معرفی 5 نمونه ماجراجویی در جهان برای معلولین

4.5
از 2 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
با تمام محدودیت‌های جسمی هم ماجراجویی کنید! + تصاویر
12 اردیبهشت 1400 10:00
0

 دسترس پذیری برای کسانی که می‌توانند روی پاهای خود ایستاده‌اند و حرکت می‌کنند با افرادی که برای سپری کردن زندگی‌شان نیاز ممتد به استفاده از ولیچر دارد معنای متفاوتی دارد. در واقع واژه معلولیت نیز تا حد زیادی در همین دسترسی‌ پذیری‌ها خلاصه می‌شود. اگر شما می‌توانید به کوه بروید، شنا کنید یا از جاذبه‌های توریستی بازدید کنید، به این علت است که جهان اطرافتان به نحوی طراحی شده است که صرفا شما با آن سازگار هستید و نه چیز دیگر.

اما آیا ایجاد ساختاری که برای عموم مردم در دسترس و قابل استفاده باشد، آن هم در عصری که بشر در اندیشه ادامه حیات در سیاره‌ای دیگر به سر می‌برد کار غیر ممکنی به نظر می‌رسد؟ یا تبعیضی است که با نادیده گرفتن از شرایط خاص انسان‌ها در جوامع مختلف عادی‌سازی شده‌ است؟ جواب به این دو پرسش را می‌توانید در پروژه دسترسی‌ پذیری آلانیا که از سال 2003 آغاز شد مشاهده کنید. شهری که با پیاده‌سازی ساختار و تجهیزات مورد نیاز اقامتگاه‌ها، دریا، سواحل، آثار باستانی و... را برای تمامی افرد دسترس پذیر کرده است.

در ادامه مطلب به 5 تفریح و گردشگری دسترس پذیری اشاره خواهیم داشت که برای افرادی که دارای نقص عضو یا معلولیت هستند متناسب شده است.

بالن سواری در کاتالونیا، اسپانیا

با کمتر از دو ساعت رانندگی در شهر بارسلونا می‌توانید به پارک ملی «آتشفشان گاروچا» برسید. جایی که شما با جنگل‌های سرسبز و آثاری به قدمت روم باستان و از همه مهم‌تر مسیرهای دسترس پذیر برای ویلچر سواران مواجه می‌شوید. در این پارک ملی کمپانی به نام Vol de Coloms  بالن‌هایی ایجاد کرده است که برای افراد ویلچر سوار قابل استفاده باشد. صندلی‌های بالن امکان کنترل از راه دور را برای نیازمندان به ویلچر فراهم می‌کند. در شهر لوس آنجلس آمریکا نیز امکان استفاده از این دست بالن‌ها برای افراد دارای معلولیت ساخته شده است.  

 

بالن سواری در کاتالونیا

 

شتر سواری در مراکش

بعد از گردش در بازار مراکش، طی یک سفر 9 ساعته می‌توانید از روستای مرزوگا واقع در صحرای بزرگ آفریقا دیدن کنید. چرا که به لطف سازمان  Morocco Accessible Travel Consultants شترهای اهلی ویژه‌ی افراد کم‌توان یا نیازمند به ویلچر  وجود دارند که به پشتی، بالشتک، کمربند‌های ایمنی و هر آنچه یک فرد دارای معلولیت برای گشت و گذار در تپه‌های شنی نیاز دارند، مجهز شده است.

به نقل از یکی از گردشگران که تجربه سوار شدن روی این شترها را داشت: من احساس می‌کردم که با ویلچرم روی شتر نشسته‌ام. به طور شگفت آوری راحت بود. من هرگز تصور نمی‌کردم که بتوانم بر روی تپه‌های شنی شتر سواری کنم. دقایق رویایی را سپری می‌کردم.

 

شتر سواری در مراکش

 

قایقرانی در ویسکانسین، ایالات متحده آمریکا

در فاصله 80 کیلومتری از شمال شهر ویسکنسان، بندری به نام شبویگان واقع شده است. جایی که افراد دارای معلولیت می‌توانند یکی از خاطره انگیز‌ترن روزهای زندگی‌شان را در دریاچه میشیگان، سوار بر قایق تجربه کنند. یک سازمان غیر دولتی به نام انجمن آموزش قایقرانی شبویگان (SEAS) به وسیله تجهیزاتی که به طور خصوصی طراحی کرده‌ استT این امکان را فراهم می‌کند که افراد با ویلچرشان روی قایق گذاشته شوند و با در نظر گرفتن جوانب مختلف از  جمله امنیت گردشگران، به قایق‌رانی بپردازند. حتی اشخاصی که از ناحیه کمر به بالا دچار نقص هستند می‌توانند سوئیچ مخصوصی را بر دهان خود بگذارند و قایق را از طریق گاز گرفتن هدایت کنند.

 

قایقرانی در ویسکانسین

 

زیپ لاین در کاستا ریکا

ارتفاع، سرعت، هیجان و آدرنالین واژگانی هستند که در پارک ملی آتشفشان آرنال (Arenal) برای همه یک‌جور معنا می‌شود. در 90 کیلومتری شمال غربی شهر سن خوزه، پارک ملی آتشفشان آرنال واقع شده است که طی یک اقدام متفاوت، شرایط لازم برای استفاده از زیپ لاین توسط افراد دارای معلولیت وجود داشته باشد. البته پارک ملی نامبرده شده علاوه بر زیپ لاین یک محیط کاملا دسترس پذیر برای افراد دارای معلولیت پیاده‌سازی کرده است و تمامی بازدیدکنندگان با هر شرایطی که داشته باشند، می‌توانند از  دل جنگل‌ها عبور کنند، سوار بر قایق شوند و حتی با حیوانات تعامل داشته باشند.

 

زیپ لاین در کاستا ریکا

 

اسکی روی آب در تنسی، ایالت متحده آمریکا

زمانی که صحبت از یک محیط قابل دسترس می‌شود محدودیت‌ رنگ می‌بازد، حتی اسکی سواری نیز می‌تواند برای هر فردی در جامعه قابل استفاده باشد. چرا که در راستای شهر چاتانوگا می‌توانید شاهد موج سوارانی باشید که نشسته بر روی بردهای خود مشغول سواری گرفتن از آب‌های خنک رود تنسی هستند. این ورزش نسبتا جدید که اسکی نشسته نام دارد، برای افرادی که دارای نقص‌های نخاعی و جسمی هستند می‌تواند یک ورزش مناسب محسوب شود. اسکی روی آب نشسته به تازگی باب شده‌ است و نسبت به سایر ورزش و تفریحات تطبیق داده شده برای معلولین در کمتر اماکنی دیده می‌شود.

 

اسکی روی آب در تنسی

 

منبع: Nationalgeographic

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.