تالش کجاست؟ راهنمای کامل سفر به تالش + عکس

5
از 1 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
همه‌چیز درباره تالش و سفر به آن
18 شهریور 1403 08:00
1

سفر به تالش، می‌تواند یکی از تجربه‌های به‌یادماندنی برای شما باشد. طبیعت بکر و جاذبه‌هایی که در این منطقه وجود دارند، شما را به وجد می‌آورند. در این مطلب از لست‌سکند، راهنمای سفر به تالش را در اختیارتان می‌گذاریم تا با چگونگی سفر به تالش، هزینه سفر به تالش، بهترین زمان سفر به تالش و دیگر نکات مهم برای سفر به تالش آشنا شوید.

تالش کجاست؟

تالش در شمال‌غربی ایران قرار دارد و نام شهرستانی در استان گیلان است. در بررسی دقیق‌تر، این سرزمین، ازنظر موقعیت جغرافیایی در جنوب‌غربی دریای خزر قرار گرفته است. سرزمین تالش، به‌طور کلی به 4 شهرستان تقسیم می‌شود که شامل تالش، رضوان‌شهر، ماسال و آستارا می‌شود.

لیست تورهای تالش همراه با قیمت

lastsecond.ir-talesh-travel-guide-location.jpg
موقعیت جغرافیایی تالش روی نقشه

تاریخچه تالش

تالش، سرزمین وسیعی در قسمت جنوب‌غربی دریای خزر بوده و همچنان قسمتی از آن در خاک ایران قرار دارد. در اولین جنگی که بین ایران و روسیه شکل می‌گیرد، کشور روسیه قسمت شمالی سرزمین تالش را اشغال می‌کند و طبق قرارداد گلستان، این قسمت به روسیه می‌رسد؛ اما مردم تالش به‌دلیل نپذیرفتن حکومت روسیه و خارج کردن نیروهای روسی، قسمت شمالی این سرزمین را دوباره پس می‌گیرند. بعدها، باز هم بین ایران و روسیه جنگ درمی‌گیرد و در آن جنگ و طبق قرارداد ترکمانچای، دوباره قسمت شمالی سرزمین تالش به روسیه می‌رسد.

بعدها که حکومت تزاری و شوروی از بین می‌روند و جمهوری آذربایجان رسمیت و استقلال پیدا می‌کند، تفاوتی در حکومت بر تالش ایجاد نمی‌شود و قسمت شمالی سرزمین تالش، تحت حکومت آذربایجان باقی می‌ماند.

lastsecond.ir-talesh-travel-guide-past.jpg
طبیعت تالش

چرا به تالش سفر کنیم؟

عمده دلیل سفر با تورهای شمال، لذت بردن از آب‌وهوای شهرهای شمالی و طبیعت خطه شمالی کشور است. دلایل متفاوتی هم برای سفر به تالش وجود دارد و هرکس با توجه به هدفش به این نقطه از کشور سفر می‌کند. در میان دلایل مختلف سفر به تالش، می‌توانیم به چند نمونه اشاره کنیم که برای گردشگران ترغیب‌کننده‌تر هستند. برای مثال، آب‌وهوای تالش، جنگل‌ها و طبیعت این خطه، غذاهای خوش‌مزه شمالی، نزدیک بودن به دریای خزر، خرید صنایع‌دستی و محصولات کشاورزی و دامی و خیلی از موارد دیگر، هرکدام می‌توانند دلایل خوبی برای سفر به تالش باشند. این نقطه از کشور، مقصد بسیاری از سفرها با تور طبیعت‌گردی است.

lastsecond.ir-talesh-travel-guide-reason-to-travel.jpg
طبیعت بکر تالش، عکر از Omid Jafarnezhad

فاصله تالش تا شهرها و مراکز مهم

تالش در موقعیتی قرار دارد که در اطرافش شهرها و جاذبه‌های متعددی وجود دارند. شما می‌توانید با کمی رانندگی، به‌راحتی خودتان را به شهرها و نقاط جغرافیایی مختلفی برسانید و از دیدنی‌هایشان لذت ببرید. این جاذبه‌ها و شهرها، جدا از جاهای دیدنی خود تالش هستند. در ادامه فاصله تعدادی از شهرها و نقاط مهم اطراف تالش را می‌بینید.

  • فاصله تالش تا رشت: برای طی کردن این فاصله، با توجه به جاده و راهی که انتخاب می‌کنید، حدوداً بین 120 تا 130 کیلومتر را باید بپیمایید. این فاصله را می‌توانید در مدت‌زمان تقریباً 2.5 تا 3 ساعت رانندگی کنید. بهترین مسیر هم به این ترتیب است که ابتدا به هشتپر، سپس به پره‌سر، ضیابر و صومعه‌سرا و رشت بروید.

  • فاصله تالش تا انزلی: مسافت بین تالش تا انزلی، حدود 92 کیلومتر است که تقریباً می‌توانید آن را در مدت‌زمان دو ساعت طی کنید. بهترین مسیر، به‌این‌ترتیب است که ابتدا از هشتپر به‌سمت اسالم، سپس به‌سمت اله‌بخش و بعد هم به‌سوی بندرانزلی بروید.

  • فاصله تالش تا ماسال: جاده‌ای که بین تالش و ماسال وجود دارد، حدود 130 کیلومتر است که برای طی‌کردنش بین 2 ساعت و 40 دقیقه تا 3 ساعت زمان می‌خواهید. مثل دو مسیر قبلی، بهتر است که ابتدا از هشتپر به اسالم بروید و به‌ترتیب از رضوان‌شهر، شهرک اباتر، خاکیان، شنبه‌بازار و ملکوان عبور کنید تا به ماسال برسید.

  • فاصله تالش تا قلعه رودخان: از تالش تا قلعه رودخان هم حدود 123 کیلومتر مسیر است که در مدت‌زمان تقریبی 2 ساعت و 35 دقیقه می‌توانید آن را طی کنید. مسیر پیش روی شما از ضیابر، صومعه‌سرا، کاس احمدان، فومن، کرد محله می‌گذرد و سپس به قلعه رودخان می‌رسید.

  • فاصله تالش تا تهران: اگر بخواهیم فاصله تالش تا تهران را بپیماییم، باید حدود 420 کیلومتر مسیر جاده‌ای را طی کنیم که بین 5.5 تا حدود 6 ساعت زمان می‌خواهد. در این مسیر هم باید از فومن، ماسال، رودبار و آبیک عبور کنید تا در نهایت به تهران برسید. این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که فاصله زمانی اعلام شده به‌صورت تقریبی است و ممکن است که بسته به ترافیک، بیشتر یا حتی کمتر شود.
lastsecond.ir-talesh-travel-guide-distances.jpg
فاصله تهران تا تالش گیلان

چگونه به تالش سفر کنیم؟

اکنون که دیگر می‌دانید تالش کجاست و موقعیت جغرافیایی آن چگونه است، راحت‌تر می‌توانید تصمیم بگیرید که چگونه به تالش سفر کنید. راه‌های متفاوتی برای سفر به تالش وجود دارد و این راه‌ها به مبدأ شما بستگی دارند. استفاده هواپیما، قطار، اتوبوس و ماشین شخصی، هرکدام برای سفر به تالش امکان‌پذیر است؛ اما فرودگاهی در خود تالش وجود ندارد. به همین دلیل، فقط می‌توانید بخشی از مسیر را با هواپیما طی کنید. شرایط سفر به تالش را در ادامه برای هرکدام از این حالت‌ها آورده‌ایم. تصمیم نهایی با شماست که آیا از بین شیوه‌های زیر یک راه را انتخاب می‌کنید یا اینکه با تور استان گیلان به تالش و دیگر مناطق شمالی می‌روید.

lastsecond.ir-talesh-travel-guide-how-to-travel.jpg
راه‌های سفر به تالش

سفر به تالش با هواپیما

همان‌طور که گفتیم، تالش به‌خودی خود، فرودگاهی ندارد؛ بنابراین می‌توانید ابتدا خودتان را به فرودگاه رشت برسانید و سپس از آنجا به‌سمت تالش بروید. گفتنی است که اگر بخواهید از تهران تا رشت را با هواپیما بروید، پروازتان حدود یک تا دو ساعت طول خواهد کشید. مبلغ بلیط هواپیما برای مسیر تهران به رشت در تابستان 1403 از حدود یک میلیون و 700 هزار تومان شروع می‌شود.

سفر به تالش با قطار

اگر می‌خواهید با قطار سفر کنید، باید بدانید که فقط تا رشت امکان سفر با قطار وجود دارد و از رشت تا تالش را باید با سواری بروید. اگر فاصله تهران تا رشت را در نظر بگیرید، شما حدود 5 ساعت در راه خواهید بود. مبلغ بلیط قطار تهران تا رشت در تابستان 1403 از حدود 211 هزار تومان شروع می‌شود.

سفر به تالش با اتوبوس

سفر به تالش با اتوبوس، در مقایسه با دیگر انواع سفر با وسایل نقلیه عمومی متفاوت است. اگر با اتوبوس به‌سمت تالش بروید، می‌توانید در فاصله‌ای نزدیک‌تر به تالش، یعنی در هشتپر پیاده شوید. فاصله هشتپر تا تالش، در مقایسه با فاصله رشت تا تالش، کمتر است. پس از اینکه در هشتپر از اتوبوس پیاده شوید، می‌توانید با استفاده از سواری یا تاکسی، به‌سمت شهرستان تالش بروید. قیمت بلیط اتوبوس از تهران به تالش، در تابستان 1403، از حدود 180 هزار تومان شروع می‌شود. باید این نکته را هم اضافه کنیم که فاصله بین تهران تا هشتپر، حدود 7 ساعت است.

سفر به تالش با خودروی شخصی

اگر بخواهید فاصله تهران تا تالش را با خودروی شخصی طی کنید، ین مسافت تقریباً 430 کیلومتر است و حدود 6 ساعت و 30 دقیقه در راه هستید. پیشنهاد می‌کنیم که حتماً خودرویتان را پیش از حرکت بررسی کنید و با اطمینان خاطر سفر به تالش را آغاز کنید. اگر با خودروی شخصی سفر کنید، برای جابه‌جایی در این شهرستان و رفتن به جاذبه‌هایش هم راحت‌تر خواهید بود.

جهانگردی با خودروی شخصی؛ مدارک و هزینه‌ها

جاهای دیدنی تالش

تالش به‌دلیل وضعیت آب‌وهوایی آن، طبیعت بکر و بسیار زیبایی دارد. بیشتر جاهای دیدنی این شهرستان، جاذبه‌های طبیعی هستند که شما را متحیر می‌کنند و تنوع درخور توجهی هم میان این جاذبه‌ها وجود دارد. بنابراین با هر سلیقه‌ای که دارید، می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید. در ادامه، برخی از جاهای دیدنی تالش را به شما معرفی می‌کنیم.

ییلاق و غار سوباتان

یکی از مناطقی که می‌توانید برای طبیعت‌گردی به آنجا بروید، ییلاق سوباتان تالش است. در این منطقه، دشت‌های شقایق و طبیعت بکری وجود دارد که چشمانتان را در زیبایی‌هایش غرق می‌کند. شما می‌توانید در این منطقه، غار سوباتان یا غار گنج‌خانه را هم ببینید که برای پیمایش آن به تجهیزات نیاز دارید و بهتر است که یک راهنمای محلی همراهتان باشد. البته بیشتر غارنوردان حرفه‌ای به اینجا می‌روند. علاوه‌بر زیبایی‌های این منطقه، جاذبه‌های دیگری مثل دریاچه نئور، رودخانه لیسار و جاذبه‌های دیگری هم در نزدیکی اینجا هستند و گردشگران می‌توانند از آن‌ها هم لذت ببرند.

غارهای شگفت انگیز ایران کدام‌اند؟

lastsecond.ir-talesh-travel-guide-soobatan.jpg
طبیعت ییلاق سوباتان

سورتمه تالش

با سورتمه تالش، هم می‌توانید تفریح کنید و هم می‌توانید طبیعت بکر منطقه تالش را مشاهده کنید. این سورتمه با مسیری پرپیچ‌وخم از دل جنگل تالش عبور می‌کند و منظره‌هایی را به چشمانتان پیشکش می‌کند که فراموش‌ناشدنی‌اند. تجربه این سورتمه، به‌تنهایی می‌تواند سفر شما را به‌یادماندنی‌تر کند.

lastsecond.ir-talesh-travel-guide-soortme.jpg
نمایی از سورتمه تالش

جنگل و ساحل گیسوم

جنگل و ساحل گیسوم، از خاص‌ترین جاهای گردشگری در منطقه تالش است. جنگل گیسوم از یک‌سو به دریا می‌رسد و همین ویژگی، آن را بسیار خاص کرده است. در جنگل گیسوم می‌توانید گونه‌های جانوری و گیاهی متفاوتی را پیدا کنید و در ساحل گیسوم هم می‌توانید تفریحات بسیاری را تجربه کنید. قایق‌سواری، پاراگلایدر، اسب‌سواری و کلی تفریح دیگر، همه در این ساحل در اختیارتان قرار دارد. یکی دیگر از عوامل جذب‌کننده گردشگران به این جنگل، جاده‌هایی است که در دو طرفشان درختان درهم‌تنیده وجود دارند. اگر اهل عکاسی هستید، اینجا یکی از نقاطی است که با منظره‌هایش شما را شگفت‌زده می‌کند. خوب است بدانید اسالم هم در قسمت شمالی گیسوم قرار دارد و شما می‌توانید یکی از زیباترین جاده‌های ایران یعنی جاده اسالم به خلخال را هم در همین منطقه طی کنید.

جذاب‌ترین جاده‌‌های ایران برای جاده‌گردی

lastsecond.ir-talesh-travel-guide-gisoum.jpg
جنگل گیسوم

بهترین زمان سفر به تالش

با توجه به اینکه بخشی از منطقه تالش، کوهستانی و بخش دیگر آن جلگه‌ای است، بهترین زمان سفر به تالش، از اواسط بهار تا اواخر تابستان است. آب‌وهوای تالش، عموماً جنگلی و مرطوب است. در ناحیه جلگه‌ای تالش، هوا معتدل و مرطوب است و در ناحیه کوهستانی، هوا مرطوب و سرد می‌شود. برای همین هم در پاییز، زمستان و اوایل بهار، هوای تالش سرد است و بارندگی بسیاری هم دارد. با در نظر گرفتن این وضعیت جوی، شاید هرکسی نتواند در این زمان‌ها از این آب‌وهوا لذت ببرد.

lastsecond.ir-talesh-travel-guide-best-time.jpg
بهترین زمان سفر به تالش

آب و هوای تالش در فصول مختلف

در این بخش از راهنمای سفر به تالش، آب و هوای تالش را در فصل‌های مختلف بررسی می‌کنیم تا چنانچه می‌خواهید سفر به تالش را در مواقع مختلف سال تجربه کنید، اطلاعات کلی از شرایط و وضعیت آب‌وهوایی تالش داشته باشید.

آب و هوای تالش در بهار

اوایل بهار، بارندگی در تالش بسیار است؛ اما همان‌طور که می‌دانید، از اواسط این فصل، یعنی تقریباً از اردیبهشت‌ماه، فرصت خوبی برای سفر به تالش دارید. در این فصل به‌طور میانگین، بیشترین دمایی که حس می‌کنید، حدود 33 درجه سانتی‌گراد و کمترین آن به‌طور میانگین یک درجه سانتی‌گراد است. پیشنهاد می‌کنیم که برای سفر به تالش در این زمان، حتماً لباس گرم همراه خودتان ببرید.

آب و هوای تالش در تابستان

یکی دیگر از زمان‌های ایدئال برای سفر به تالش، تابستان است. در این فصل، بارندگی کمتر است و اگر برای کمپ کردن به این منطقه می‌روید، خیالتان راحت‌تر خواهد بود. در این فصل، بیشترین دمایی که حس می‌کنید، به‌طور میانگین حدود 36 درجه سانتی‌گراد و کمترین میزان آن هم 14 درجه سانتی‌گراد است. در این فصل، به‌هیچ‌عنوان نباید کرم ضدآفتاب را فراموش کنید!

چک‌لیست کمپینگ؛ تجربه شبی آرام در طبیعت

آب و هوای تالش در پاییز

یکی از زیباترین فصل‌های تالش، پاییز است. زمانی که می‌توانید برگ گونه‌های متفاوت درختان را در رنگ‌های مختلف ببینید و زیباترین عکس‌های پاییزی را ثبت کنید. تالش، در این فصل بسیار دیدنی است؛ اما میزان بارندگی به‌تدریج بیشتر و بیشتر می‌شود و شاید وضعیت سفر را برایتان سخت کند. بیشترین دمای تالش در این فصل به‌طور میانگین حدود 26 درجه سانتی‌گراد و کمترین دمای آن حدود 2 درجه سانتی‌گراد است.

آب و هوای تالش در زمستان

زمستان تالش، سخت‌ترین فصل برای سفر به این منطقه است؛ چراکه شما نمی‌توانید به‌راحتی به هر جای دیدنی این منطقه بروید و مسیرهای بسیاری از این جاذبه‌ها، برای عبورومرور با هر وسیله نقلیه مناسب نیستند. در این فصل، میانگین بیشترین دمای تالش، حدود 23 درجه سانتی‌گراد است و کمترین دمای آن هم به حدود منفی 5 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

lastsecond.ir-talesh-travel-guide-in-winter.jpg
تالش در برف، عکس از Khalil Gholami

در تالش چه غذاهایی را امتحان کنیم؟

یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های شهرهای شمالی کشور، غذاها و خوراکی‌هایشان است. منطقه تالش هم از این قاعده مستثنا نیست و شما می‌توانید بهترین غذاهای محلی گیلان را در این منطقه میل کنید. تنوع مواد اولیه و نوع طبخ این غذاها باعث می‌شوند که همیشه گزینه‌های بسیاری را برای انتخاب، در اختیار داشته باشید و با هر سلیقه‌ای که دارید، بتوانید غذایی خوش‌مزه میل کنید. تعدادی از این غذاها عبارت‌اند از:

  • ووزه دله: این غذا، همان بادمجان توپر است. مواد اصلی تشکیل‌دهنده ووزه دله، بادمجان، گردوی کوبیده‌شده و گوجه است.

  • لونگی: نام این غذا، لَوَنگی است و ماده اصلی تشکیل‌دهنده آن، مرغ یا اردک شکم‌پر است. برای درست کردن این غذا، از گردو، پیاز، رب آلوچه یا ازگیل و ادویه‌های مختلف استفاده می‌کنند.

  • دوعه آش: این آش، در واقع همان آش دوغ است و آن را با نان و سیر تازه میل می‌کنند. برای درست کردن این غذا، از دوغ، برنج، نخود، عدس، گشنیز و مواد دیگر استفاده می‌کنند.

lastsecond.ir-talesh-travel-guide-best-foods.jpg
نمونه‌ای از غذاهای شمالی

هزینه سفر به تالش

تخمین هزینه سفر به تالش، به مدت‌زمان اقامت شما و جاهایی بستگی دارد که می‌خواهید به آن‌ها سر بزنید. با همه این‌ها، اگر بخواهید فقط هزینه رفت، یک شب اقامت و یک وعده غذا را در نظر بگیرید، درمجموع باید حدود 500 هزار تومان بپردازید. اقامت برای یک شب در کم‌قیمت‌ترین اقامتگاه‌ها در تابستان 1403، حدود 200 هزار تومان می‌شود. بلیط اتوبوس تهران به تالش در تابستان 1403 هم از 200 هزار تومان شروع می‌شود.

برای یک وعده غذا هم می‌توانید قیمت‌های متفاوتی را پیدا کنید که به‌طور معمول، می‌توانیم بگوییم یک وعده غذای سنتی از حدود 100 هزار تومان شروع می‌شود. البته برای خرید غذا، قیمت‌های کمتر و حتی بیشتری هم می‌توانید پیدا کنید. همه این قیمت‌ها، از اقامت و حمل‌ونقل گرفته تا خوردوخوراک، به‌صورت حدودی و تخمینی محاسبه شده‌اند.

lastsecond.ir-talesh-travel-guide-money.jpg
هزینه سفر به تالش

سوغات تالش

اگر هنگام سفر به تالش، نمی‌دانید که از تالش چه بخرید و به‌عنوان سوغات با خود بیاورید، در این قسمت، شما را راهنمایی می‌کنید.خوب است بدانید ازآنجایی‌که شغل بیشتر مردم در این منطقه، دامپروری و کشاورزی است، می‌توانید محصولات لبنی و همین‌طور محصولات کشاورزی را به‌عنوان سوغات تهیه کنید. محصولات لبنی مانند پنیر، کره و عسل و محصولات کشاورزی مانند برنج، مرکبات، چای و سبزی‌جات می‌توانند سوغات تالش باشند. در این میان، ماهی هم از دیگر سوغاتی‌هایی است که اگر بتوانید از آن خوب نگهداری کنید و به‌درستی آن را تا شهرتان برسانید، گزینه خوبی برای سوغات خواهد بود.

علاوه‌بر خوراکی می‌توانید صنایع‌دستی هم به‌عنوان سوغات تالش بخرید و بیاورید. صنایع‌دستی چوبی، قالی، پشم، گلیم و عروسک بافتنی، ازجمله نمونه‌هایی هستند که می‌توانید به‌عنوان سوغات تالش تهیه کنید. البته اگر تجربه سفر با تور داخلی به شهرهای شمالی را داشته باشید، می‌دانید که بیشتر این وسایل، به‌عنوان سوغاتی‌های شهرهای شمالی هم شناخته می‌شوند.

lastsecond.ir-talesh-travel-guide-souvenirs.jpg
نمونه سوغاتی‌های تالش گیلان

جشن‌ها و آداب‌ورسوم تالش

مردم تالش، آداب‌ورسوم مختلفی دارند و برخی از این آداب‌ورسوم، از گذشته تا به امروز باقی مانده‌اند. یکی از این آدابی که امروزه همچنان پابرجاست و برگزار می‌شود، نوروزخوانی است. در این مراسم، تقریباً از یک ماه قبل، مردم به پیشواز عید نوروز می‌روند و مانند دیگر شهرها در ایران، مشغول خانه‌تکانی و مرتب کردن منزل‌هایشان می‌شوند. شکل مراسم نوروزخوانی در تالش، با دیگر شهرها متفاوت است. در این مراسم، مردم محلی با آوازهایشان، آمدن بهار و نوروز را اعلام می‌کنند.

lastsecond.ir-talesh-travel-guide-festivals.jpg
جشن‌های نوروز شمال کشور

سفر به تالش با تور

برای اینکه به‌خوبی تالش را ببینید و از جاذبه‌های گردشگری آن لذت ببرید، باید نقشه‌های این منطقه را بررسی کنید و مسیرهای مناسب برای رفت‌وآمدتان را پیدا کنید. کار دیگری که می‌توانید انجام دهید، این است که خودتان را به مجریان تورها بسپارید تا آن‌ها که تجربه بیشتری در برگزاری تورهای مختلف دارند، جاهای دیدنی بیشتر و بهتری را به شما نشان دهند. به‌این‌ترتیب، جاهای مهم تالش را حتماً می‌بینید.

در صفحه تور تالش در وبگاه لست‌سکند، می‌توانید تورهایی را ببینید که به مقصد تالش می‌روند و شما امکان این را دارید که نوع سفر، مدت‌زمان سفر، درجه سختی و مؤلفه‌های دیگر را انتخاب کنید و تغییر دهید. سپس با گزینش بهترین انتخاب‌هایتان، می‌توانید مناسب‌ترین تور را انتخاب کنید.

سخن آخر

در این راهنمای سفر به تالش، سعی کردیم که جوانب مختلف سفر به تالش را برای شما شرح دهیم؛ اینکه چطور می‌توانید به تالش سفر کنید، کدام جاذبه‌های دیدنی این منطقه را ببینید و به‌طور کلی تجربه سفر بهتری را برای خودتان ایجاد کنید. سفر به تالش می‌تواند سفری خاطره‌انگیز برایتان باشد؛ زیرا جاذبه‌های گردشگری منطقه تالش را می‌توان جزو بهترین جاهای دیدنی گیلان دانست. اگر تابه‌حال به منطقه تالش سفر کرده‌اید، چه نکات دیگری را برای سفر به تالش به مسافران این منطقه توصیه می‌کنید؟

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!