جاهای دیدنی باکو؛ معرفی بهترین ها با آدرس و عکس

4.5
از 19 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
بهترین جاهای دیدنی باکو کجاست؟
12 تیر 1403 08:00
3

جاهای دیدنی باکو متنوع و خیره‌کننده‌اند. کشور آذربایجان به‌دلیل مسافت نزدیک و قرابت فرهنگی، یکی از مقاصد پرطرف‌دار بین مسافران ایرانی است و باکو به‌عنوان گل سرسبد شهرهای آذربایجان شناخته می‌شود. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند به‌سراغ معرفی جاهای دیدنی باکو رفته‌ایم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی باکو که نباید از دست داد

  • شهر قدیمی باکو
  • قلعه دختر
  • کاخ شیروان شاه
  • کاخ سعادت
  • پارک ملی قبوستان
  • موزه فرش آذربایجان
  • برج‌های شعله
  • مسجد تازه‌پیر
  • مسجد بی‌بی هیبت
  • باغ فیلارمونیک

مشاهده فهرست قیمت تورهای متنوع باکو

شهر قدیمی باکو (Baku Old City)

شهر قدیمی باکو یا ایچری‌شهر،‌ یکی از جاهای دیدنی باکو محسوب می‌شود که بین علاقه‌مندان به بافت‌های تاریخی بسیار محبوب است. این شهر با دیوارهای سنگی محصور شده است و قدمتش به قرن نهم میلادی برمی‌گردد و به‌عنوان میراث تاریخی آذربایجان به ثبت یونسکو رسیده است. ایچری‌شهر ۳۳ محله، ۲ کاروان‌سرای قدیمی، ۳ چشمه، میدان و بازار دارد. شهر قدیمی باکو به سایر دیدنی های باکو نزدیک است و همین باعث می‌شود تا اگر از مسافران تور آذربایجان هستید، بتوانید در زمان سفرتان صرفه‌جویی کنید.

  • ساعت بازدید از شهر قدیمی باکو: ۲۴ ساعته
  • قیمت بلیط شهر قدیمی باکو: رایگان

موقعیت دقیق شهر قدیمی باکو روی نقشه

شهر قدیمی.jpg
شهر قدیمی، یکی از دیدنی های باکو

قلعه دختر (Maiden Tower)

قلعه دختر یکی دیگر از دیدنی های باکو به شمار می‌آید. این برج تاریخی با ارتفاع ۲۹.۵ متر و عرض ۶ متر، در گذشته عباد‌تگاهی برای زرتشتیان بوده و امروز به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری باکو به ثبت یونسکو رسیده است. همه بنای این برج از سنگ ساخته شده و معماری این برج در نوع خود منحصر‌به‌فرد است.

  • ساعت بازدید از قلعه دختر: ۱۰ صبح تا ۶ عصر
  • قیمت بلیط قلعه دختر: ۱۰ منات

موقعیت دقیق قلعه دختر روی نقشه

قلعه دختر.jpg
قلعه دختر، یکی از مکان های دیدنی باکو

کاخ شیروان شاه (Palace of the Shirvanshahs)

شیروانان، یکی از حکومت‌های محلی بودند که در منطقه شیروان قفقاز اسکان داشتند و در نهایت به‌دست حکومت صفویه برچیده شدند. این بنا، یادگاری از دوره حکومت شیروانیان است و یکی از مکان های دیدنی باکو محسوب می‌شود. این اثر، به‌عنوان بزرگ‌ترین میراث معماری کشور آذربایجان شناخته می‌شود. این جای دیدنی باکو به ثبت یونسکو رسیده است و با عنوان مروارید معماری باکو شهرت دارد. اگر از آن دسته مسافرانی هستید که به بازدید از جاهای تاریخی باکو علاقه‌مندید، بازدید از کاخ شیروان شاه را از دست ندهید. علاوه‌بر بافت ارزشمند تاریخی، اطراف محوطه این کاخ، مغازه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های زیادی هم وجود دارد که لذت بازدید از این جای دیدنی باکو را برای شما دوچندان می‌کند.

  • ساعت بازدید از کاخ شیروان شاه: ۱۰ صبح تا ۶ عصر
  • قیمت بلیط کاخ شیروان شاه: ۲ منات

موقعیت دقیق کاخ شیروان شاه روی نقشه

شیروان شاه.jpg
کاخ شیروان شاه، از جاهای تاریخی باکو

کاخ سعادت (Palace of Happiness)

کاخ سعادت یکی دیگر از جاذبه های گردشگری باکو به شمار می‌آید که آن را با اسم کاخ ثبت ازدواج هم می‌شناسند. این کاخ به‌ دستور تاجر ثروتمند آذربایجانی، مرتضی مختاروف، برای همسرش لیزا توگان‌اوا، طراحی و ساخته شد. اگر باکو را برای سفر ماه‌عسل انتخاب می‌کنید،‌ توصیه می‌کنیم بازدید از کاخ سعادت را از دست ندهید. سبک معماری این کاخ زیبا، نئوگوتیک است و مکانی محبوب برای علاقه‌مندان به جاهای تاریخی باکو محسوب می‌شود.

  • ساعت بازدید از کاخ سعادت: همه‌روزه ۱۰ صبح تا ۵ عصر، به‌جز دوشنبه‌ها و پنجشنبه‌ها
  • قیمت بلیط کاخ سعادت: ۲ منات

موقعیت دقیق کاخ سعادت روی نقشه

کاخ سعادات.jpg
کاخ سعادت، از جاهای گردشگری باکو

معبد آتشگاه باکو (Atashgah Zoroastrian Fire Temple)

معبد آتشگاه یکی از جاهای گردشگری باکو محسوب می‌شود که بازدید از آن، برای علاقه‌مندان به تاریخ ضروری است. قدمت این ساختمان قلعه‌ای‌شکل به قرن ۱۷ میلادی برمی‌گردد. در حیاط مرکزی این بنا، ساختمانی چهارگوشه به چشم می‌خورد که گنبدی روی آن قرار دارد. این گنبد، محل روشن کردن آتش بوده است. این آتشگاه که از جاهای دیدنی باکو محسوب می‌شود، فاصله‌ای ۳۰ کیلومتری با مرکز شهر باکو دارد.

  • ساعت بازدید از معبد آتشگاه باکو: ۱۰ صبح تا ۷ شب
  • قیمت بلیط معبد آتشگاه باکو: ۴ منات

موقعیت دقیق معبد آتشگاه باکو روی نقشه

اتشگاه.jpg
عکس جاهای دیدنی باکو، معبد آتشگاه

پارک ملی قبوستان (Gobustan Rock Art Cultural Landscape)

پارک ملی قبوستان، از دیگر جاهای دیدنی باکو محسوب می‌شود که در فاصله ۶ کیلومتری جنوب باکو قرار دارد. این پارک، یکی از معروف‌ترین دیدنی های باکو به شمار می‌آید و در بین مسافران بسیار محبوب است. این جای دیدنی باکو، ۴۰ هزار سال پیش منطقه‌ای سبز و آباد بوده است. سنگ‌نگاره‌های باستانی بسیاری در این منطقه وجود دارد که قدمت آن را تأیید می‌کند. طبیعت زیبا و بکر، گل‌فشان‌، سنگ‌نگاره‌های باستانی و موزه، بخشی از جاذبه‌های پارک ملی قبوستان است.

  • ساعت بازدید از پارک ملی قبوستان: ۱۰ صبح تا ۵ عصر
  • قیمت بلیط پارک ملی قبوستان: ۲ منات

موقعیت دقیق پارک ملی قبوستان روی نقشه

قبوستان.jpg
پارک ملی قبوستان، از جاهای تاریخی باکو

کاخ اسماعیلیه (Ismailiyya building)

اگر به بازدید از جاهای تاریخی باکو علاقه‌مندید، کاخ اسماعیلیه یکی از زیباترین مکان های دیدنی باکو برای شماست. این کاخ با هزینه شخصی به نام موسی نقی‌اف در سال ۱۹۱۳ ساخته شد تا یادبودی برای فرزند از‌دست‌رفته‌اش باشد. معمار این بنا جوزف پلاشکو نام دارد و سبک طراحی این ساختمان زیبا هم گوتیک ونیزی است. این ساختمان به‌عنوان مکانی برای انجام امور خیریه مربوط به مسلمانان ساخته شد و امروز یکی از دیدنی های باکو محسوب می‌شود. این کاخ در خیابان استقلال باکو قرار دارد و امکان بازدید از بنای آن تنها از بیرون وجود دارد.

موقعیت دقیق کاخ اسماعیلیه روی نقشه

کاخ ایماعیلیه.jpg
کاخ اسماعیلیه، یکی از مکان های دیدنی باکو

موزه کتاب‌های مینیاتوری (Museum of Miniature Books)

موزه کتاب‌های مینیاتوری یکی دیگر از مکان های دیدنی باکو به شمار می‌آید که در نزدیکی شهر قدیمی و کاخ شیروان شاه قرار دارد. این موزه جالب در سال ۲۰۰۲ بازگشایی شده و مخزنش شامل ۵۶۰۰ کتاب مینیاتوری است. ظریفه صلاح اووا، زنی است که این موزه و کلکسیونش با همت او جمع‌آوری شده است. هدف از افتتاح این جای دیدنی باکو، ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی بوده است.

  • ساعت بازدید از موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو: همه‌روزه، به‌جز روزهای شنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت ۱۱ صبح تا ۵ عصر
  • قیمت بلیط موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو: رایگان

موقعیت دقیق موزه کتاب‌های مینیاتوری روی نقشه

موزه کتاب مینیاتوری.jpg
موزه کتاب‌های مینیاتوری، یکی از دیدنی های باکو

موزه فرش آذربایجان (Azerbaijan Carpet Museum)

موزه فرش آذربایجان، یکی از اولین موزه‌های تخصصی فرش دنیاست. این موزه که از جاهای گردشگری باکو محسوب می‌شود،‌ در بخش قدیمی شهر باکو واقع شده و علاوه‌بر نمایش گنجینه‌ای از فرش‌های ارزشمند و نادر، کارگاه‌های فرش‌بافی و صنایع‌دستی هم در اینجا برگزار می‌شود. در موزه ملی فرش آذربایجان می‌توانید از فرش‌های متعلق به چند قرن پیش تا فرش‌های مدرن را ببینید و لذت ببرید.

  • ساعت بازدید از موزه فرش آذربایجان: روزهای سه‌شنبه،‌ چهارشنبه، پنجشنبه ۱۰ صبح تا ۶ عصر، روزهای شنبه و یکشنبه ۱۱ صبح تا ۷ عصر، جمعه‌ها تعطیل
  • قیمت بلیط موزه فرش آذربایجان: ۷ منات

موقعیت دقیق موزه فرش آذربایجان روی نقشه

موزه فرش.jpg
عکس جاهای دیدنی باکو، موزه فرش آذربایجان

موزه ادبیات نظامی گنجوی (Nizami Museum of Azerbaijani Literature)

این موزه‌ که به نام شاعر مشهور ایرانی، نظامی گنجوی نام‌گذاری شده است، یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی باکو محسوب می‌شود. ساختمان این موزه، بسیار چشم‌نواز است و با مجسمه‌هایی از شاعران و ادیبان تزیین شده است. در داخل این موزه بیش از سه هزار نسخه کتاب خطی، پرتره، مجسمه و کتاب‌های کمیاب نگهداری می‌شود. اگر از علاقه‌مندان به ادبیات و شعر هستید، بازدید از موزه ادبیات نظامی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  • ساعت بازدید از موزه ادبیات نظامی گنجوی: همه‌روزه، به‌جز یکشنبه‌ها از  ۱۱ صبح تا ۵ عصر
  • قیمت بلیط موزه ادبیات نظامی گنجوی: ۱۰ منات

موقعیت دقیق موزه ادبیات نظامی گنجوی روی نقشه

موزه ادبیات.jpg
موزه ادبیات نظامی گنجوی در شهر باکو

برج‌های شعله (Flame Towers)

وقتی صحبت از باکو و دیدنی های باکو باشد، تصویر این شهر را معمولاً با سه برج شیشه‌ای عظیم به یاد می‌آورند. این برج‌ها که به نماد شهر باکو تبدیل شده‌اند، برج‌های شعله باکو هستند و ارتفاع این سه برج به‌ترتیب ۱۶۱، ۱۶۵ و ۱۸۲ متر است. کاربری برج‌های شعله با هم متفاوت است؛ یکی از برج‌ها کاربری مسکونی، یکی تجاری و دیگری کاربری هتل دارد. هتل‌های برج شعله جزو بهترین هتل‌های باکو محسوب می‌شود و محیطی بسیار لوکس دارد. برج‌های شعله علاوه‌بر اینکه جزو مقاوم‌ترین آسمان‌خراش‌های جهان هستند و چشم‌انداز بی‌نظیری را به بازدیدکنندگان عرضه می‌کنند، امکاناتی مثل سینما، هتل و رستوران هم دارند.

  • ساعت بازدید از برج‌های شعله: ۹ صبح تا ۶ عصر
  • قیمت بلیط برج‌های شعله: رایگان

موقعیت دقیق برج‌های شعله روی نقشه

برج های شعله.jpg
برج‌های شعله، از مشهورترین مکان های دیدنی باکو

مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف (Heydar Aliyev Centre)

مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف، یکی از مشهورترین جاهای دیدنی باکو محسوب می‌شود. این سازه منحصر‌به‌فرد و عظیم، در قلب شهر باکو قرار دارد و جزو معروف‌ترین نمادهای این شهر است. معمار این سازه، زاها حدید، یکی از سرشناس‌ترین معماران معاصر جهان است. بخش‌های مختلف این جای دیدنی باکو شامل موزه، استخر، دریاچه مصنوعی، آمفی‌تئاتر و سالن نمایش می‌شود.

  • ساعت بازدید از مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف: ۱۱ صبح تا ۶ عصر
  • قیمت بلیط مرکز فرهنگی حیدر علی‌اوف: ۲۵ منات

موقعیت دقیق مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف روی نقشه

حیدر علی اوف.jpg
مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف، یکی از مکان های دیدنی باکو

بلوار باکو (Baku Boulevard)

بلوار باکو، یکی از شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی باکو محسوب می‌شود و برای علاقه‌مندان به پیاده‌روی و گردش در کنار ساحل، بهترین گزینه است. این بلوار ساحلی یکی از تفرجگاه‌های اصلی مردم این شهر است و به‌موازات خط ساحلی دریای خزر ساخته شده است. از قدم زدن در کنار ساحل و تماشای مردم و شهر باکو که بگذریم، امکانات تفریحی مختلفی مثل مراکز خرید، پارک، کافه‌ها و رستوران‌های متنوع، این جای دیدنی باکو را در بین مسافران بسیار محبوب کرده است.

موقعیت دقیق بلوار باکو روی نقشه

بلوار باکو.jpg
بلوار باکو در کشور آذربایجان

مسجد تازه‌پیر (Taza Pir Mosque)

مسجد تازه‌پیر یکی از جاهای تاریخی باکو محسوب می‌شود که ساخت آن به سال ۱۹۰۵ برمی‌گردد. این مسجد زیبا در محیطی با مساحت ۱۴۰۰ متر ساخته شده و در معماری آن جزئیات زیبایی مثل نقوش، گنبد، محراب مرمری و مناره طلایی دیده می‌شود. این مسجد روی تپه‌ای قرار دارد و همین باعث شده تا چشم‌انداز زیبایی از شهر را پیش چشم بازدیدکنندگانش قرار دهد.

  • ساعت بازدید از مسجد تازه پیر: ۴ صبح تا ۹ شب
  • قیمت بلیط مسجد تازه پیر: رایگان

موقعیت دقیق مسجد تازه‌پیر روی نقشه

کسجد تازه پیر.jpg
مسجد تازه‌پیر، یکی از جاهای گردشگری باکو

مسجد بی‌بی هیبت (Bibiheybat Mosque)

مسجد بی‌بی هیبت باکو، آرامگاه اوکیما خانم، دختر امام موسی کاظم(ع) است. این مسجد از جاهای تاریخی باکو محسوب می‌شود و قدمت آن به دوره شیروان شاه برمی‌گردد. این جای دیدنی باکو در زمان حکومت شوروی، یک بار به‌طور کلی تخریب شد؛ چراکه برنامه کمونیست‌ها نابودی کامل اماکن مذهبی بود. با روی کار آمدن حیدر علی‌اف، این مسجد دوباره احیا شد و در سال ۲۰۰۵ بازگشایی شد و امروز به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی باکو از آن بازدید می‌شود.

  • ساعت بازدید از مسجد بی‌بی هیبت: شبانه‌روزی
  • قیمت بلیط مسجد بی‌بی هیبت: رایگان

موقعیت دقیق مسجد بی‌بی هیبت روی نقشه

بی بی هیبت.jpg
مسجد بی‌بی هیبت، از مکان های دیدنی باکو

باغ فیلارمونیک (Philarmonia Garden)

باغ فیلارمونیک باکو که در گذشته به نام باغ فرماندار شناخته می‌شد، یکی از زیباترین دیدنی های باکو به شمار می‌آید. این باغ دل‌گشا با مساحت ۴.۶ هکتار، محیطی بسیار دل‌چسب و زیبا دارد و گزینه بسیار خوبی برای قدم زدن و تماشاست. آب‌نمای این باغ یکی از دیدنی های باکو محسوب می‌شود. به این زیبایی‌ها، باید امکاناتی مثل کافه، رستوران و اجرای موسیقی زنده کلاسیک را هم اضافه کرد.

  • ساعت بازدید از باغ فیلارمونیک: شبانه‌روزی
  • قیمت بلیط باغ فیلارمونیک: رایگان

موقعیت دقیق باغ فیلارمونیک روی نقشه

باغ فیلارمونیک.jpg
باغ فیلارمونیک، از مکان های دیدنی باکو

سفر با تور باکو

اگر فکر سفر به آذربایجان و دیدن شهر باکو را در سر دارید و به‌دنبال تور مناسب برای سفرتان می‌گردید، کافی است به صفحه تور باکو در وبگاه لست‌سکند بروید. با رفتن به این صفحه، شما با فهرستی از تورها به مقصد باکو روبه‌رو می‌شوید. شما می‌توانید با استفاده از انواع فیلترها، تورها را مقایسه کنید و در نهایت تور مناسبتان را به مقصد باکو انتخاب کنید و آماده سفر به این شهر و تماشای مکان های دیدنی باکو شوید.

سخن آخر

در این مطلب، جاهای دیدنی باکو را به شما معرفی کردیم. مسافت نزدیک و برخی شباهت‌های فرهنگی، باعث شده تا آذربایجان یکی از مقاصد محبوب سفر در بین مسافران ایرانی باشد. اگر بین انتخاب باکو یا تفلیس به‌عنوان مقصد سفر تردید دارید، خوب است این دو مقصد را با هم مقایسه کنید تا بهترین تصمیم را بگیرید. چنانچه به‌زودی عازم سفر به شهر دیدنی باکو هستید، می‌توانید با خواندن راهنمای سفر به باکو با نکات مهم برای سفر به این شهر آشنا شوید. اگر تاکنون به باکو سفر کرده‌اید، بازدید از کدام‌یک از دیدنی های باکو را به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟ به‌نظر شما، بهترین جای دیدنی باکو کدام است؟

شیدا چراغی
شیدا چراغی

یکی از خیل هزاران جوان مهندس ایرانی بودم و سرگردان در دنیای اعداد. با پرسه‌های آهسته در شهر، وارد دنیای سفر شدم. ذوق کشف جهان و دیدن نادیده‌ها را داشتم و شاید از آن بیشتر، قصه گفتن و قصه ساختن. امروز یک مسافر، قصه‌گو و تجربه‌گرای نوپا در دنیای سفرم. علاقه‌مند به آهسته قدم زدن در شهر، توجه به جزئیات، شنیدن خاطرات جوانی سالمندان و پرسه‌های بی‌هدف و کشف راز جهان.