری نشسته  و فاصله او با شما چقدراست.

ویرایش عکس ۴۵.jpg
 یونس یادگار جنگ سوریه پیشخدمت روشندل  میز ما - عکس از پادرا \ییوندی

۲ -  وقتی پشت میز غذاخوری مستقر شوید. در تاریکی مطلق فقط با حس لامسه خود متوجه خواهید شد که هر چیزی جای خودش قرار دارد. مثل  قاشق، چاقو، چنگال، لیوان، دستمال، بشقاب کوچک و غیره.

۳ -  پس از نشستن پشت میز غذاخوری  با شنیدن اولین صدا و یا لمس کردن محدوده خود اولین تجربه شما آغاز می گردد.

خوردن و آشامیدن

۱ - سفارش های شما با توجه به نوع گزینه ای که انتخاب کرده اید در سه یا چهار مرحله توسط پیشخدمتان که نابینا  است بدرستی و بدون خطا به گونه ای سرو می گردد. که در مدت ۲ ساعت خوردن عذای شما به پایان برسد.

۲ – با رسیدن نوشیدنی ها ، پیش غذا  ، عذای اصلی و یا دسر  به علت آن که شما حس بینایی خود را کامل از دست داده اید. تمامی حس های دیگرتان مانند چشایی ، بویایی  ،  شنوایی و لامسه  به شدت فعال شده تا بتوانید بدرستی اطراف خود را درک کنید و حداقل برای پرسش هایی که در ذهنتان خطور می کند  پاسخی منطقی پیدا کنید . مانند

آیا قاشق پر است یا نه؟

آیا بشقاب در حال حاضر خالی است یا چیزی در جایی باقی مانده است؟

ایا غذا بر روی لباس هایم ریخته شده است؟

آیا محتویات غذای دوستم که همانند منوی خودم سفارش داده شده با غذای من متفاوت است ؟

غذایی که می خورم چه مزه ای می دهد و از چه موادی درست شده است؟

شاید  لازم باشد برای یک بار هم که شده از انگشتانم برای  خوردن و یا شناخت استفاده کنم... که این عمل را اکثر مشتریان انجام می دهند.

پایان یک شب

پس از 2 ساعت ماندن در مکانی تاریک  و اندگی زندگی روزمره روشندلان را حس کردن  مجدداْ با هدایت همان پیش خدمت  به محیط عادی باز خواهید گشت. در مسیر بازگشت راهنمای نابینای شما  می پرسد

با تجربه کوتاهی که از دنیای روشندلان بدست آورده اید ، اکنون  چه حسی دارید .

آیا این حس را فراموش می کنید یا با  افراد هم فکر خود تبادل نظر می نمایید.

شما اکنون دارای یک تجربه احساسی جدید می باشید ، که قبلاً نداشته اید  و می تواند مجموعه حس های چشیدن، بوییدن، شنیدن، احساس کردن و دیدن را در برگیرد.

دانستنی های ضروری

۱ -  ورود تلفن همراه ،  ساعت ،  فندک و هر شییی که برق بزند به داخل سالن رستوران اکیدا ممنوع می باشد.

۲ -  استعمال دخانیات در تمامی نقاط رستوران ممنوع است.

۳ -  بهتر است که قبل از ورود به سالن غذاخوری  از سرویس بهداشتی استفاده نمایید تا بتوانید  غذای خود را در تاریکی و با ارامش خیال میل کنید.

۴ -   بهتر است که قبل از ورود به ساختمان رستوران آخرین سیگار را بکشید.

۵ -  وقتی داخل سالن غذاخوری نشسته اید درصورت ضرورت می توانید با فراخوان پیشخدمت  ،  آن هم با اسم کوچک  برای مدتی کوتاه جهت استفاده از سرویس بهداشتی و یا سیگارکشیدن به بیرون سالن بروید.

۶ -  از تردد خودسرانه داخل سالن غذاخوری اکیداْ خودداری کنید.

۷ -  برای ایجاد ارتباط صمیمی با پیشخدمت نابینای داخل سالن همواره او را با نام کوچک صدا کنید.

۸ -  ورود اطفال زیر ۸ سال به سالن تاریک ممنوع می باشد.

۹ -  برای آرامش بیشتر دیگران از گفتگو با اطرافیان  با صدای بلند و همهمه  پرهیز نمایید.

لوح سپاس رستوران با توجه به  ارایه خدمات خوب به مشتریان  ، این رستوران توسط موسسات  مختلف  ، چندین نوبت به عنوان  رستوران برتر سال انتخاب گردیده  ، که نمونه هایی از لوح سپاس  اخذ شده در زیر نمایش داده می شود.

ویرایش عکس ۴۶.jpg
نشان یکی ازرستوران های  مورد علاقه  مشتریان در سایت ( Mydays )  در سال ۲۰۱۲ میلادی
ویرایش عکس ۴۷.jpg
نشان یکی ازرستوران های  مورد علاقه  مشتریان در سایت ( Mydays )  در سال ۲۰۱۵ میلادی

ویرایش عکس ۴۸.jpg
  نشان یکی ازرستوران های  مورد علاقه  مشتریان در سایت ( Mydays )  در سال ۲۰۲۱ میلادی

مجالس عروسی و تولد

رستوران آمادگی برگزاری جشن های تولد ،عروسی و ... را  با ظرفیت حداکثر ۷۰ نفر دارد.

بامداد برای صرف صبحانه به رستورانی در میدان کندی ( Kenedi Platz) واقع در مرکز شهر رفتیم. صبحانه به صورت بوفه ارایه شده بود. هر فردی در قبال پرداخت مبلغ ۱۵ یورو از ساعت ۱۰ صبح لغایت ۱۳  هر آنچه که مایل بود می توانست از بوفه بردارد و میل نماید. مواد عرضه شده در بوفه شامل : انواع پنیر، کره، عسل، مربا،  تخم مرغ آب پز، انواع املت، انواع نان  و یک لیوان نوشیدنی گرم یا سرد بود.  پس از صرف صبحانه به جنوب شهر اسن رفته تا اطراف  دریاچه بالد نایزه (Baldeneysee) و جنگل های اطراف از زیبایی های طبیعت لذت ببریم. حوالی ساعت چهار بعدازظهر شهر اسن را با قطار تالیس به مقصد پاریس ترک کردیم ،که سفرنامه آن جداگانه تدوین و منتشر می گردد.