کوچه‌ گردی در کوچه ‌های قدیمی تهران؛ از کن تا شهر ری

4.5
از 4 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
از کن تا شهر ری کوچه‌ها را کشف کنیم!
07 فروردین 1400 08:00
0

حتما برایتان پیش آمده که خسته و بی‌حوصله بودید، لباس پوشیده‌اید و بی‌هدف از خانه بیرون زده‌اید. گاهی قدم زدن ساده در یک کوچه قدیمی و زیبا با خانه‌های قدیمی، دیوارهای آجری و حیاط‌های باصفا حسابی سر حالمان می‌آورد. اگر دلتان می‌خواهد کوچه‌گردی کنید، این محله‌ها و کوچه‌های قدیمی تهران را از دست ندهید.

قدم زدن در کوچه‌ها به خصوص در کوچه‌های قدیمی و دیدن صفا و صمیمیت همسایه‌ها و خانه‌های قدیمی، می‌تواند روزتان را بسازد. به غیر از دیدن خانه‌های قدیمی، در کوچه‌ها و محله‌های قدیمی تهران می‌توانید لذت خرید را تجربه کنید و ویترین مغازه‌ها را تماشا کنید. در بعضی از این کوچه‌ها، می‌توانید در بهترین رستوران‌های شهر، غذاهای اصیل و سنتی بخورید یا از فروشندگان غذای خیابانی، انواع غذاهای خیابانی لذیذ را تهیه کنید و موقع قدم زدن نوش جان کنید.

عودلاجان یانار.jpg
عکس از آرشیو لست‌سکند | یانار

اگر در یک عصر تابستانی گرم به این کوچه‌ها سر می زنید، یک نوشیدنی خنک از غرفه‌های کنار خیابان می‌تواند حسابی حالتان را جا بیاورد. کوچه گردی، تفریحی ساده ولی جذاب است که البته جذابیت آن به مقصدی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. اگر دوست دارید قدم بزنید تا حال و هوایتان عوض شود، این کوچه‌ها و محله‌های قدیمی را انتخاب کنید.

کوچه مروی

اگر از دوستداران تهران قدیم باشید، حتما کوچه مروی را می‌شناسید. کوچه مروی با حال و هوای خاص و معماری جذابی که در بناهای اطرفش دیده می‌شود، دقیقا فضای تهران قدیم را برایتان زنده می‌کند. علاوه بر اینکه کوچه‌ای قدیمی و زیباست، یکی از مراکز مهم خرید پایتخت هم محسوب می‌شود.

این کوچه از مقابل شمس‌العماره شروع می‌شود و تا خیابان پامنار ادامه پیدا می‌کند. انواع خوراکی خارجی که در نقاط دیگر شهر به سختی پیدا می‌شوند، انواع لوازم آرایش، اسباب ‌بازی و چای و قهوه در این کوچه فراوان است. این کوچه فلافل‌های معروفی هم دارد؛ پس اگر دوست ندارید خشک و خالی از کوچه مروی برگردید، حتما فلافل‌هایش را امتحان کنید.

پامنار نادر مزرعه شادی.jpg
عکس از آرشیو لست‌سکند | نادر مزرعه شادی

کوچه‌های ده ونک

ده ونک یکی از محله‌های قدیمی و جذاب تهران است با باغ‌های زیبا و خانه‌های قدیمی. یک امامزاده باصفا و دانشگاه الزهرا (س). این منطقه از شمال به بزرگراه نیایش، از جنوب به بزرگراه همت و شهرک والفجر، از شرق به ونک و از غرب به بزرگراه چمران و محله شهرک غرب و سعادت آباد محدود می‌شود. این محله هنوز بخش زیادی از بافت قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده است.

یک پارک بزرگ و زیبا با الهام از باغ‌های ایرانی در این محله واقع شده است که بسیار باصفا و زیبا است. برای رسیدن به این پارک دیدنی باید از کوچه پس‌کوچه‌های کاه‌گلی بگذرید. باغ ایرانی به خاطر نام سازنده‌اش، مهندس محمد علی مختاری، به این نام هم مشهور است. امکانات و سازه‌های پارک مثلا نیمکت‌ها، عمارت کوشک مرکز پارک، کتابخانه و نمازخانه، پل‌ها و جوی‌ها همگی نوساز هستند ولی قدمت درختان این باغ زیبا به بیش از صدسال هم می‌رسد.

کوچه برلن

کوچه برلن یکی دیگر از کوچه‌های قدیمی تهران است که طرفداران زیادی دارد. این کوچه در مرکز تهران و در جنوب خیابان جمهوری، درست در میان خیابان‌های لاله‌زار جنوبی و فردوسی قرار گرفته است.

شهرت و محبوبیت این کوچه فقط به خاطر قدیمی بودن نیست. از قدیم‌الایام، این کوچه را به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز خرید پوشاک در تهران می‌شناسند. مغازه‌های دو طرف این کوچه پر از انواع لباس است. دستفروش‌ها هم حضور دارند و لباس و اسباب‌بازی می‌فروشند. بساط خوراکی‌هایی مثل لبو، باقالی داغ و خوراکی‌های مناسب هر فصل هم همیشه برپا است. 

برلن نادر مزرعه شادی.jpg
عکس از آرشیو لست‌سکند | نادر مزرعه شادی

 

کوچه باغ‌ های محله کن

محله کن، یکی دیگر از محله‌های قدیمی تهران است که جاذبه‌های زیادی برای کوچه‌گردها دارد. در کوچه پس کوچه‌های این محله، بسیاری از خانه‌های خشتی قدیمی جای خود را به آپارتمان داده‌اند ولی هنوز هم می‌توانید بافت سنتی را پیدا کنید و در آن قدم بزنید.

این محله ترکیبی بی‌نظیر از معماری قدیمی و مدرن شده که جذابیت خاص خودش را دارد. اگر دوست دارید یک کوچه گردی جذاب داشته باشید ولی در عین حال به طبیعت هم نزدیک باشید، حتما این محله را برای گشت‌وگذار انتخاب کنید.

کوچه‌های محله عودلاجان

عودلاجان، محله‌ای با ۴۰۰ سال قدمت، همان محله قدیمی و جذابی است که دنبالش می‌گردید. کوچه‌های باریک و قدیمی با خانه‌ها و بناهای قدیمی که هر کدام هزاران خاطره را در دل خود جای داده‌اند.

در این محله، کوچه‌ای به اسم کوچه «قوام الحضور» قرار دارد که پر از ساختمان قدیمی و بنای تاریخی جذاب است. مثلا خانه معتمد السلطنه، خانه دبیرالملک و همچنین کوچه و خانه مرحوم مدرس. در خانه مدرس می‌توانید دقایقی استراحت کنید و در اطراف حوض زیبای آن، شربت‌های سنتی و دمنوش بخورید.  

محله عودلاجان غیر از این کوچه، بناهای قدیمی دیگری هم دارد که سر زدن به آنها خالی از لطف نیست. مثلا تکیه سادات اخوی، بازارچه و حمام نواب که شاید برایتان آشنا باشد و آن را در صحنه‌هایی از فیلم‌های قدیمی دیده باشید. خانه کاظمی‌ها یکی دیگر از خانه‌های قدیمی این محله است که معماری زیبایی دارد و میزبان یک موزه مردم شناسی است. امامزاده یحیی با گنبد مخروطی فیروزه‌ای و چنار نهصد ساله از دیگر جذابیت‌های این محله است که شما را به سفری تمام‌عیار به طهران قدیم می‌برد.

عودلاجان لیدا.jpg
عکس از آرشیو لست‌سکند | لیدا

بازار سنتی شهر ری

اگر دوست دارید گشت‌وگذاری معنوی داشته باشید و کوچه ‌گردی شما به یک زیارت آرامش‌بخش ختم شود، بازار سنتی شهر ری را انتخاب کنید. این بازار سنتی شبیه به همه بازارهای سنتی دیگر، با همان حال و هوا و محصولات است. بوی ادویه‌جات در آن پیچیده و مغازه‌های متنوعی در اطراف آن وجود دارد. از این مغازه‌ها می‌توانید ادویه‌جات، مهر و تسبیح، دمنوش و انواع عرقیجات و داروهای گیاهی بخرید. لباس و چادر هم در بعضی مغازه‌ها به فروش می‌رسد.

کباب‌های این محدوده از قدیم‌الایام مشهور بوده و تکمیل‌کننده تجربه بی‌نظیر کوچه گردی در شهر ری است. قدمت این بازار سنتی به زمان صفویه برمی‌گردد. بعد از کوچه گردی، می‌توانید حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) را زیارت کنید و موزه و بنای تاریخی را هم ببینید.

علاوه بر بنای خود آرامگاه که قدیمی و باشکوه است، سر زدن به موزه حرم، خالی از لطف نیست. در این موزه قرآن‌های قدیمی، کتاب‌های قدیمی از متون کهن فارسی مثلا شاهنامه، عکس‌های قدیمی از حرم و مدال‌ها و هدایای قهرمانان ورزشی نگهداری می‌شود.

شهر ری شکوفه.jpg
عکس از آرشیو لست‌سکند | شکوفه

کوچه گردی تفریح جذابی است اگر مقصدتان را درست انتخاب کنید. کوچه های قدیمی تهران بهترین انتخاب برای قدم زدن و لذت بردن از معماری، حال و هوا و دیدنی‌های هر منطقه است. فرقی نمی‌کند که طرفدار کوچه‌های قدیمی یا معماری سنتی باشید یا کوچه باغ‌هایی با درختان سربه فلک کشیده یا حتی یک زیارت آرام و بی‌دغدغه، در هر صورت در تهران جایی برای لذت بردن از قدم زدن در کوچه‌ها پیدا می‌کنید. 

البته در این روزگاری که کرونا همچنان سایه‌اش روی زندگی‌هایمان سنگینی می‌کند، باید با احتیاط بیشتری در کوچه‌ها قدم بزنیم و حواسمان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم باشد.

 

تألیف: لست‌سکند 

 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.