دشت های گل معروف ایران؛ از نرگس زار تا سوسن چلچراغ

4.2
از 75 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
معروف‌ترین دشت‌های گل ایران + عکس
25 مهر 1403 08:00
2

دشت های گل ایران، شما را به تماشای منظره‌هایی چشم‌نواز می‌برند. شاید زمانی که صحبت از دشت گل می‌شود، مجموعه‌عکس‌هایی از کشورهای خارجی در ذهنتان نقش ببندد؛ اما بدانید که ایران خودمان هم از این مناظر، بسیار دارد. برخی از دشت های گل ایران، در جهان مشهورند و به‌نوعی گنجینه ملی محسوب می‌شوند. در این مطلب از لست‌سکند دشت های گل ایران را به شما معرفی می‌کنیم.

بهترین دشت های گل ایران

  • دشت گل لاله کندر
  • دشت گل سوسن چلچراغ داماش
  • دشت گل لاله واژگون الیگودرز
  • دشت گل بابونه فندقلو
  • دشت گل نرگس بهبهان
  • دشت گل‌های شقایق و آفتاب‌گردان کالپوش
  • دشت گل محمدی لایزنگان

05.jpg

دشت گل لاله در کندر؛ استان البرز

برای شروع به سراغ دشت گل لاله کندر می‌رویم. این دشت گل در تهران نیست؛ اما یکی از زیباترین دشت گل‌های اطراف تهران محسوب می‌شود. برای رسیدن به روستای کندر که در بخش آسارا واقع شده است، لازم نیست فاصله‌ زیادی از شهر تهران بگیرید. روستای کندر در ۲۲ کیلومتری شمال‌شرق شهر کرج و در هفت کیلومتری جاده‌ کرج‌چالوس واقع شده و مسیری زیبا و آسان برای ساکنان تهران و کرج دارد. درواقع دشت گل لاله کندر را می‌توانیم یکی از جاهای دیدنی اطراف کرج بدانیم.

جالب است بدانید که دشت لاله کندر چالوس در سال 1399 برای اولین بار زیبایی‌اش را به مشتاقان طبیعت نشان داد. این دشت گل، به همت دوستداران طبیعت و مردم محلی این بخش به لاله‌های رنگارنگ و زیبا مزین شده است و هرساله در فصل بهار، میزبان گردشگران است. برای بازدید از این دشت گل اطراف تهران، تردید نکنید. البته پیش از رفتن به این دشت گل، حتماً مطمئن شوید که در آن سال برگزار می‌شود.

موقعیت دشت گل روستای کندر روی نقشه

دشت کندر lastsecond.ir.jpg
 دشت گل لاله کندر، عکس از همشهری آنلاین

دشت گل سوسن چلچراغ در داماش؛ استان گیلان

دشت گل سوسن چلچراغ به‌علت گل زیبا و ویژه آن، از کمیاب‌ترین دشت‌ های گل ایران است. این گل فوق‌العاده از گل‌ های نادر ایران محسوب می‌شود که اهمیتش باعث شده در فهرست آثار ملی ایران ثبت شود. فصل زیبایی و بلوغ این چلچراغ‌های بلوری، آخرین ماه بهار است. بعضی معتقدند رنگ سفید آن باعث شده این گل‌ها شبیه چراغ به نظر بیایند و ازاین‌رو به چلچراغ معروف شده‌اند.

دشت گل سوسن چلچراغ را می‌توانیم یکی از جاهای دیدنی گیلان بدانیم؛ زیرا این گل‌های گلوله‌ای‌شکل، چنان حیرت‌انگیز و زیباست که جشنواره‌ سوسن چلچراغ در اطراف داماش برگزار می‌شود. در این جشنواره، مسافران و مردم محلی برای حضور این گل‌ها شادمانی می‌کنند. این جشنواره با موسیقی و رقص محلی همراه است.

البته این گل کمیاب و ویژه در سایر نقاط ایران مثل کلاردشت، اسالم، کجور، درفک و اردبیل هم می‌روید؛ اما محدوده رویش آن در این نقاط، به‌اندازه داماش وسیع نیست. موضوع غمناک درباره این گل‌های زیبا، این است که تولیدمثلشان بسیار اندک است و همین مسئله، این اثر طبیعی ملی را با خطر انقراض مواجه می‌کند.

موقعیت دشت گل سوسن چلچراغ داماش روی نقشه

گل‌های گلوله‌ای
گل سوسن چلچراغ، عکس از امید رجب‌پور، خبرگزاری تسنیم

دشت گل لاله واژگون در الیگودرز؛ استان لرستان

سرخی لاله‌ها با ساقه‌های سبزرنگ و پهنه آبی آسمان، چشم‌اندازی را خلق می‌کند که تا مدت‌ها از فکرش بیرون نخواهید آمد. لاله واژگون، تصور ما را شکل معمول گل‌ها بر هم زده و برگ‌هایش بالاتر از گلبرگ‌هایش قرار گرفته است! همین واژگونی‌شان باعث شده شیره شفاف و شیرین درون گل به بیرون بریزد و چون این صحنه شاعرانه، شبیه گریه کردن گل است، بومیان آن را «اشک مریم» می‌نامند. این دشت گل خاص، یکی از زیبا‌ترین و کم‌نظیرترین دشت گل های ایران است.

لاله‌های واژگون تنوع بسیاری دارند و هر جای دنیا ممکن است نوعی از آن پیدا شود؛ اما گفته‌اند که منشأ اصلی لاله واژگون ایران، از افغانستان و ترکستان تا مناطق غربی هیمالیاست. البته آنچه توجهتان را به‌سمت این دشت گل زیبا جلب می‌کند، این است که نوعی از لاله واژگون که در مناطق زاگرسی می‌روید، فقط مختص ایران است.

گفتیم زیستگاه این گل غمگین، زاگرس است؛ اما می‌دانید که زاگرس منطقه وسیعی از ایران را در بر می‌گیرد. بخش‌های شمالی زاگرس، در فصل بهار به انتظار رویش این گل می‌نشینند و اهالی زاگرس جنوبی هم در فصل تابستان منتظر این گل هستند. البته به‌جز زاگرس، این گل در ارتفاعات سبلان و خراسان شمالی هم دیده شده است.

از بین مناطقی که نام بردیم، الیگودرز وسیع‌ترین دشت لاله واژگون در جهان را دارد؛ به‌نحوی که این محل به یکی از جاهای دیدنی لرستان تبدیل شده است؛ بنابراین اگر می‌خواهید وسیع‌ترین دشت گل لاله واژگون را ببینید، به الیگودرز بروید. البته بدانید که در سایر مناطق هم می‌توانید این دشت زیبای قرمزپوش را ببینید.

موقعیت دشت لاله‌های واژگون الیگودرز روی نقشه

لاله واژگون
گل لاله واژگون، عکس از خبرگزاری تسنیم

دشت گل بابونه در فندقلو؛ اردبیل

از دور گمان می‌کنید که برف روی دشت سرسبز نشسته است؛ اما نزدیک‌تر که بروید، متوجه سپیدی گلبرگ‌های بابونه‌ می‌شوید که روی دشت پهن شده‌اند. با انتشار عکس‌های حیرت‌انگیز این منطقه، به‌مرور مسافران زیاد و زیادتر شدند. اکنون جشنواره‌ گل بابونه هم هنگام رویش آن برگزار می‌شود.

بهترین فصل سفر به این دشت گل که ازجمله زیباترین دشت گل های ایران محسوب می‌شود، بهار و اوایل تابستان است. این دشت در شهرستان نمین استان اردبیل قرار دارد. بابونه، جزو گیاهان دارویی به شمار می‌آید و خواص فوق‌العاده‌ای دارد.

جاهای دیدنی اردبیل را بیشتر بشناسید

موقعیت دشت گل‌های بابونه فندقلو روی نقشه

گل‌های بابونهدشت گل بابونه، عکس از خبرگزاری مهر

مزارع گل‌های بابونه
 دشت گل بابونه، عکس از علی انور، خبرگزاری ایسنا

دشت گل نرگس در بهبهان؛ استان خوزستان

خوزستان را با آب‌وهوای گرم می‌شناسیم؛ اما نباید فراموش کنیم خاک مرغوب و جلگه‌ای این منطقه، می‌تواند چه منظره‌های بی‌نظیری را خلق کند. یکی از این مناظر خوش‌عطر، دشت گل‌های نرگس در بهبهان است. گرچه چشم‌نوازی گل‌ها در بهار بیشتر است؛ اما نرگس‌ها در نیمه دوم سال سر از خاک درمی‌آورند و بالغ می‌شوند.

نرگس‌زار بهبهان قدمتی طولانی دارد و از همه نرگس‌زارهای طبیعی، قدیمی‌تر است. می‌گویند حتی قدمتش به پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. یعنی هزاران سال است که مردم از زیبایی‌ این دشت گل بهره می‌برند. در این گلزار قدیمی که به ثبت ملی هم رسیده است، سه نوع نرگس پرورش داده می‌شود که بیشترین سهم را نرگس‌های شهلا دارند.

موقعیت دشت گل‌های نرگس بهبهان روی نقشه

Nargeszar Behbahan By Ali Zali.jpg
باغ نرگس بهبهان، عکس از علی زالی

دشت گل‌های شقایق و آفتاب‌گردان کالپوش؛ استان سمنان

دشت شقایق‌های وحشی کالپوش، یکی دیگر از دشت گل های ایران است که هرساله توجه گردشگران بسیاری را جلب می‌کند. این زیبایی مثل زیبایی سایر دشت‌ها، باعث برگزاری جشنواره هم در کنار دشت می‌شود. برای دیدن این دشت گل زیبا، بهار بهترین فصل است؛ بنابراین بهتر است سفرتان را در این زمان برنامه‌ریزی کنید تا لذت بیشتری از دیدن مناظر بی‌بدیلش ببرید.

البته ماجرا فقط به دیدن شقایق‌ها ختم نمی‌شود و مزارع زیبای گل آفتاب‌گردان هم در نزدیکی آن خودنمایی می‌کنند. البته، هم شقایق و هم گل‌های آفتاب‌گردان در سایر نقاط ایران دشت‌های بی‌نظیری ایجاد کرده‌اند؛ ولی در این میان، کالپوش شهرت ویژه‌ای دارد.

جاهای دیدنی سمنان کجاست؟

موقعیت دشت آفتاب‌گردان کالپوش روی نقشه

Dasht-e Shaghayegh Kalpoosh.jpg
دشت شقایق کالپوش
گل آفتابگردان سمنان
گل آفتاب‌گردان، عکس از خبرگزاری مهر

دشت گل محمدی در لایزنگان؛ استان فارس

بزرگ‌ترین دشت گل محمدی در داراب فارس قرار دارد. دشت‌های وسیع گل محمدی در این منطقه که زیر کشت دیم هستند، سالانه سهم بسیاری از تولیداتشان را به‌صورت گلاب به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌کنند. اگر شیفته بوی خوش این گل و رنگ صورتی ملایمش هستید، فصل بهار بهترین زمان برای دیدن مناظر شگفت‌انگیزش است و می‌توانید در لایزنگان داراب آن‌ها را از نزدیک ببینید.

همه‌چیز درباره گلاب‌گیری

موقعیت دشت گل محمدی لایزنگان روی نقشه

گل محمدی در لایزنگان
گل محمدی، عکس از ایرنا
مزارع گل محمدی
دشت گل محمدی، عکس از خبرگزاری ایرنا

دشت شقایق گالیکش؛ استان گلستان

از دیگر دشت های گل ایران می‌توانیم به دشت شقایق‌های وحشی گالیکش اشاره کنیم؛ زمینی سرخ‌رنگ و فرش‌شده از گل‌های شقایق وحشی که توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. این دشت، به‌ویژه در فصل بهار بسیار دیدنی است و تا چشم کار می‌کند، پر از شقایق‌های سرخ است. دشت شقایق گالیکش از جاذبه‌های استان گلستان محسوب می‌شود که در نزدیکی روستای پادلدل قرار گرفته است و محلی مناسب برای لحظه‌ای آرامش و دوری از شلوغی شهر است. این منطقه علاوه‌بر چشم‌انداز زیبا، با قرار گرفتن در کنار جنگل‌های انبوه و مناطق کوهستانی، آب‌وهوای مطبوعی دارد و مجموعه‌ای کامل از یک دشت زیبا را مقابل چشمانتان می‌گذارد.

موقعیت دقیق دشت شقایق گالیکش

Galikesh.jpg
دشت شقایق گالیکش

سخن آخر

در این مطلب، دشت های گل ایران را به شما معرفی کردیم. این فهرست از دشت گل های ایران، تنها محل برای رویش این گل‌ها نیستند؛ اما از مناطق مشهور در ایران و حتی گاهی در جهان محسوب می‌شوند. زیباترین باغ‌های گل در دنیا به‌قدری برای گردشگران جذابیت دارند که بازدید از آن‌ها را در اولویت برنامه‌های سفرشان می‌گذارند. تاکنون از کدام‌یک از دشت های گل ایران دیدن کرده‌اید؟ نام کدام دشت گل را در این مطلب خالی می‌بینید؟

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.