غذای ملی کشورهای مختلف؛ معرفی غذاهای ملی ۱۰ کشور جهان

4.6
از 14 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
غذای ملی کشورهای مختلف کدام‌اند؟ + تصاویر
26 مهر 1403 08:00
1

غذای ملی کشورهای مختلف طعم‌های منحصربه‌فردی دارند. گاهی برای معرفی یک کشور، نیازی به آوردن اسم آن نیست. کافی است نمادی از آن کشور، مثل غذای ملی‌اش را نام ببریم. غذای ملی هر کشور، نمادی از فرهنگ، تاریخ و سبک زندگی مردم آن کشور است که با فرهنگ غذایی‌شان عجین شده و در خوراک آن‌ها نمود پیدا کرده است. در این مطلب از لست‌سکند غذای ملی کشورهای مختلف را به شما معرفی می‌کنیم.

غذای ملی کشورهای مختلف

  • ایران | چلوکباب
  • ژاپن | سوشی
  • برزیل | فیجو آدا
  • کره شمالی و جنوبی | کیمچی
  • لبنان | کبه
  • ایتالیا | پیتزا
  • چین | اردک کبابی
  • افغانستان | قابلی پلو
  • کانادا | پوتین
  • ایالات متحده آمریکا | همبرگر

ایران | چلوکباب (Chelow Kabab)

در میان اسامی بهترین غذاهای ایرانی نام آبگوشت، چلوکباب و قورمه‌سبزی بیشتر از سایر غذاها به چشم می‌خورد. غذاهایی که هر کدام جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های ایرانی دارند و بسیار محبوب هستند، اما در میان این غذاها چرا چلوکباب به‌عنوان غذای رسمی ایران انتخاب شده است؟ شاید بتوان این انتخاب را حاکی از چند دلیل دانست. به‌عنوان مثال سادگی در پخت، گستردگی نوع کباب و حتی خوش‌خوراک و خوش‌مزه بودن آن است که باعث شده چلوکباب به‌عنوان غذای ملی ایران معرفی می‌شود. این در صورتی است که چلوکباب در برابر آبگوشت یا سایر غذاهای سنتی ایرانی، قدمت و اصالت کمتری دارد.

قدمت چلوکباب در ایران حداکثر به حدود پان‏‏صد سال پیش و به سلسله صفویان بازمی‌گردد. البته چلوکباب در آن دوران شهرتی نداشت و از دوره قاجار، چلوکبابی‌ها و کباب به‌عنوان یک غذای رسمی در میان مردم پذیرفته شد. چلوکباب بین ایرانی‌های معاصر جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و علاوه‌بر سرو آن در مهم‌ترین مهمانی‌ها، ضرب‌المثل‌ و اصطلاحات کوچه‌بازاری متعددی هم از چلوکباب وجود دارد که همچنان در میان مردم استفاده می‌شود. ضرب‌المثل‌هایی مثل «باپول‌ها کباب، بی‌پول‌ها دود کباب» و «نه سیخ بسوزه، نه کباب» ازجمله ضرب‌المثل‌های معروفی هستند که در میان مردم رواج دارند.

چلو کباب
چلوکباب، غذای ملی ایران

ژاپن | سوشی (Sushi)

از دیگر غذای ملی کشورهای مختلف می‌توانیم به سوشی اشاره کنیم. سوشی از لذیذترین و شناخته‌شده‌‌ترین غذاهای ژاپنی است که از برنج، ماهی و تاپینگ‌های مختلف تهیه می‌شود. این غذای دریایی آن‌قدر محبوب هست که در اکثر کشورهای جهان، حتی ایران، طرف‌داران بسیاری دارد؛ بنابراین همه ما کم‌وبیش با سوشی آشنایی داریم، اما درباره گذشته آن چطور؟

جالب است بدانید برخلاف تصورات، منشأ سوشی به کشور چین بازمی‌گردد. حدوداً بین قرن سوم و پنجم پیش از میلاد، سوشی یک غذای متداول میان قشر فقیر جامعه بود که میان ماهیگیرها و کارگرهای چینی استفاده می‌شد. در گذشته، چینی‌ها ماهی را در برنج تخمیرشده می‌پیچیدند تا در هر موقعی از روز، به گوشت تازه دسترسی داشته باشند. کسانی که با تور ژاپن سفر می‌کنند، می‌توانند طعم‌های مختلف سوشی را امتحان کنند.

بهترین جاهای دیدنی ژاپن؛ از کوه فوجی تا معابد

سوشی
سوشی، غذای ملی ژاپن

برزیل | فیجو آدا (Feijoada)

برخلاف سایر کشورهای این لیست، با قطعیت بیشتری می‌توان غذای ملی کشور برزیل را مشخص کرد. فیجو آدا شناخته‌شده‌ترین غذای برزیلی است که لوبیای سیاه، گوشت خوک و گوشت گوسفند از اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده آن به شمار می‌روند. فیجو آدا از واژه‌ای پرتغالی به‌معنای لوبیا گرفته شده است. در نوع اصیل فیجو آدا از گوشت‌های ارزان‌تر خوک مانند پاها یا گوش‌ها استفاده می‌شود. فیجو آدا علاوه‌بر برزیل، در چندین کشور اروپایی و آفریقایی هم سرو می‌شود که دستور غذایی آن‌ها کمی با هم متفاوت است.

برزیل؛ سرزمین سامبا، قهوه و فوتبال

فیجو آدا
فیجو آدا، غذای ملی برزیل

کره شمالی و جنوبی | کیمچی (Kimchi)

غذای ملی کشورها، لزوماً یک وعده اصلی نیست و مانند دو کشور کره جنوبی و کره شمالی می‌تواند یک نوع پیش‌غذا باشد. کیمچی که از غذاهای کره‌ای است، بشقاب سبزی‌جاتی است که به صدها مدل مختلف می‌تواند سرو شود؛ اما متداول‌ترین نوع آن با کلم، تربچه، پیازچه و ادویه‌جات مختلف ازجمله فلفل قرمز تهیه می‌شود. کیمچی را علاوه‌بر پیش‌غذا، در کنار غذاهای اصلی هم میل می‌کنند. برخی منابع هم حاکی از این است که شخصی اهل کره جنوبی، به‌طور میانگین 18 تا 25 کیلو کیمچی در سال مصرف می‌کند.

حقایقی بسیار عجیب درباره کره شمالی

کیمچی
کیمچی، غذای ملی کره

لبنان | کبه (Kibbeh)

از دیگر غذای ملی کشورهای مختلف می‌توانیم به کبه اشاره کنیم. کبه، نوعی کوفته لبنانی است که در کشورهای خاورمیانه‌ای طرف‌داران بسیاری دارد و علاوه‌بر لبنان یکی از مهم‌ترین غذاهای سوریه‌ هم به شمار می‌رود. کبه از آرد بلغور، گوشت قرمز چرخ‌کرده، برنج، ادویه و مغزهای مختلف تهیه و پخته می‌شود. البته کبه به‌صورت خام هم سرو می‌شود و ظاهر و مواد متفاوتی دارد.

در کبه خام، گوشت قرمز چرخ‌کرده را به‌همراه روغن‌زیتون و پیاز با دست ورز می‌دهند و بدون حرارت آتش، آماده سرو می‌شود. کبه سرخ‌شده برای ایرانیان هم غذای لذیذی محسوب می‌شود. خیابان لشکرآباد اهواز یکی از توصیه‌‌شده‌ترین جاهایی است که می‌توان در آن، این کوفته لبنانی را امتحان کرد.

کوفته لبنانی
کبه، غذای رسمی لبنان

ایتالیا | پیتزا (Pizza)

پیتزا، از نام‌آشناترین و بهترین غذاهای ایتالیا محسوب می‌شود. مهاجرت ایتالیایی‌ها به دیگر کشورهای غربی، فرهنگ تأثیرگذار ایتالیا و البته طعم عامه‌پسند غذاهایشان، همگی سبب شده تا امروزه نام محبوب‌ترین غذاهای جهان را با پسوند «ایتالیایی» بشنویم. لازانیا، پیتزا، پارمزان، پنیر، سس گوشت و پاستا معروف‌ترین خوراک‌های ایتالیایی هستند؛ اما ایتالیا کشوری نیست که بتوان یک غذای ملی خاص برای آن مشخص کرد.

پیتزای مارگاریتا که نخستین بار در شهر ناپل تهیه شد، به‌دلیل مواد تشکیل‌دهنده اصلی یعنی سس گوجه‌فرنگی، خمیر، ریحان تازه، ظاهر نزدیکی با پرچم ایتالیا دارد و در مراسم‌ مختلف به‌عنوان نماد این کشور استفاده می‌شد. با استناد به کتاب «Pizza, A Slice of American History» اثر «لیزی برت»، ایرانیان باستان در 6 قرن پیش از میلاد و در زمان پادشاهی داریوش بزرگ، نان‌های گردی با تاپینگ پنیر و خرما می‌پختند که ظاهری شبیه به پیتزا داشتند.

قیمت غذا در ایتالیا چقدر است؟

پیتزا
پیتزا، غذای ملی ایتالیا

چین | اردک کبابی (Peking Duck)

ذهنیت متفاوتی درباره غذاهای چینی وجود دارد. با آوردن نام غذای چینی برخی به یاد خوردن حیوانات زنده در چین می‌افتند. برخی‌ به یاد سوپ و نودل‌های مختلف و عده‌ای به یاد حشراتی که به‌عنوان خوراکی استفاده می‌شود، می‌افتند؛ اما زمانی که حرف از غذای ملی چین می‌شود، اردک کبابی حرف اول را می‌زند؛ غذای لذیذی که قرن‌هاست در چین به سبک‌های مختلف پخته و سرو می‌شود.

اردک کباب‌شده چینی، غذای مجلسی است و در سه مرحله سرو می‌شود. نخستین بخش با خوردن پوست ترد اردک شروع می‌شود که به عقیده بسیاری لذیذترین بخش این غذاست. پوست اردک کبابی با سس شیرین لوبیا میل می‌شود و در مرحله بعدی نوبت به گوشت اردک می‌رسد. گوشت اردک به‌همراه نان نازکی موسوم به پنکیک بهاری میل می‌شود و در آخر نوبت به خوردن سبزی‌جاتی می‌رسد که در کنار غذا قرار دارد. هنگام سفر با تور چین، فراموش نکنید طعم اردک کبابی را امتحان کنید.

اردک کبابی
اردک کبابی، غذای ملی چین

افغانستان | قابلی‌پلو (Qabeli palaw)

قابلی‌پلو یکی دیگر از غذای ملی کشورهای مختلف است. قابلی پلو که گاه کابلی‌پلو هم خوانده می‌شود، یک غذای رسمی در افغانستان است که از برنج، گوشت گوسفند یا مرغ، هویج، کشمش، مغز و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود. قابلی‌پلو علاوه‌بر افغانستان، در شمال ایران، تاجیکستان و ازبکستان هم تهیه می‌شود. این غذا در شهرهای افغانستان به‌ویژه کابل بسیار محبوب است؛ به‌نحوی که برخی از فروشندگان، هویج را به‌صورت خردشده می‌فروشند.

قابلی پلو
قابلی‌پلو، غذای ملی افغانستان

کانادا | پوتین (Poutine)

با وجود طیف گسترده‌ای از انواع غذا، دسر و نان، انتخاب کردن غذای ملی فرانسه کار آسانی نخواهد بود؛ اما می‌توان با اطمینان غذای ملی کانادا را پوتین معرفی کرد. اینکه ارتباط فرانسه با غذای ملی کانادا چیست را باید در پوتین جویا شد؛ غذای فرانسوی‌الاصلی که نخستین بار در استان کبک کانادا تهیه شد. پوتین، سیب‌زمینی سرخ‌شده‌ای است که همراه با پنیر و سس مخصوصی که از عصاره گوشت به دست می‌آید، درست می‌شود. به‌غیر از پوتین، ساندویچ گوشت دودی و تارت کره‌ای از خوش‌مزه‌ترین غذاهای کانادایی محسوب می‌شوند.

پوتین
پوتین، غذای ملی کانادا

ایالات متحده آمریکا | همبرگر (Hamburger)

همبرگر، غذای مشهور دیگری است که اغلب به‌عنوان یک غذای آمریکایی شناخته می‌شود؛ اما ساندویچ بیفی که امروزه به‌عنوان همبرگر می‌شناسیم در اصل برای شهر هامبورگ آلمان است. با کمی دقت، متوجه تشابه اسمی هامبورگ و همبرگر می‌شوید. محبوبیت همبرگر از قرن 19 میلادی آغاز شد؛ یعنی زمانی که آلمانی‌ها گوشت چرخ‌شده گاو را همانند استیک و بدون قرار دادن در نان گرد سرو می‌کردند. بعدها آلمانی‌هایی که به آمریکا مهاجرت کرده بودند، به این غذا علاقه‌مند شدند. به‌غیر از همبرگر، پای سیب هم از خوراکی‌های معروف آمریکایی‌ها محسوب می‌شود.

همبرگر
همبرگر، غذای ملی آمریکا

بهترین غذاهای دنیا مال کدام کشور است؟

برای مشخص کردن اینکه بهترین غذاهای دنیا برای کدام کشور است، باید ویژگی‌های بسیاری مثل ارزش غذایی، رضایت مردم، خوش‌مزگی و... را در نظر بگیریم که این مقوله بسیار سخت خواهد بود؛ اما به‌صورت کلی می‌توانیم کشورهای ایتالیا، فرانسه، هلند، اسپانیا و مکزیک را در دسته کشورهایی بدانیم که طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده، بهترین غذاهای دنیا را دارند.

رتبه قورمه سبزی در جهان چند است؟

طبق آخرین نظرسنجی که در سال 2022 از میان 15 هزار غذا انجام شد، قورمه سبزی رتبه هشتم را در میان بهترین غذاهای دنیا به دست آورد.

لیست بهترین غذاهای جهان

  • پیتزا
  • همبرگر
  • پاستا
  • لازانیا
  • کباب
  • مرغ‌سوخاری

سخن آخر

در این مطلب، غذای ملی کشورهای مختلف را به شما معرفی کردیم. غذای ملی هر کشوری معمولاً از مواد اولیه بومی همان کشور تهیه می‌شود و رنگ‌وبویی بسیار محلی دارد. بدیهی است غذاهای ملی کشورهای مختلف بسیار پرشمارتر از غذاهای معرفی‌شده در این مطلب است. این غذاها اغلب از دل تاریخ کشورشان به وجود آمده‌اند. تاکنون طعم کدام‌یک از غذای ملی کشورهای مختلف را چشیده‌اید؟

منابع: Nationalfood, Tastessence

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.