بهترین غذاهای خیابانی ایران؛ معرفی ۱۱ غذای معروف خیابانی

3.9
از 25 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
پرطرفدارترین غذاهای خیابانی ایران + تصویر
13 بهمن 1399 10:00
6

بهترین غذاهای خیابانی ایران، متنوع‌اند. گوشه‌گوشه خیابان‌های ایران پر از عطرها و طعم‌های گوناگون است. غذاهای خیابانی ایران علاوه‌بر اینکه بازتابی از فرهنگ و تاریخ این سرزمین هستند، تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد از طعم‌های بی‌نظیر و خاطره‌انگیز را ارائه می‌دهند. از دکه‌های کوچک و محلی گرفته تا بازارهای پرجنب‌وجوش، هر لقمه‌ای داستانی برای گفتن دارد. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند بهترین غذاهای خیابانی در ایران را به شما معرفی می‌کنیم. 

بهترین غذاهای خیابانی ایران

  • فلافل
  • سمبوسه
  • لبو و باقالی 
  • یرالما یومورتا
  • دل‌ و‌ جگر
  • ذرت مکزیکی
  • بلال کبابی
  • آش
  • عدسی

فلافل

فلافل یکی از بهترین غذاهای خیابانی ایران و خاورمیانه است که به‌ویژه در مناطق جنوبی کشور مانند آبادان، اهواز، خرمشهر و بوشهر طرف‌داران زیادی دارد. این غذا که به‌صورت کوفته‌های کوچک سرخ‌شده از نخود تهیه می‌شود، به همراه نان و انواع مخلفات مانند سالاد، ترشی و سس‌های مختلف سرو می‌شود. قدمت و محبوبیت فلافل در ایران به‌گونه‌ای است که به‌راحتی می‌توان دکه‌ها و مغازه‌های فلافلی را در هر شهر و استانی پیدا کرد. فلافل اصالتاً غذایی خاورمیانه‌ای است و درباره منشأ آن نظرات زیادی وجود دارد. کشورهای مختلفی مانند فلسطین، یمن، لبنان و مصر مدعی‌‌اند که فلافل، غذای بومی آن‌هاست. بااین‌حال، براساس منابع متعدد، مصر را می‌توان به‌عنوان منشأ اصلی این غذای خاورمیانه‌ای دانست.

در ایران، فلافل به‌عنوان یک غذای ارزان و خوش‌مزه شناخته می‌شود که به‌راحتی در دسترس همگان قرار دارد. این غذا در استان خوزستان و به‌ویژه در محله لشکرآباد اهواز به‌عنوان بخشی از فرهنگ غذایی محلی پذیرفته شده است. در این مناطق، دکه‌های فلافل‌فروشی در خیابان‌ها و بازارها، بسیار دیده می‌شوند و مردم محلی و گردشگران را جذب می‌کنند. فلافل به‌مرور زمان به سایر شهرهای ایران نیز راه پیدا کرده است و اکنون در شهرهایی مانند تهران، شیراز، اصفهان و مشهد هم می‌توانید دکه‌ها و رستوران‌های فلافل‌فروشی را ببینید. در تهران، جاهای زیادی برای امتحان کردن فلافل خیابانی وجود دارد. اگر به نقشه متروی تهران نگاهی بیندازید، ایستگاه شهدای دولت‌آباد که محله‌ای قدیمی در شهرری است، بهترین جا برای خوردن فلافل در تهران محسوب می‌شود. دولت‌آباد از قدیم به فلافل‌های عربی و غذاهای خیابانی در ایران معروف بوده است و پیشنهاد می‌کنیم حتماً فلافل‌های دولت‌آباد را امتحان کنید.  

170806902.jpg
فلافل، یکی از بهترین غذاهای خیابانی در ایران، عکس از افسانه جعفری
اهواز
لشکرآباد، اهواز

لبو و باقالی داغ

لبو و باقالی ازجمله غذاهای خیابانی محبوب در ایران هستند که در فصل‌های سرد سال، به‌ویژه پاییز و زمستان، طرف‌داران بسیاری دارند. لبو که همان چغندر قرمز پخته‌شده است، به‌عنوان یک میان‌وعده گرم و شیرین مصرف می‌شود. این خوراکی به‌دلیل رنگ جذاب و طعم دل‌پذیرش، در دکه‌های خیابانی به‌ویژه کنار پارک‌ها و بازارهای محلی عرضه می‌شود. لبو علاوه‌بر طعم شیرین طبیعی، خواص سلامتی متعددی هم دارد و افراد زیادی از طعم آن استقبال می‌کنند. 

باقالی هم یکی دیگر از بهترین غذاهای خیابانی ایران و از میان‌وعده‌های محبوب است که معمولاً روی چرخ‌های خیابانی در کنار لبو فروخته می‌شود. باقالی پخته‌شده با نمک و ادویه‌های مختلف، به‌ویژه گلپر و سرکه سرو می‌شود و به‌دلیل طعم و‌ مزه نوستالژی که دارد، همچنان پرطرف‌دار است. در بسیاری از شهرهای ایران، این دو خوراکی به‌عنوان بخشی از فرهنگ غذایی زمستانی شناخته می‌شوند و مردم با مصرف آن‌ها در هوای سرد، هم از طعمشان لذت می‌برند، هم گرم می‌شوند. همچنین، قیمت مناسب این غذاها باعث شده تا به‌راحتی در دسترس مردم قرار گیرند و به‌عنوان بخشی از تجربه‌های شیرین خیابانی محسوب شوند.

DSCN6194-2.jpg
باقالی، از بهترین غذاهای خیابانی در ایران 

سمبوسه

سنبوسه یا به‌طور عامیانه سمبوسه، یکی از بهترین غذاهای خیابانی ایران است که به‌ویژه در مناطق جنوبی کشور مانند استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان محبوبیت زیادی دارد. این غذا به‌دلیل طعم خوش‌مزه و قیمت مناسبش، محبوب بسیاری از مردم است. سمبوسه، ریشه‌ای تاریخی دارد که به جنوب آسیا و خاورمیانه مربوط می‌شود و احتمالاً از طریق مسیرهای تجاری و مهاجرت‌های فرهنگی، از هند به خاورمیانه و سپس به ایران وارد شده است.

در هند، این غذا با نام «سموسه» شناخته می‌شود. سمبوسه معمولاً از خمیر نازکی تهیه می‌شود که با مواد مختلفی ازجمله گوشت چرخ‌کرده، سیب‌زمینی، عدس، سبزی‌جات و ادویه‌های معطر پر می‌شود و سپس در روغن داغ سرخ می‌شود تا ترد و طلایی شود. در ایران، سمبوسه به‌دلیل طعم منحصربه‌فرد و قابلیت تغییر مواد داخلی، همچنان یکی از پرطرف‌دارترین غذاهای خیابانی است و در شهرهای مختلف هم عرضه می‌شود که علاوه‌بر کنار خیابان در پیراشکی‌فروشی‌ها و بسیاری از فست‌فودهای دیگر هم ممکن است به‌عنوان پیش‌غذا سرو شود.

سمبوسه
سنبوسه، یکی از غذاهای بومی ایران

یرالما یومورتا

همان‌طور که از نامش پیداست، این غذای خیابانی منشأ ترکی دارد و از ترکیب دو کلمه یرآلما به‌معنای سیب‌زمینی و یومورتا به‌معنای تخم‌مرغ ساخته شده است. این غذای سالم و مقوی که از بهترین غذاهای خیابانی ایران محسوب می‌شود، ترکیبی از کره با تخم‌مرغ و سیب‌زمینی آب‌پز است که له می‌شود و به‌همراه ترشی و سبزی‌جاتی چون خیارشور، جعفری، نعناع‌خشک و گوجه‌فرنگی به‌صورت ساندویچ آماده می‌شود.

یرالما یومورتا در شهرهای آذری‌زبان ایران بسیار پرطرف‌دار است؛ به‌ویژه در شهرهای تبریز و ارومیه که یرالما یومورتا، حکم فلافل برای جنوبی‌ها را دارد و اگر در خیابان‌ها و به‌ویژه بازار اصلی شهر قدم بزنید، چرخ‌هایی را می‌بینید که یرالما یومورتا را به‌عنوان یکی از غذاهای سنتی خیابانی ایران می‌‌فروشند و چون قیمت نسبتاً ارزانی هم دارد، در بین مردم و گردشگران بسیار پرطرف‌دار است. شما می‌توانید در کنار چشیدن طعم غذا در بهترین رستوران‌های تبریز، طعم یرالما یومورتا را در خیابان‌های این شهر امتحان کنید. البته مدتی است که در برخی نقاط تهران هم چرخ‌هایی دیده می‌شوند که یرالما یومورتا را به‌شکل لقمه‌شده و آماده می‌فروشند.

تخم مرغ سیب زمینی
یرالما یومورتا، از بهترین غذاهای خیابانی ایران

سوسیس بندری

یکی دیگر از بهترین غذاهای خیابانی ایران، سوسیس بندری است. سوسیس، ریشه ایرانی ندارد؛ اما سوسیس بندری، ابداع ایرانی‌هاست. نخستین بار در اوایل قرن سیزدهم، فردی شوروی‌تبار به‌نام لیشنیسگی تولید سوسیس را در بندرانزلی آغاز کرد. طولی نکشید که سوسیس در سراسر ایران محبوب شد. در این میان، ابتکار آبادانی‌ها و تبدیل سوسیس به غذایی که بیشتر با ذائقه جنوبی هماهنگ باشد، موجب تولد سوسیس بندری شد. سوسیس بندری غذای تند‌و‌تیزی است که امروزه علاوه‌بر آبادان و استان‌های جنوبی، یکی از بهترین غذاهای خیابانی ایران در تمام شهرهاست.

سوسیس بندری از ترکیب سوسیس، پیاز، رب گوجه‌فرنگی و ادویه‌های مختلف مانند فلفل قرمز و زردچوبه تهیه می‌شود. گاهی سیب‌زمینی هم به آن اضافه می‌شود تا بافت و حجم بیشتری پیدا کند. این غذا به‌صورت گرم و معمولاً به‌همراه نان سرو می‌شود و به‌عنوان یک میان‌وعده یا وعده غذایی سریع و مقوی شناخته می‌شود. به‌دلیل سادگی در تهیه و قیمت مناسب، سوسیس بندری به‌راحتی در دکه‌ها و فروشگاه‌های خیابانی در سراسر ایران پیدا می‌شود.

سوسیس-بندری-دستور-اصلی-عکس.jpg
سوسیس بندری، از بهترین غذاهای خیابانی در ایران

کباب لقمه

کباب لقمه یکی از بهترین غذاهای خیابانی ایران است که به‌ویژه در شهرهای بزرگ و مناطق پرتردد بسیار طرف‌دار دارد. این غذا از ترکیب گوشت چرخ‌کرده مزه‌دارشده با ادویه‌های معطر، پیاز و گاهی سبزی‌جات معطر تهیه می‌شود و به‌شکل سیخ‌های کوچک روی آتش یا زغال کباب می‌شود. کباب لقمه به‌دلیل خوش‌مزگی و قابلیت سرو سریع، به یکی از انتخاب‌های محبوب برای وعده‌های غذایی سریع و بیرون‌بر تبدیل شده است. این غذا اغلب با نان سنتی ایرانی، سبزی‌خوردن و گاهی ماست و سس‌های مختلف سرو می‌شود.

کباب لقمه به‌دلیل قیمت مناسب و دسترسی آسان، به‌خصوص در مناطق توریستی و تجاری، توجه بسیاری از مردم محلی و گردشگران را به خود جلب کرده است. این غذا، نمادی از فرهنگ غذایی ایران است و تجربه‌ای اصیل از طعم‌های غذاهای محلی ایران را ارائه می‌دهد. خیابان‌ پیروزی و چهارراه استانبول در تهران و میدان شهرداری در رشت، ازجمله‌ جاهایی هستند که می‌توانید گاری و مغازه‌های کباب‌لقمه‌‌فروشی را مشاهده کنید. البته جا دارد اشاره‌ای هم به کباب لقمه‌ مخصوص اصفهانی‌‌ها هم داشته باشیم که با نام کباب مُشتی یا کباب زردک شناخته می‌شود.

کباب
کباب لقمه، از بهترین غذاهای خیابانی ایران

دل و جگر

یکی از بهترین غذاهای خیابانی ایران، دل و جگر است که معمولاً روی منقل‌های زغالی، کباب می‌شود. این غذا به‌ویژه در شب‌های تهران طرف‌داران زیادی دارد. دل و جگر معمولاً روی زغال، کباب می‌شود و با ادویه‌های خاص مانند زردچوبه و فلفل سیاه مزه‌دار می‌شود. این غذا بیشتر با نان سنگک تازه و سبزی‌جات معطر همراه با پیاز و لیمو سرو می‌شود و انتخابی عالی برای کسانی است که به‌‍دنبال تجربه‌های اصیل ایرانی هستند. این غذا علاوه‌بر طعم لذیذ و خاص، به‌دلیل داشتن پروتئین فراوان، بسیار مفید است و از مواد مغذی مانند آهن و ویتامین‌های گروه B غنی است و به‌ویژه برای افرادی که کم‌خونی دارند، توصیه می‌شود. در کنار برخی از تفریحات تهران، دکه‌های دل و جگر و مغازه‌های جگرکی را می‌توان پیدا کرد که از جذابیت‌های شبانه پایتخت هستند. 

دل و جگر
دل و جگر، از بهترین غذاهای خیابانی در ایران

بلال کبابی

بلال کبابی از آن دسته غذاهای خیابانی است که در هر فصلی از سال، می‌تواند جذابیت گردش‌های شهری را دوچندان کند. بلال‌های کباب‌شده بر روی آتش، با کمی نمک و لیموترش مزه‌دار می‌شوند و از تنقلات ساده و سالم محسوب می‌شوند. در مناطق مختلف تهران، به‌ویژه در پارک‌ها و مراکز خرید تهران، بلال‌فروشان به‌وفور پیدا می‌شوند و شما می‌توانید از این غذای خیابانی ساده و خوش‌مزه لذت ببرید. بلال به‌دلیل داشتن فیبر زیاد و آنتی‌اکسیدان‌ها، یک میان‌وعده سالم است که هم برای بزرگ‌سالان و هم کودکان مناسب است.

مکان‌های تفریحی و جاهای دیدنی تهران برای کودکان

بلال کبابی
بلال کبابی، از بهترین غذاهای خیابانی در ایران

انواع آش

آش‌ها از بهترین غذاهای خیابانی ایران هستند که در فصول سرد سال، طرف‌داران زیادی پیدا می‌کنند. آش رشته، آش شله‌قلمکار و آش جو از معروف‌ترین آش‌ها هستند که با پیازداغ، کشک و سبزی‌جات تازه تزیین و سرو می‌شوند. این غذاها، علاوه‌بر داشتن طعم لذیذ، سرشار از مواد مغذی هستند و برای تأمین انرژی بدن در روزهای سرد بسیار مفیدند. معمولاً در کنار پارک‌ها، پاساژ‌ها و میدان‌های اصلی شهرها، می‌توان انواع دکه‌های آش‌فروشی را پیدا کرد که به‌صورت خیابانی این غذاهای گرم و مغذی را عرضه می‌کنند و تجربه‌ای دل‌چسب برای هرکسی به وجود می‌آورند.

آش
یکی از آش‌های محبوب در بین غذاهای بومی ایران

عدسی

عدسی، یک غذای ساده و مقوی و یکی از بهترین غذاهای خیابانی ایران است که اغلب در روزهای سرد زمستان برای وعده صبحانه سرو می‌شود. عدسی از عدس و سیب‌زمینی تهیه می‌شود  که با ادویه‌هایی مانند زردچوبه و فلفل سیاه مزه‌دار شده است. در برخی شهرها، گوشت قیمه‌ای هم به این غذا، اضافه می‌کنند. عدسی معمولاً با نان تازه و کمی پیازداغ سرو می‌شود و حتی در برخی راسته‌های بازار یزد، کنار آن سبزی تازه هم می‌گذارند. در تهران، شما می‌توانید عدسی را در بسیاری از خیابان‌های معروف و بازارهای محلی پیدا کنید. عدسی، با توجه به طعم و ارزش غذایی‌اش، می‌تواند یک انتخاب مناسب برای یک میان‌وعده سبک پس از بازدید از جاهای دیدنی تهران باشد.

Adasi-majlesi-recipe.jpg
عدسی، از بهترین غذاهای خیابانی ایران

چغور پغور

چغور پغور یکی از غذاهای محلی است که ریشه در مناطق آذری‌نشین دارد و به‌عنوان غذای خیابانی در تهران و دیگر شهرهای ایران شناخته می‌شود. این غذا از دل و جگر گوسفند، سیب‌زمینی و گاهی پیاز تهیه می‌شود و با رب و ادویه‌جاتی چون زردچوبه و فلفل سیاه طعم‌دار می‌شود. البته ممکن است در شهرهای مختلف، روش تهیه و مواد داخل آن کمی با یکدیگر متفاوت باشد. چغور پغور به‌دلیل ترکیب خاص و طعم لذیذ، از بهترین غذاهای خیابانی ایران به‌ویژه در فصل‌های سرد سال است. اگر به‌دنبال تجربه‌ای جدید در بین غذاهای سنتی خیابانی ایران هستید، این غذای محلی را از دکه‌های خیابانی تهیه کنید و از طعم آن لذت ببرید.

جغور-بغور.jpg
چغور پغور، از بهترین غذاهای خیابانی ایران

بهترین غذاهای خیابانی تهران

  • ذرت مکزیکی
  • لبو و باقالی
  • فلافل
  • سمبوسه
  • دل و جگر و قلوه
  • آش‌رشته
  • سیب‌زمینی سرخ‌کرده
  • یرالما یومورتا

بهترین غذاهای خیابانی ایرانی مورد علاقه خارجی‌ها

  • کباب لقمه
  • فلافل
  • سمبوسه
  • بلال کبابی
  • میرزاقاسمی
  • نان سنگک داغ با پنیر و سبزی
  • خوراک جوجه‌کباب
  • آش‌رشته
  • ماهی کبابی

سخن آخر

در این مطلب، بهترین غذاهای خیابانی ایران را معرفی کردیم. امروزه غذاهای خیابانی بسیار پرطرف‌دارند و بسیاری از اقشار طبقاتی جامعه گاه‌گاهی سراغ این غذاها می‌روند. حتی بسیاری از گردشگران خارجی هم تمایل دارند در سفرهایشان، سری هم به غذافروشی‌های خیابانی بزنند و این غذاهای محبوب و ارزان را امتحان کنند. برخی از این غذاها، در شمار بهترین غذاهای ایرانی هستند. به‌نظر شما جای کدام غذا در فهرست بهترین غذاهای خیابانی ایران، خالی است؟

ساناز بهبودی
ساناز بهبودی

معماری خوانده‌ام و سفر کردن را شروع کردم تا بناهای تاریخی و معماری‌شان را ببینم. رفته‌رفته در کنار این سفرها، ارتباط دل‌نشینی میان ماجراجویی و آرامش در طبیعت پیدا کردم. این‌چنین شد که رنگ‌و‌بوی زندگی‌ام تغییر کرد و نوشتن را شروع کردم تا بتوانم این حس بی‌نظیر را به‌ نوشته تبدیل کنم.