کرمانشاه کجاست؟ راهنمای کامل سفر به کرمانشاه + عکس

4
از 6 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
همه‌چیز درباره کرمانشاه و سفر به آن
10 اسفند 1393 14:45
4

سفر به کرمانشاه می‌تواند بسیار جذاب و خاطره‌انگیز باشد. دیدن جاذبه‌های باستانی، آشنایی با فرهنگی غنی مردمان کرد، لذت بردن از آب‌وهوا و طبیعت ناب کرمانشاه، همگی از ویژگی‌هایی هستند که گردشگران را به این کرمانشاه می‌کشانند. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند، راهنمای سفر به کرمانشاه را در اختیارتان می‌گذاریم تا با بهترین زمان سفر، تاریخچه، هزینه حدودی سفر و بسیاری دیگر از اطلاعات لازم برای سفر به کرمانشاه آشنا شوید.

کرمانشاه کجاست؟

کرمانشاه، ناحیه‌ای کوهستانی است که در غرب کشور قرار گرفته و از شمال به کردستان، از شرق به ملایر همدان و از جنوب تقریباً به ایلام محدود می‌شود و از غرب هم با عراق هم‌مرز است. پاوه، گیلان‌غرب، قصر شیرین و جوانرود، ازجمله شهرها و شهرستان‌هایی هستند که در این استان قرار گرفته‌اند. این ناحیه کوهستانی، ازنظر موقعیت مکانی بین فلات ایران و جلگه بین‌النهرین جای دارد.

اهمیت کرمانشاه از زمان‌های قدیم به‌گونه‌ای بوده که سلسله‌های مختلفی مانند مادها، هخامنشیان، سلوکیان، ساسانیان و حتی قاجارها، نمادها و نشان‌هایی بر صخره‌ها و کوه‌های این خطه از ایران بر جای گذاشته‌اند. این نقطه از کشور در زمان‌های قدیم، یکی از مهم‌ترین راه‌های دسترسی به شمال و مرکز ایران بوده است.

لیست تورهای کرمانشاه همراه با قیمت

lastsecond-kermanshah-travel-guide-map.jpg
بخشی از نقشه ایران و شهر کرمانشاه

تاریخچه کرمانشاه

قدمت سکونت قوم‌ها و طوایف مختلف  در کرمانشاه به هزاره قبل از میلاد برمی‌گردد و طبق اسناد تاریخی، به ساکنان این منطقه جغرافیایی، مردم زاگرس می‌گفتند و آن‌ها را با عنوان «آریزان یاغی» هم می‌شناختند. با رجوع به کتیبه‌های تاریخی، عیلامی، آشوری و بابلی، مورخان دریافته‌اند که ساکنان اینجا از طوایف مختلفی مثل مانایی، لولوبی، پارسوآ و دیگر طوایف بوده‌اند. اگر بخواهیم از اصالت و نژاد این اقوام و طوایف صحبت کنیم، باید بگوییم که اکثرشان از نژاد آریایی بوده‌اند و محققان تنها در نژاد برخی از این اقوام، تردید داشته‌اند. درهرحال باید بگوییم که کرمانشاه، یکی از باستانی‌ترین شهرهای ایران است.

lastsecond-kermanshah-travel-guide-old-pictures.jpg
نمایی قدیمی از شهر کرمانشاه

چرا به کرمانشاه سفر کنیم؟

معاشرت با مردم بی‌نظیر این سرزمین، به‌تنهایی می‌تواند به‌عنوان دلیلی مهم برای سفر به کرمانشاه در نظر گرفته شود؛ اما مهم‌ترین دلایل سفر به کرمانشاه را می‌توانیم جاذبه‌های باستانی، آب‌وهوا، طبیعت، غذاها و همین‌طور فرهنگ غنی کرمانشاه بدانیم. در این میان، دلایل دیگری هم وجود دارد؛ مثل بازدید از اقوام، کنفرانس‌های علمی و سفرهای کاری.

lastsecond-kermanshah-travel-guide-city.jpg
نمایی کلی از شهر کرمانشاه

بهترین زمان سفر به کرمانشاه

بهترین زمان سفر به کرمانشاه، تقریباً از اواسط بهار تا اواسط تابستان است و از اواخر ماه شهریور تا اوایل پاییز هم زمان خوبی برای سفر به کرمانشاه است. کرمانشاه، شهری است که آب‌وهوایی معتدل و کوهستانی دارد. پیش از هرچیز، پیشنهاد می‌کنیم که قبل از سفرتان، آب‌وهوای این شهر را بررسی کنید و سپس برای مسافرتتان برنامه‌ریزی کنید. در ادامه، میانگین دمای کرمانشاه را در بیشترین و کمترین حالتش بررسی می‌کنیم تا به‌صورت حدودی بتوانید از وضعیت آب‌وهوایی این شهر در فصول مختلف آگاه شوید و بهترین زمان سفر به کرمانشاه را برای خودتان مشخص کنید.

lastsecond-kermanshah-travel-guide-climate.jpg
کرمانشاه در پاییز

آب و هوای کرمانشاه در فصل‌های مختلف

پیش‌تر، بهترین زمان سفر به کرمانشاه را برایتان مشخص کردیم. در این قسمت می‌خواهیم به‌طور کلی میانگین دما در فصول مختلف را بررسی کنیم تا اگر قصد دارید که در زمان‌های دیگر به این شهر سفر کنید، به‌طور میانگین از دمای حدودی کرمانشاه در هر فصل مطلع باشید.

lastsecond-kermanshah-travel-guide-seasons.jpg
عکس کرمانشاه

آب و هوای کرمانشاه در فصل بهار

فصل بهار، یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به کرمانشاه است. طبیعت سرسبز، آب‌وهوای خوب و طراوت و تازگی، در همه‌جای شهر دیده و حس می‌شود. آب و هوای کرمانشاه در اوایل بهار، هنوز سرد است و شاید اگر به سرما حساس باشید، نتوانید در بهار به این شهر سفر کنید و از حضور در این شهر لذت ببرید. با توجه به این نکته، پیشنهاد می‌کنیم که از اواسط بهار برای سفرتان به این شهر برنامه‌ریزی کنید. دمای هوای کرمانشاه در فصل بهار، در کمترین حالت خود و به‌طور میانگین حدود 2 درجه سانتی‌گراد است و در بیشترین حالتش هم به‌طور میانگین حدود 42 درجه سانتی‌گراد خواهد بود که این بیشینه دمایی، بیشتر مربوط به اواخر فصل بهار می‌شود.

آب و هوای کرمانشاه در فصل تابستان

کرمانشاه در اوایل فصل تابستان به‌مراتب آب‌وهوای بهتری دارد و می‌توانید تا حدودی از آب‌وهوای کرمانشاه در این زمان لذت ببرید؛ اما هرچه بیشتر بگذرد، دمای هوا هم رفته‌رفته بیشتر می‌شود و تحمل کردن آن، کار هرکسی نیست. در این فصل، بیشترین دمایی که احتمالاً حس می‌کنید، به‌طور میانگین حدود 42 درجه سانتی‌گراد است. کمترین دما هم به حدود 4 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. با توجه به این موضوع، اگر نمی‌توانید گرمای زیاد و بیش از 40 درجه سانتی‌گراد را تحمل کنید، اواسط تابستان به این شهر سفر نکنید.

آب و هوای کرمانشاه در فصل پاییز

اوایل فصل پاییز، یکی دیگر از زمان‌هایی است که شما می‌توانید از سفر به کرمانشاه لذت ببرید. البته باید آمادگی سرمای هوا را هم داشته باشید و بهتر است با خودتان لباس گرم ببرید. اگر دوست ندارید که در فصل‌های سرد سال مسافرت کنید، پیشنهاد می‌کنیم که اوایل پاییز را برای سفر به کرمانشاه انتخاب کنید که هوا هنوز خیلی سرد نشده است. به‌طور میانگین، کمترین دمایی که در فصل پاییز حس می‌کنید، حدود منفی 2 درجه سانتی‌گراد است و بیشترین دما هم حدود 29 درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

آب و هوای کرمانشاه در فصل زمستان

کوهستانی بودن کرمانشاه، باعث شده تا این شهر در زمستان‌ها، بسیار سرد باشد و به همین دلیل هم شاید هرکسی تمایل نداشته باشد که به قصد سفر، به این شهر برود. میانگین بیشترین دمای کرمانشاه در زمستان حدود 25 درجه سانتی‌گراد است و کمترین دمای کرمانشاه هم حدود منفی 8 درجه سانتی‌گراد است.

جاهای دیدنی کرمانشاه

در این شهر، می‌توانید جاذبه‌های مختلفی را مشاهده کنید و با توجه به سلیقه‌تان، مقصدی مناسب را برای خودتان پیدا کنید. دیدنی‌های این شهر در دسته‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی قرار می‌گیرند؛ اما می‌توانیم بگوییم که جنبه باستانی و فرهنگی جاذبه‌های این شهر، پررنگ‌تر از دسته‌بندی‌های دیگر است. در ادامه با برخی از جاهای دیدنی کرمانشاه آشنا می‌شوید.

طاق بستان کرمانشاه

طاق بستان، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر کرمانشاه است. در این جاذبه، می‌توانید آثاری از دوره ساسانی را ببینید. طاق بستان کرمانشاه با نام‌های دیگری هم شناخته می‌شده که از میان آن‌ها می‌توانیم طاق وستان، طاق وسان و طاق بیستون را مثال بزنیم. در این جاذبه باستانی می‌توانید دو بخش غارمانند را ببینید که بخش کوچک‌تر، شاپور دوم و پسرش شاپور سوم را نشان می‌دهد و کتیبه‌ای در کنار آن‌ها وجود دارد که اصل و نسبشان را آورده و به خط پهلوی ساسانی نوشته شده است.

بخش بزرگ‌تر، حکاکی خسرو پرویز و اسبش شبدیز را نشان می‌دهد. طاقچه‌ای در قسمت بالایی بخش بزرگ‌تر وجود دارد که مورخان و باستان‌شناسان بر سر اشخاص حک‌شده بر آن‌ها اختلاف نظر دارند. عده‌ای می‌گویند که سنگ‌نگاره‌ها نشان‌دهنده آناهیتا، پادشاه و اهورامزداست و عده‌ای دیگر می‌گویند که حکاکی‌های طاقچه نمادهایی از شیرین و فرهاد هستند و همه این سنگ‌تراشی‌ها توسط فرهاد انجام شده است. بر ستون‌ها هم حکاکی‌هایی از شاخ و برگ درختی است که به آن درخت زندگی می‌گویند و برگ‌هایش مانند کنگر است. در این سنگ‌نگاره‌ها می‌توانید از نوع پوشش و زیورآلاتی که در دوره ساسانی رایج بوده، آگاه شوید. نکته جذاب دیگر، آلات موسیقی تنبور، شیپور و چنگ است که در زمان خسرو پرویز رایج بوده‌اند.

lastsecond-kermanshah-travel-guide-taghbostan.jpg
نمایی زیبا از طاق بستان کرمانشاه

بیستون کرمانشاه

مجموعه بیستون، یکی از مهم‌ترین آثار باستانی برجای‌مانده در ایران است که دوره‌های مختلف را پوشش می‌دهد؛ به این معنی که شما می‌توانید آثاری را از سلسله‌های گوناگون در آن ببینید که این آثار شامل نقش‌برجسته‌ها، ستون‌ها، کتیبه‌ها و آثاری دیگر می‌شوند. یکی از مهم‌ترین حکاکی‌هایی که می‌توانید در کوه بیستون مشاهده کنید، نقش‌برجسته داریوش هخامنشی است که عده‌ای آن نقش‌برجسته را نشان‌دهنده صحنه‌ای از ستایش خدا و عده‌ای دیگر، آن را نمایش اقتدار و پیروزی داریوش بر بیگانگان می‌دانند.

در مجموعه بیستون می‌توانید آثاری هم از دوره‌های تاریخی دیگر مثل ساسانیان، اشکانیان و حتی دوره‌های پارینه‌سنگی ببینید. باستان‌شناسان با کشف استخوان‌هایی از مرال‌ها و گورخرها، متوجه نوع شکار و تا حدودی تغذیه مردم آن زمان‌ها هم شده‌اند. مورخان حتی در کاوش‌هایشان استخوانی شبیه به ساعد دست هم پیدا کرده‌اند که گویا متعلق به انسان‌های نخستین بوده است. نکته جالب‌توجه دیگر، آن است که در یکی از کتیبه‌ها، به خط فارسی باستان نوشته شده که داریوش هخامنشی خط آن کتیبه را اختراع کرده و رواج داده است. خوب است بدانید که مجموعه بیستون در کنار بزرگ‌راهی تاریخی قرار دارد که ری و هگمتانه را به بابل مرتبط می‌کرده است.

lastsecond-kermanshah-travel-guide-bistoon.jpg
نمایی از نقش‌برجسته‌های بیستون

در کرمانشاه چه غذاهایی را امتحان کنیم؟

در کرمانشاه می‌توانید غذاهای مختلفی را امتحان کنید و تنوع غذایی این شهر، به‌گونه‌ای است که با سلایق مختلف می‌توانید طعم‌هایی جدید را تجربه کنید. غذاهای برنجی، انواع خورش‌ها، آش‌های گوناگون، کباب‌ها و بسیاری از انواع دیگر غذا را می‌توانید در سفر به این شهر امتحان کنید و حتی با یاد گرفتن دستورپختشان، غذاهای محلی کرمانشاه را به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید. برخی از غذاهای معروف این شهر عبارت‌اند از:

  • دنده کباب: دنده کباب، یکی از غذاهایی است که خیلی‌ها معتقدند امضای کرمانشاهی‌ها در غذاهایشان است. دنده گوسفند، گوشت، پیاز، گوجه، فلفل و مخلفات دیگر، مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند. اگر دنده کباب را در بهترین رستوران‌های کرمانشاه میل کنید، احتمالاً طعم لذیذ آن را هرگز فراموش نخواهید کرد.

  • خورش خلال: یکی دیگر از غذاهایی که در کرمانشاه بسیار معروف است و جزو غذاهای رسمی و مجلسی محسوب می‌شود، خورش خلال است. برای پخت این غذا، از گوشت قرمز، خلال بادام، زرشک، پیاز، لیمو، رب و ادویه استفاده می‌شود.

  • خورش کنگر: دیگر غذای بسیار معروف در کرمانشاه، خورش کنگر است. شاید از ظاهر و طعم و بوی این غذا خیلی خوشتان نیاید؛ اما باید بگوییم که خورش کنگر، یکی از پرخاصیت‌ترین غذاهایی است که می‌توانید میل کنید. برای پختن این غذا از کنگر، سبزی‌جاتی مثل نعناع، پیاز، رب، غوره، زعفران و دیگر افزودنی‌ها و مواد اولیه استفاده می‌کنند.

lastsecond-kermanshah-travel-guide-food.jpg
دنده کباب، از غذاهای معروف و محبوب کرمانشاه

تفریحات، جشن‌ها و فستیوال‌های کرمانشاه

سفر به کرمانشاه، فرصت خوبی است تا با بخشی از فرهنگ غنی مردم آشنا شوید و بتوانید مراسم و تفریحاتشان را از نزدیک ببینید. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه بتوانید خیلی دقیق از تاریخ برگزاری مراسم بومی و جشن‌های کرمانشاه آگاه شوید، با افراد بومی ارتباط بگیرید. می‌توانید این را هم در نظر بگیرید که جشن‌های اصلی مثل نوروز، یلدا و سایر جشن‌های ملی و مناسبتی، گاهی با تفاوت‌هایی انجام می‌شوند.

جشن شب یلدا

بخشی از آدابی که کرمانشاهی‌ها در این شب دارند، با بسیاری از شهرهای دیگر یکسان است؛ اما کرمانشاهی‌ها، علاوه‌بر اینکه در خانه بزرگ خاندان جمع می‌شوند و اشعاری از حافظ و شاهنامه می‌خوانند، قصه‌های دیگری هم مثل قصه حسین کرد شبستری و امیر ارسلان هم می‌خوانند و کمی متفاوت‌تر شب یلدا را جشن می‌گیرند و سنت‌هایشان را اجرا می‌کنند.

شب یلدا و پاسخ به 7 سؤال پرتکرار

جشنواره هوره

هوره یکی از اصلی‌ترین، باستانی‌ترین و خالص‌ترین آوازهای انسانی در قوم کرد است. این آواز در سبک‌های مختلفی اجرا می‌شود و اجرای آن براساس منطقه، طایفه و فرد، متفاوت خواهد بود. این جشنواره، معمولاً هرساله در مکان‌هایی فرهنگی اجرا می‌شود و در کنارش فروشگاه‌های سوغاتی و صنایع‌دستی هم دیده می‌شود. اجرای این جشنواره، زمان خاصی در سال ندارد و معمولاً آن را در یک روز با مناسبت شاد یا یک عید برگزار می‌کنند.

بام کرمانشاه (پارک کوهستان)

بام کرمانشاه در نقطه‌ای مرتفع از شهر قرار دارد که از آنجا می‌توانید کل شهر کرمانشاه را زیر پاهایتان ببینید. از این پارک به‌عنوان جایی برای قدم زدن، ورزش کردن، پیک‌نیک، رفتن به کافه و رستوران و موارد دیگر استفاده می‌شود. گفتنی است که غروب آفتاب هم از اینجا دیدنی است.

lastsecond-kermanshah-travel-guide-hoore.jpg
سید قلی کشاورز از چهره‌های ماندگار هوره، عکس از Bahman Zarei

سوغات کرمانشاه

هنگامی که با تور ایران‌گردی به بعضی از شهرها سفر می‌کنید، ممکن است انتخاب چندانی برای خرید سوغات نداشته باشید؛ اما کرمانشاه از آن شهرهایی است که دستتان را برای انتخاب و خرید سوغاتی، باز می‌گذارد و می‌توانید وسایل و خوراکی‌های متفاوتی را به‌عنوان سوغات کرمانشاه تهیه کنید؛ برای مثال، برخی از شیرینی‌هایی که با مواد اولیه خاص درست می‌شوند، می‌توانند به‌عنوان سوغاتی در نظر گرفته شوند. نان‌برنجی یکی از همین سوغاتی‌هاست که چون با روغنی مخصوص پخته می‌شود، ازجمله سوغاتی‌های معروف کرمانشاه است.

  • شیرینی کاک

  • شیرینی نان‌برنجی

  • سازهای موسیقی؛ مثل سرنا، تنبور و دهل

  • لباس‌ها و وسایل نمدی
  • لباس کردی مردانه و زنانه

lastsecond-kermanshah-travel-guide-cake.jpg
پخت شیرینی‌های کرمانشاهی، عکس از Meisam Manery

فاصله کرمانشاه تا شهرها و مراکز مهم

هنگام سفر به کرمانشاه، می‌توانید از شهرهای نزدیک و منطقه‌های اطراف آن هم بازدید کنید. البته بعضی از گردشگران به‌طور معمول در یک سفر، چند مقصد مختلف را انتخاب می‌کنند. این دسته از افراد هم خوب است بدانند که فاصله کرمانشاه تا شهرها و مراکز مهم دیگر، چقدر است و برای طی کردن هریک از این مسافت‌ها، حدوداً چه زمانی را باید بگذارند. مسافت‌ها و زمان‌هایی که در ادامه می‌بینید، حدودی هستند و ممکن است با توجه به میزان ترافیک، کم یا زیاد شوند.

  • فاصله کرمانشاه تا تهران: با توجه به جاده، این فاصله حدود 500 تا 580 کیلومتر است و می‌توانید آن را در مدت‌زمان 6 تا 7.5 ساعت طی کنید.

  • فاصله کرمانشاه تا کردستان: فاصله این دو شهر نسبتاً کم و حدود 155 کیلومتر است و می‌توانید آن را حدوداً 3 ساعته طی کنید.

  • فاصله کرمانشاه تا بانه: با توجه به مسیر انتخابی شما، این فاصله حدود 360 تا 380 کیلومتر است و می‌توانید بین 6 تا 6 ساعت و 15 دقیقه آن را بپیمایید.

  • فاصله کرمانشاه تا اصفهان: می‌توانید توسط 3 راه مختلف به اصفهان برسید؛ اما تقریباً همه‌شان یک زمان و یک مسافت مشابه دارند. این مسافت، حدود 570 کیلومتر است و پیمودن آن حدود 8 ساعت زمان می‌برد.

  • فاصله کرمانشاه تا تبریز: با توجه به جاده انتخابی، این مسافت بین 580 تا 700 کیلومتر است و شما می‌توانید آن را بین 9 تا 9 ساعت و 15 دقیقه طی کنید.

lastsecond-kermanshah-travel-guide-distances.jpg
فاصله کرمانشاه تا تهران

چگونه به کرمانشاه سفر کنیم؟

برای اینکه به کرمانشاه بروید، می‌توانید وسایل نقلیه متفاوتی را انتخاب کنید. خوشبختانه شما امکان سفر به کرمانشاه با قطار، هواپیما، اتوبوس و البته اتومبیل شخصی را دارید. انتخاب هرکدام از این‌ها، بستگی به سلیقه، وقت و بودجه شما دارد. به این نکته توجه کنید که قیمت‌ها به‌صورت حدودی و با در نظر گرفتن قیمت شروع بلیط‌ها هستند و به تابستان 1403 مربوط می‌شوند.

  • سفر به کرمانشاه با هواپیما: سریع‌ترین راه سفر به این شهر، استفاده از هواپیماست. البته گران‌ترین انتخاب شما هم هواپیما خواهد بود که قیمت بلیط آن در تابستان 1403، از حدود 2 میلیون تومان شروع می‌شود؛ درصورتی‌که مبدأ شما تهران باشد.

  • سفر به کرمانشاه با اتوبوس: یکی دیگر از راه‌های سفر به کرمانشاه، سفر با اتوبوس است. این انتخاب می‌تواند هزینه کمتری برای شما داشته باشد؛ اما مدت‌زمان زیادی را در راه هستید. هزینه بلیط اتوبوس برای سفر به کرمانشاه از حدود 275 هزار تومان شروع می‌شود که این رقم، مربوط به بلیط تهران به کرمانشاه است.

  • سفر به کرمانشاه با قطار: در سفر با قطار، در مقایسه با اتوبوس، کمتر خسته می‌شوید و ایمنی بیشتری هم دارید. مشکل قطار، طولانی بودن زمان سفر است. بلیط قطار از تهران به کرمانشاه، از حدود 200 هزار تومان در تابستان 1403 شروع می‌شود.

lastsecond-kermanshah-travel-guide-kermanshah-railway.jpg
پایانه ریلی کرمانشاه

هزینه سفر به کرمانشاه

در این بخش از راهنمای سفر به کرمانشاه، هزینه‌های تقریبی برای یک روز سفر به این شهر را بررسی می‌کنیم. اگر سفر به کرمانشاه را با قطار آغاز کنید، هزینه ابتدایی شما حدود 200 هزار تومان می‌شود. شروع قیمت یک شب اقامت در ارزان‌ترین اقامتگاه‌های کرمانشاه هم از حدود 150 هزار تومان است. اگر قیمت یک وعده غذای معمولی را حدود 100 هزار تومان در نظر بگیریم، برای دو وعده باید حدود 200 هزار تومان کنار بگذارید. این قیمت‌ها به‌صورت حدودی هستند و به تابستان 1403 مربوط می‌شوند. در این محاسبه‌ها، هزینه بلیط جاهای دیدنی و رفت‌وآمد درون‌شهری در نظر گرفته نشده است.

lastsecond-kermanshah-travel-guide-cost.jpg
هزینه‌های سفر به کرمانشاه

سفر با تور کرمانشاه

یکی از روش‌های کم‌دغدغه برای سفر به کرمانشاه، سفر با تور است. با رفتن به صفحه تور کرمانشاه در وبگاه لست‌سکند، می‌توانید با استفاده از فیلترهای گوناگونی که می‌بینید، مؤلفه‌هایی را برای خودتان انتخاب کنید تا توری مطابق با سلیقه‌تان پیدا کنید. مدت اقامت، نوع اقامتگاه، نوع سفر و مؤلفه‌های دیگر، همگی در کنار هم به شما اجازه می‌دهند که انتخاب بهتری داشته باشید.

سخن آخر

در این راهنمای سفر به کرمانشاه، سعی کردیم شما را بیش از پیش، با کرمانشاه آشنا کنیم تا بهتر بتوانید برای سفر به این مقصد دل‌نشین، برنامه‌ریزی کنید. سفر به کرمانشاه، می‌تواند تجربه‌ای خاطره‌انگیز برای شما باشد و هرگز از خاطرتان پاک نشود. اگر تاکنون به کرمانشاه سفر کرده‌اید، چه نکات دیگری را به مسافران این شهر دیدنی توصیه می‌کنید؟

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!