جاهای دیدنی گرگان؛ بیش از 15 مکان دیدنی + عکس و قیمت

4.1
از 30 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
بهترین جاهای دیدنی گرگان + عکس و آدرس
30 فروردین 1402 07:00
1

جاهای دیدنی گرگان مربوط به دوره‌های تاریخی مختلفی همچون ساسانیان، قاجار، پهلوی و همین‌طور دوره معاصر می‌شوند. سازه‌هایی برای دفاع از شهر، خانه‌های تاریخی، موزه‌هایی با آثار باستانی و بخش جذاب‌تری که مربوط به طبیعت بکر و کم‌نظیر گرگان می‌شود. در این مقاله از مجله لست‌سکند، بهترین دیدنی های گرگان را با آدرس، قیمت و ساعت بازدید بررسی کرده‌ایم.

جاهای دیدنی گرگان که نباید از دست داد

  • خانه امیر لطیفی (موزه صنایع دستی گرگان)

  • کاخ موزه گرگان

  • جنگل ناهارخوران

  • دیوار دفاعی گرگان

  • خانه تقوی‌ها

  • امامزاده روشن آباد

  • جنگل النگدره

  • مسجد جامع گرگان

لیست کامل تورهای گرگان همراه با قیمت

ابنیه و خانه‌های تاریخی گرگان

بخشی از جاهای دیدنی گرگان، مربوط به خانه‌ها و ابنیه تاریخی‌اش می‌شود. این ابنیه در دوره‌های تاریخی مختلفی ساخته شده‌اند. برخی از آن‌ها با کاربری دفاعی به‌وجود آمده‌اند و برخی متعلق به خانواده‌ها و خاندان‌های قدیمی هستند. در این میان، ساختمان‌هایی هم وجود دارند که کاربری عمومی داشته‌اند. هریک از این بناها را در ادامه آورده‌ایم و آن‌ها را شرح داده‌ایم تا بتوانید اطلاعات مفید و به‌دردبخوری را کسب کنید و در نهایت، بازدید باکیفیت‌تری داشته باشید.

کاخ آقا محمدخان قاجار در گرگان

کاخ آقا محمد خان از اولین بناهای دوره قاجاریه بود که به دستور همین پادشاه در گرگان ساخته شد و امروزه یکی از جاذبه های گردشگری گرگان به حساب می‌آید. پیش‌تر در دوران صفویه، در محل این کاخ، ساختمان‌ها و عمارت‌های دیگری هم قرار داشتند. زمین این محدوده به دستور شاهان صفوی برای احداث دولت‌خانه خریداری شده بود که بعدها با به حکومت رسیدن آقا محمدخان، زمین و بناها به او می‌رسند. آقا محمدخان کاخ خود را در این زمین‌ها احداث می‌کند. به‌مرور ساختمان‌های دیگر از بین می‌روند و حتی تخریب می‌شوند؛ بااین‌حال، امروزه فقط کاخ آقا محمدخان قاجار باقی مانده است. در زمان‌های گذشته به این محل، باغ عباس‌خانی می‌گفتند.

دو ستون چوبی با سرستون‌های مقرنس، از تزییناتی هستند که همچنان با حال ناخوش باقی مانده‌اند. براساس مستندات تاریخی، این کاخ، تزیینات مختلف، درختان مرکب و نقاشی‌های گوناگون داشته است. بنایی که امروزه مشاهده می‌کنیم، ساختمانی تغییر یافته است. امکان بازدید از این عمارت، محدود به فضای بیرونی آن می‌شود و فعلاٌ نمی‌توانید وارد فضای درونی این ساختمان شوید.

  • ساعت بازدید از کاخ آقا محمدخان قاجار در گرگان: فضای بیرونی، بدون محدودیت بازدید

  • آدرس کاخ آقا محمدخان قاجار در گرگان: خیابان کاخ، روبه‌روی دبیرستان ایرانشهر

موقعیت دقیق کاخ آقا محمدخان قاجار روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-agha-mohammad-khan-ghajar.jpg
نمایی از کاخ آقا محمدخان قاجار، عکس از محمد محمدی

سرای باقری‌ها در گرگان (مجموعه هفت پیکر)

سرای باقری‌ها، یکی از بهترین جاهایی است که می‌توانید در آن به چگونگی گذر زندگی در دوران گذشته پی ببرید. اینکه در زمان قدیم خانواده‌ها در چه خانه‌هایی و به چه شکلی زندگی می‌کردند و روابط چطور بوده است، در این خانه تا حدودی هویداست. سرای باقری‌ها متعلق به خانواده‌ای با همین نام بوده است. سه برادر به همراه فرزندانشان در این خانه زندگی می‌کردند و با گسترش خانواده و بیشتر شدن تعداد فرزندان، خانه‌شان را در بخش‌های دیگر زمین با ساخت بناها، توسعه می‌دهند. پیشه بیشتر افراد این خانواده، تجارت بوده و بخش درخور توجهی از بازار نعلبندان گرگان در تملک خانواده باقری‌ها بوده است.

این خانواده تا چند نسل در این خانه زندگی کردند و سپس میراث فرهنگی اینجا را می‌خرد. امروزه پس از مرمت و آماده‌سازی‌های لازم، سرای باقری‌ها را به بوتیک هتل و رستوران هفت‌پیکر تبدیل کرده‌اند و پذیرای مهمانان هستند. بخش موزه رستوران، یکی از جالب‌توجه‌ترین قسمت‌های این خانه است. یکی از کارهای جذاب مجموعه هفت‌پیکر، این است که طعم‌های فراموش‌شده غذاهای ایرانی را طبق اسناد تاریخی قجری و با توجه به ذائقه امروز مردم بازسازی کرده‌اند و با آداب فرهنگ ایرانی از مهمانانشان پذیرایی می‌کنند. برگزاری تورهای مختلف هم از دیگر خدمات این مجموعه است. خانه باقری‌ها از جاهای دیدنی گرگان در شب هم محسوب می‌شود.

در سرای باقری‌ها یک امکان دیگر هم وجود دارد. در مجموعه هفت پیکر، یک سینمای روباز هم وجود دارد که فیلم‌هایی با پیشنهاد خود گردشگران می‌گذارد. این سینما در یکی از حیاط‌های مجموعه است که به‌صورت اختصاصی می‌توانید به آن راه پیدا کنید. یک چای بار و رستوران هم در فضای این حیاط و نزدیک به سینما هست که می‌توانید حین فیلم دیدن، به آن سفارش هم بدهید و لذت دوچندانی از زمانی ببرید که در آنجا هستید. همه این ویژگی‌ها، مجموعه هفت پیکر یا سرای باقری‌ها را به یکی از بهترین جاهای دیدنی گرگان تبدیل کرده است.

  • وب‌سایت سرای باقری‌ها (مجموعه هفت پیکر): haftpaykar.com

  • صفحه اینستاگرام سرای باقری‌ها (مجموعه هفت پیکر): haftpaykar_boutique_hotel@

  • آدرس سرای باقری‌ها (مجموعه هفت پیکر): خیابان امام خمینی، خیابان آفتاب 19، خانه باقری

  • شماره تلفن سرای باقری‌ها (مجموعه هفت پیکر): 01791010077

موقعیت دقیق سرای باقری‌ها روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-saraye-ghajari.jpg
نمایی از مجموعه سرای باقری‌ها و هفت پیکر

خانه شیرنگی گرگان

اینجا را با نام خانه شیرنگی‌ها هم می‌شناسند. گرگان، خانه‌های تاریخی فراوانی دارد که بسیاری از این خانه‌ها، به‌دلیل بافت معماری و سازه‌ای که دارند، جزو جاهای دیدنی گرگان محسوب می‌شوند. خانه شیرنگی، یکی از همین خانه‌هاست. این خانه در اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی اول ساخته شده است. خانه شیرنگی در مرکز یک حیاط قرار گرفته و دو طبقه دارد و به تزیینات گچ‌بری، گل‌وبوته، خطوط قرآنی و هنرهایی دیگر مزین شده است. سقف بنا از سفال ساخته شده و به‌تنهایی جذاب است. دو حوض در این خانه قرار دارد که برای تأمین آب ساختمان از آن‌ها استفاده می‌کردند و درمجموع، این بخش‌ها، خانه را کامل کرده‌اند.

اگر بخواهید این خانه را ببینید، باید از قبل، هماهنگی‌های لازم را برای بازدید انجام دهید. این خانه تاریخی، روی نقشه گوگل ثبت نشده است، بنابراین ما محدوده آن را که نزدیک به امامزاده نور است، مشخص کرده‌ایم.

  • آدرس خانه شیرنگی گرگان: محله نعلبندان، نزدیک امام‌زاده نور

محدوده خانه شیرنگی گرگان روی نقشه

lastsecond-ir-gorgan-attractions-shirengi-house.jpg
نمایی از خانه تاریخی شیرنگی گرگان، عکس از وزارت میراث، اداره کل استان گلستان

خانه دارویی گرگان

خانه دارویی، یکی از خانه‌های تاریخی گرگان است که در خیابانی با همین نام قرار گرفته است. این خانه، یک بار هنگام مرمت دچار آتش‌سوزی شده است؛ اما خوشبختانه مسئولان اعلام می‌کنند که بنا آسیب جدی ندیده است. ازآنجایی‌که آتش‌سوزی روی سقف و موقع مرمت بوده، احیای سقف و دوباره ساختن آن بلافاصله در دستور کار مرمت‌گران قرار می‌گیرد. خانه دارویی از دو بخش مسکونی تشکیل شده که یکی مربوط به دوره پهلوی اول و دیگری مربوط به دوره قاجار است. بازدید از این خانه، تحت شرایط خاص و با انجام مکاتبات صورت می‌گیرد.

  • قیمت ورودی خانه دارویی گرگان: نامشخص

  • ساعات بازدید از خانه دارویی گرگان: بسته به هماهنگی

  • آدرس خانه دارویی گرگان: خیابان باغ شاه، کوچه پشت سپاه

موقعیت دقیق خانه دارویی گرگان روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-darooyi-housei.jpg
نمای خارجی از خانه دارویی گرگان؛ عکس از Navid Navidak

خانه تقوی‌های گرگان

این خانه متعلق به خاندانی تاجر و با همین نام بوده است و بعدها به تملک میراث فرهنگی درمی‌آید. در دوره‌های مختلف، کاربری‌های متفاوتی داشته؛ زمانی مسکونی بوده و زمانی هم مدرسه می‌شود و استفاده‌های مختلفی از آن می‌شده است. خانه تقوی‌ها، متعلق به دوره قاجار است و در آن، بناها و حیاط‌های گوناگونی هم ساخته شده است. از مصالحی که برای ساخت خانه تقوی‌ها استفاده کرده‌اند، می‌توانیم به آهک، آجر، گچ، خشت خام و چوب اشاره کنیم.

خانه تقوی‌ها در گرگان، شامل چند حیاط اصلی و فرعی و چند بنای مختلف می‌شود. جالب است بدانید که این خانه‌ها کمی از سطح زمین بالاتر هستند و زیرشان خالی است. علت آن هم برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل خانه است.

  • قیمت بازدید خانه تقوی‌های گرگان: رایگان

  • ساعت بازدید از خانه تقوی‌های گرگان: از 8 صبح تا 2.5 ظهر (ممکن است متغیر باشد)

  • آدرس خانه تقوی‌های گرگان: خیابان امام خمینی، خیابان آفتاب 15، جنب امام‌زاده نور، روبه‌روی میراث فرهنگی

  • شماره تلفن خانه تقوی‌های گرگان: 01732222606

موقعیت دقیق خانه تقوی‌ها روی نقشه

lastsecond-ir-gorgan-attractions-taghavi.jpg
نمایی از خانه تقوی‌ها، عکس از Hadiseh Pasandi

برج گرگان

این برج یکی از پروژه‌هایی است که مدت‌ها متوقف شده بود؛ اما امروزه به‌عنوان نمادی مدرن از گرگان شناخته می‌شود. کاربری این برج اداری و تجاری است و علاوه‌بر آن، یک طبقه هم مختص رستوران گردان، فست فود و کافی شاپ دارد. در برج گرگان که با اسم برج المان هم آن را می‌شناسند، یک طبقه تراس وجود دارد که می‌توانید از روی آن، گرگان و زیبایی‌هایش را مشاهده کنید. ازاین‌رو خود این برج را هم به‌نوعی از جاهای دیدنی گرگان می‌دانند.

  • ساعت استفاده از رستوران برج گرگان: از 12 صبح تا 12 شب

  • آدرس رستوران برج گرگان: میدان بسیج

موقعیت دقیق برج گرگان روی نقشه

lastsecond-ir-gorgan-attractions-borjegorgan.jpg
نمایی از برج گرگان، عکس از مسیریاب بلد

بازار نعلبندان (بازار قدیمی گرگان)

بازار نعلبندان، یکی دیگر از جاهای دیدنی گرگان است که به‌دلیل متمایز بودنش از بازارهای دیگر، برای خیلی از افراد، جذاب و دیدنی است. بزرگ‌ترین تفاوتی که این بازار با سایر بازارهای قدیمی در شهرهای دیگر دارد، طراحی آن است. بازار نعلبندان به‌صورت روباز طراحی شده و شما می‌توانید در آن محصولات بومی و غیر بومی و همین‌طور صنایع دستی مختلف را مشاهده و خریداری کنید. قدمت این بازار، امکان دیدن مردم محلی و سبک خاص طراحی اینجا، ازجمله مواردی است که آن را به یکی از جاهای دیدنی گرگان تبدیل می‌کند.

  • بهترین ساعت بازدید از بازار نعلبندان: از قبل از ظهر تا شب

  • آدرس بازار نعلبندان گرگان: محله نعلبندان، خیابان 25

موقعیت دقیق بازار نعلبندان روی نقشه

lastsecond-ir-gorgan-attractions-nalbandan-bazaar.jpg
نمایی از بازار نعلبندان گرگان، عکس از Fatemeh Amuzad

کاروان‌سرای قزلق گرگان

یکی از نمونه کاروان‌سراهای کوهستانی، کاروان‌سرای قزلق است. این کاروان‌سرا در فاصله حدوداً 35 کیلومتری از مرکز شهر گرگان قرار دارد. با توجه به نوع ساخت و مصالح استفاده شده در این کاروان‌سرا، احتمالاً قدمت آن به صفویه بازمی‌گردد. قزلق را با مصالحی مثل سنگ، ملات گچ، آهک و ساروج ساخته‌اند. از نکاتی که می‌توانیم درباره این کاروان‌سرا بگوییم، وجود حفره‌هایی در هر حجره است که برای روشن کردن آتش در فصول سرد و گرم کردن داخل کاروان‌سرا از آن‌ها استفاده می‌کردند.

طرح معماری کاروان‌سرا سرپوشیده است و درون آن دالان و اتاق‌ها یا همان حجره‌های مختلف وجود دارد. توجه کنید که در این کاروان‌سرا امکان اقامت ندارید و علاوه‌بر این، هیچ امکانات رفاهی هم در آن وجود ندارد.

  • قیمت ورودی کاروان‌سرای قزلق گرگان: رایگان

  • بهترین ساعت بازدید از کاروان‌سرای قزلق گرگان: از صبح تا قبل از غروب آفتاب

  • آدرس کاروان‌سرای قزلق گرگان: فاصله 35 کیلومتری جنوب شرقی گرگان

موقعیت دقیق کاروان‌سرای قزلق گرگان روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-ghozlogh.jpg
نمایی داخلی از کاروان‌سرای قزلق گرگان؛ عکس از خبرگزاری فارس، Ali Dehghan

دیوار دفاعی بزرگ گرگان

دیوار بزرگ گرگان، بعد از دیوار چین و دیوار لمیز یا لمیس آلمان، بزرگ‌ترین دیوار دفاعی در جهان شناخته می‌شود که در دوره ساسانیان ساخته شده است. طول این دیوار به تقریباٌ 200 کیلومتر و عرض آن به حدود 10 متر می‌رسد و از شرق دریای خزر تا شرق گلستان کشیده شده است. بنابراین اگر با تور شمال به خطه‌های شمالی کشور می‌روید، می‌توانید با شناسایی این دیوار در شهرهای مختلف، بازدیدی هم از آن داشته باشید. این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که عرض دیوار امروزه در نقاط مختلف، متفاوت است. این دیوار را با نام‌های مختلف دیگری مثل: مار سرخ، سد اسکندر، سد پیروز، سد انوشیروان و قزل آلان می‌شناسند. طی کاوش‌های انجام شده، دیوار گرگان تماماً از آجر ساخته شده و رنگ قرمز همین آجرها سبب نام‌گذاری آن به مار سرخ شده است.

از نکات جالب دیگر این دیوار، تخمین ارتفاع آن است که احتمال می‌دهند حدوداً به 6 تا 10 متر می‌رسیده. گمانه‌های باستان‌شناسی، حاکی از آن است که جلوی این دیوار، یک خندق با طول 200 متر و عرض 30 متر هم وجود داشته است. کاوش حدود 30 قلعه دفاعی، 25 قلعه‌پادگان و 150 کوره در اطراف دیوار دفاعی گرگان، از یافته‌های دیگر این جای دیدنی است. پژوهشگران احتمال می‌دهند که در طول و امتداد این دیوار، حدود 30 هزار سرباز مستقر بوده‌اند. علت ساخت دیوار، دفاع مقابل مهاجمان شمال ایران بوده است.

  • هزینه بازدید از دیوار دفاعی بزرگ گرگان: رایگان

  • بهترین ساعت بازدید از دیوار دفاعی بزرگ گرگان: از صبح تا قبل از غروب آفتاب

  • آدرس دیوار دفاعی بزرگ گرگان: شمال گنبد کاووس به سمت کلاله و مراوه‌تپه

موقعیت قسمتی از دیوار دفاعی گرگان روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-gorgan-waal.jpg
نمایی از دیوار دفاعی گرگان؛ عکس از A Sh

موزه‌های گرگان

محتوای هرکدام از موزه‌های گرگان، با توجه به نامی که دارند، مشخص است. برای اطمینان بیشتر و برنامه‌ریزی بهتر، توصیه می‌کنیم که پیش از رفتن به هریک از این موزه‌ها، اطلاعات مربوط به آن‌ها را مطالعه کنید. تقریباً قدیمی‌ترین بنایی که بین این موزه‌ها وجود دارد، مربوط به دوره قاجار است؛ اما آثار این موزه‌ها به دوران قبل‌تر از قاجار هم مربوط می‌شود.

کاخ موزه گرگان

بنای کاخ موزه گرگان در زمان رضاخان پهلوی و به دستور خود او ساخته شد. در اطراف این موزه هم اداره‌ها و ساختمان‌های دولتی مختلفی ساخته شده‌اند. این بنا در اواخر دوره پهلوی به موزه تبدیل می‌شود و درحال‌حاضر، بخش‌های مختلفی برای بازدیدکنندگان دارد. در یکی از قسمت‌های این موزه، تندیس‌هایی از مشاهیر ساخته شده و به نمایش درآمده است. در بخشی دیگر، اشیائی از دوره‌های تاریخی مختلف وجود دارند که در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند. کاخ موزه گرگان در پارک شهر گرگان واقع شده است و پس از اینکه بازدیدتان را از موزه انجام دادید، می‌توانید در این پارک استراحت کنید. کاخ موزه گرگان، اولین موزه در قسمت شمال کشور است.

پیش از رفتن به این موزه، حتماً تماس بگیرید و از باز بودن آن مخصوصاً در روزهای تعطیل مطلع شوید. این موزه گاهی تا ساعت 5 عصر هم پذیرای بازدیدکنندگان است. بنابراین اگر پیش از رفتن به موزه، با آن‌ها تماس بگیرید، بهتر می‌توانید برنامه‌ریزی کنید.

  • قیمت بلیط کاخ موزه گرگان: 15 هزار تومان

  • ساعات بازدید از کاخ موزه گرگان: از 8 صبح تا 3 بعدازظهر

  • آدرس کاخ موزه گرگان: میدان ولیعصر، پارک شهر

  • شماره تلفن کاخ موزه گرگان: 01732264500

موقعیت دقیق کاخ موزه گرگان روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-gorgan-palace.jpg
نمای خارجی از کاخ موزه گرگان؛ عکس از محمودرضا مهاجرانی

موزه صنایع دستی گرگان (خانه امیر لطیفی)

بنای موزه متعلق به اواخر دوره قاجار است و در معماری آن به‌راحتی می‌توانید توازن و تقارن برقرار شده را ببینید. در ساختن این بنا از مصالح سازگار با طبیعت استفاده شده است و از بین این مصالح می‌توانیم چوب، ملات آهکی و سفال را نام ببریم که با اقلیم گرگان کاملاً سازگار است. موقعیت قرارگیری خانه امیر لطفی در محله نعلبندان و نزدیکی مسجد جامع و بازار نعلبندان است.

در این موزه، بخش‌های مختلفی مثل کارگاه‌های مسگری، آهنگری، بافندگی، خراطی و حصیربافی وجود دارند. همچنین می‌توانید بخشی از زندگی روستایی مردم را مشاهده کنید و بهتر با آن آشنا شوید. شما می‌توانید آثار و صنایع دستی مردم روستاهایی مانند زیارت، علی آباد کتول، رامیان و شاهکوه و همچنین آثار اقوام قزاق و ترکمن را ببینید. یکی از اهداف این موزه، حفظ، نگهداری و معرفی آثار هنری، صنایع دستی و سبک زندگی مردم است. مجمموعه این اقدامات و بخش‌های مختلف در این موزه، آن را به یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی گرگان تبدیل کرده است.

  • قیمت بلیط موزه صنایع دستی گرگان (خانه امیر لطیفی): 10 هزار تومان

  • ساعت بازدید از موزه صنایع دستی گرگان (خانه امیر لطیفی): شش‌ماه اول سال از 9 صبح تا 7 غروب و شش‌ماه دوم سال از 8 صبح تا 5 عصر
  • آدرس موزه صنایع دستی گرگان (خانه امیر لطیفی): خیابان امام خمینی، خیابان لاله 8

  • شماره تلفن صنایع دستی گرگان (خانه امیر لطیفی): 01732226950

موقعیت دقیق موزه صنایع دستی گرگان (خانه امیر لطیفی) روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-amir-latifi-house.jpg
خانه امیر لطیفی یا موزه صنایع دستی گرگان؛ عکس از خبرگزاری ایسنا، Hadise Pasandi

موزه باستان شناسی گرگان

این موزه در سال 1355 و ابتدا با عنوان موزه سنگ قبر شروع به فعالیت کرد. این سنگ قبرها که همچنان هم می‌توانید آن‌ها را ببینید، قدمت زیادی دارند و در نوع خود جالب توجه هستند. بعدها در سال 1367 اشیاء دیگری به این موزه اضافه شدند که عمده آن‌ها اشیاء باستان‌شناسی بودند. درحال‌حاضر در این موزه، تاریخ و تمدن مردم دشت گرگان از هزار سال پیش تاکنون به نمایش درآمده است.

  • قیمت بلیط موزه باستان شناسی: 10 هزار تومان

  • ساعت بازدید از موزه باستان شناسی: شش‌ماه اول سال از 9 صبح تا 7 غروب و شش‌ماه دوم سال از 8 صبح تا 5 عصر

  • آدرس موزه باستان شناسی: خیابان شهدا، نبش چهارراه شهدا، کنار امام‌زاده عبدالله

  • شماره تلفن باستان شناسی: 01732627200

موقعیت دقیق موزه باستان شناسی روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-archeology.jpg
موزه باستان شناسی گرگان؛ عکس از Mina Ghodsi

موزه سنگ و گوهر آمتیست گرگان (موزه زمین شناسی)

محتوای غنی این موزه، آن را به یکی از موزه‌های متفاوت گرگان تبدیل کرده است. در موزه سنگ و گوهر آمتیست، شما می‌توانید نمونه‌های نادری از سنگ‌ها، کانی‌ها، گوهرها و فسیل‌ها را ببینید. این سنگ‌ها و در کل آثار به نمایش گذاشته شده در این موزه، از قسمت‌های مختلف ایران و جهان گردآوری شده‌اند. یکی از آثار بسیار برجسته این موزه، یک شهاب‌سنگ چندمیلیاردساله است و علاوه‌بر آن، فسیلی که مربوط به دوره ژوراسیک است، از دیگر نمونه آثار این موزه محسوب می‌شود.

از اهداف بانیان این موزه، توسعه علم زمین‌شناسی است. در موزه، دوره‌هایی برگزار می‌شوند که برای گوهرشناسی و گوهرتراشی هستند و همین دوره‌ها، گواهی بر هدف توسعه علم زمین‌شناسی است. این کلاس‌ها به‌صورت تئوری و عملی برگزار می‌شوند. فارغ از بخش‌های مختلف و فعالیت‌هایی که نام بردیم، موزه بخش فروشگاه هم دارد.

  • قیمت بلیط موزه سنگ و گوهر آمتیست (موزه زمین شناسی): 10 هزار تومان

  • ساعات بازدید از موزه سنگ و گوهر آمتیست (موزه زمین شناسی): از 9 صبح تا یک ظهر و از 4 بعدازظهر تا 8 شب، غیر از روزهای تعطیل

  • آدرس موزه سنگ و گوهر آمتیست (موزه زمین شناسی): خیابان ولیعصر، نبش خیابان عدالت 33، مجتمع قیاسی، طبقه دوم

  • شماره تلفن موزه سنگ و گوهر آمتیست (موزه زمین شناسی): 01732336750

موقعیت دقیق موزه زمین شناسی آمتیست روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-amethyst.jpg
نمایی از موزه سنگ و گوهر آمتیست (موزه زمین شناسی گرگان)

مساجد و مدارس گرگان

مساجد و مدارسی که در گرگان هستند، تاریخ این شهر را به‌خوبی نمایش می‌دهند. باوجود مستندات و سبک معماری این ساختمان‌ها، اطلاعات خوبی از قدمت و حکمرانان این خطه به‌دست می‌آید. پیشنهاد می‌کنیم که اگر به کسب اطلاعات از سبک معماری بناهای تاریخی و کاربرد آن‌ها علاقه دارید، حتماً به مدارس و مساجد گرگان سر بزنید.

مدرسه عمادیه گرگان

اگر بدانید که مدرسه عمادیه یکی از قدیمی‌ترین مدرسه‌های کشور است، احتمالاً اینجا را یکی از اصلی‌ترین مکان های دیدنی گرگان به حساب بیاورید. ساخت مدرسه عمادیه، براساس مستندات تاریخی، مربوط به اواخر دوره تیموریان است. مصالح به‌کار رفته در این ساختمان، شامل آجر، خشت، سفال، سنگ و چوب است. با وارد شدن به این مدرسه می‌توانید آجرکاری‌های زیبا و طاق‌های جناغی و هلالی‌اش را ببینید و کمی بیشتر از معماری زمان گذشته اطلاعات کسب کنید. یک حوض هم در مرکز حیاط قرار دارد که فضا را دل‌نشین‌تر می‌کند.

مدرسه در طول عمری که داشته، چندین‌بار مرمت می‌شود. امروزه از این مدرسه به‌عنوان حوزه علمیه استفاده می‌شود و درون آن طلاب به فراگیری محتوای درسی مشغولند. گفتنی است که در این مدرسه، بزرگانی چون ملاصدرا، میرداماد و نام‌آورانی دیگر هم تحصیل کرده‌اند. برای بازدید از این مدرسه، تنها راهی که وجود دارد، هماهنگی با مسئولین خود مدرسه یا حوزه علمیه است.

  • ساعت بازدید از مدرسه عمادیه گرگان: وابسته به هماهنگی قبلی

  • آدرس مدرسه عمادیه گرگان: محله درب نو، خیابان امام خمینی

موقعیت دقیق مدرسه عمادیه روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-emadieh.jpg
نمایی از حیاط مدرسه عمادیه گرگان

مسجد جامع گرگان

تقریباً درون هر شهر، یک مسجد جامع وجود دارد. گرگان هم از این قاعده مستثنی نیست و مسجد جامع گرگان یکی از ابنیه قدیمی در این شهر است. با توجه به معماری و تزیینات و فرم بنا، این مسجد مربوط به دوره سلجوقی است. طبق منابع تاریخی، تنها بخشی که از دوران سلجوقی باقی مانده، مناره آجری‌اش است. مسجد جامع گرگان در دوره‌های تاریخی مختلفی مثل افشاریه، قاجاریه و پهلوی، مرمت و بازسازی شده است. دراین‌باره می‌توانیم به کتیبه‌های باقی‌مانده از دوران مختلف اشاره کنیم. ازجمله تزیینات این بنا، آجرکاری، کاشی‌کاری و خطوط کوفی است که آن را متمایزتر می‌کنند. با توجه به محراب و جهت آن، احتمالاً مسجد جامع گرگان از ابتدا برای سنی‌ها بوده است.

  • بهترین ساعت بازدید از مسجد جامع گرگان: هنگام اقامه نماز

  • آدرس مسجد جامع گرگان: خیابان امام خمینی، جنب بازار نعلبندان

موقعیت دقیق مسجد جامع گرگان روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-majed-jame.jpg
مسجد جامع گرگان؛ عکس از Mojtaba Aldaghe

امامزاده روشن‌آباد

امامزاده روشن‌آباد، با قدمت چند صدساله خود، از جاهای دیدنی امامزاده روشن آباد محسوب می‌شود. تاریخ ساخت این امامزاده، به‌طور دقیق مشخص نیست؛ اما پژوهشگران احتمال ساخت آن را در قرن 9 می‌دهند. امامزاده روشن‌آباد در فاصله بین گرگان و کردکوی قرار گرفته است و در شهر گرگان نیست. بااین‌حال اگر به تاریخ علاقه دارید و بازدید از مکان‌های باستانی را دوست دارید، حتماً به این امامزاده بروید. البته پیش‌تر باید بدانید که این مکان دیدنی در گرگان، روزهای پنج‌شنبه و جمعه کمی شلوغ است. امامزاده در باغی مشجر و یک قبرستان قرار دارد.

  • بهترین زمان بازدید امامزاده روشن آباد گرگان: بعد از اذان صبح تا قبل از اذان مغرب

  • آدرس امامزاده روشن‌آباد گرگان: فاصله 15 کیلومتری جاده گرگان به مازندران، روستای روشن‌آباد

موقعیت دقیق امامزاده روشن آباد روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-roshan-abad.jpg
نمایی از امامزاده روشن آباد؛ عکس از Faezeh Kaboli

طبیعت و جنگل‌های گرگان

از هرچه بگذریم، از طبیعت بکر و سرسبز گرگان نمی‌توانیم چشم‌پوشی کنیم. استان‌ها و شهرهای شمالی ایران، بیشتر به‌دلیل سرسبزی و طبیعتی که دارند، برای گردشگران جذاب هستند. دست‌نخورده بودن و ویژگی‌های طبیعی منحصربه‌فرد جاهای دیدنی گرگان در شاخه طبیعی، دیدنی های گرگان را برای اکثر مردم تبدیل به یک مقصد کرده است. از همین رو نباید طبیعت جاهای دیدنی گرگان در بهار و فصول دیگری مانند پاییز را فراموش کنید.

جنگل النگدره

النگدره از بکرترین جاهای دیدنی گرگان است و برای گردشگران، جاذبه‌های دیدنی فراوانی دارد. وسعت این پارک جنگلی، حدود 158 هکتار است و با طبیعتی که دارد، برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بسیار مناسب است. جنگل النگدره در مسیر ناهارخوران قرار گرفته و برای طبیعت‌گردی گزینه بسیار خوبی است. النگدره معمولاً هوای خنک‌تری نسبت به شهر دارد و پوشش گیاهی‌اش بسیار متنوع است.

برای این مکان دیدنی، امکانات رفاهی هم در نظر گرفته‌اند و سرویس بهداشتی، پارک کودک، نمازخانه، محلی برای کمپینگ و مواردی از این قبیل، نمونه‌هایی از این امکانات هستند. برای اینکه زیبایی‌های النگدره را بیشتر لمس کنید، پیشنهاد می‌کنیم که در فصل‌های پاییز و زمستان به این جنگل سفر کنید. جنگل النگدره از جاهای دیدنی گرگان در زمستان هم به‌حساب می‌آید، با این تفاوت که وسایل سفر به این نقطه باید کاملاً حساب شده انتخاب شوند. این نکته را هم باید در نظر بگیرید که با هر وسیله نقلیه‌ای امکان رفتن به این جنگل را در زمستان ندارید. البته پیش از سفر با تورهای ایرانگردی این نکات را به شما می‌گویند و معمولاً در این تورها همه امکانات اساسی را به شما می‌دهند.

  • آدرس جنگل النگدره: فاصله 5 کیلومتری جنوب غربی گرگان، مسیر جاده ناهارخوران

موقعیت دقیق جنگل النگدره روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-alangdare.jpg
نمایی از جنگل النگدره؛ عکس خبرگزاری تسنیم، Mostafa Hassanzadeh

پارک جنگلی ناهارخوران

این پارک جنگلی، قدمتی نزدیک به 40 میلیون سال دارد! عنوان ناهارخوران از روایتی می‌آید که شرح و تفسیر همین نام است. طبق این روایت‌ها، زمانی که زائران مکه و مشهد از این منطقه عبور می‌کردند، مردم با دادن وعده‌های غذایی، از زائران پذیرایی می‌کردند. از همین رو نام اینجا را ناهارخوران گذاشته‌اند. پارک جنگلی ناهارخوران با فاصله از شهر گرگان قرار داشته؛ اما با گذر زمان و توسعه شهر، این فاصله کم شده و به جایی رسیده که امروز می‌گویند تقریباً زمان زیادی برای رسیدن به آن نیاز ندارید و با وسایل نقلیه عمومی هم می‌توانید به آنجا برسید.

ابتدای پارک جنگلی ناهارخوران، شیب تندی دارد، اما با طی کردن آن، شیب ملایم و تقریباً یکنواخت می‌شود که برای عبور از آن دیگر چندان مشکل ندارید. فراموش نکنید که هرچه به ارتفاع بالاتری بروید، هوا سردتر می‌شود. پس لباس و کفش مناسب همراهتان ببرید. اینجا منطقه‌ای چشم‌نواز برای طبیعت‌دوستان است. در پارک جنگلی ناهارخوران می‌توانید گونه‌های گیاهی مختلفی مثل ممرز، بلوط، گیلاس وحشی، درختچه تمشک و گیاهان دیگری را ببینید. در کنار گونه‌های گیاهی، حیواناتی چون گراز، شاهین، شغال، گنجشک و نمونه‌هایی دیگر هم وجود دارند که دیدن آن‌ها بستگی به شانس خوب یا بد شما دارد!

  • آدرس پارک جنگلی ناهارخوران: فاصله 8 کیلومتری جنوب گرگان

موقعیت دقیق پارک جنگلی ناهارخوران روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgannaharkhoran.jpg
جنگل زیبای ناهارخوران؛ عکس از Aammiinn11

دریاچه توشن

توشن نام روستایی در جنوب گرگان است که مناظر بکر و زیبایی دارد. در این منطقه دریاچه‌ای با همین نام وجود دارد که درون آن ماهی‌های بسیاری وجود دارند و یکی از فعالیت‌هایی که می‌توانید در اینجا انجام دهید، ماهیگیری است. البته باید لوازم مناسب این فعالیت را همراهتان ببرید. به سبب آب این منطقه، کشاورزی در توشن، یکی از کارهای اصلی بومیان است که این امر مناظر دیدنی و زیبایی را در آن به‌وجود آورده. در اطراف دریاچه توشن، جنگل‌های زیبایی وجود دارد و امکان کمپ کردن هم هست. بهترین موقع برای سفر به این نقطه، فصل بهار و پاییز است.

  • آدرس دریاچه توشن: جنوب روستای توشن، در فاصله 5 کیلومتری از گرگان

موقعیت دقیق دریاچه توشن روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-tooshan-lake.jpg
دریاچه توشن از جاهای دیدنی گرگان

آبشار رنگو

آبشار رنگو شامل یک محل ریزش اصلی و چند محل ریزش فرعی است. ارتفاع این آبشار کم است و بستری نیم‌دایره‌ای دارد. برای رسیدن به این آبشار باید از مسیر پر درختی عبور کنید که کمک گرفتن از یک راهنما می‌تواند بسیار یاری‌دهنده باشد. در مسیر، جاذبه‌های دیگری هم وجود دارند و امکان کمپ کردن در فضاهایی به‌خصوص را دارید. آبشار رنگو در شرق ناهارخوران قرار گرفته است و هوای نسبتاً خنک‌تری از شهر دارد.

  • آدرس آبشار رنگو: فاصله 15 کیلومتری جنوب غربی گرگان، جنگل رنگو

موقعیت دقیق چشمه رنگو روی نقشه

lastsecond.ir-tourist-attractions-of-gorgan-rengo.jpg
نمایی از آبشار رنگو گرگان

سفر به گرگان با تور

شما می‌توانید با تور گرگان به این شهر بروید و از بهترین جاهای دیدنی این شهر بازدید کنید. با مراجعه به صفحه تورهای لست‌سکند، می‌توانید نوع سفر، مدت‌زمان سفر، نوع اقامتگاه و مؤلفه‌های دیگر را برای خود گزینش کنید و مناسب‌ترین حالت برای سفر به این شهر را برای خودتان ترتیب دهید. 

سخن آخر

جاهای دیدنی گرگان کم و فقط منحصر به طبیعتش نیستند. ما سعی کردیم که بهترین جاهای دیدنی گرگان را با آدرس بنویسیم تا راحت‌تر آن‌ها را پیدا کنید و دسترسی بهتری داشته باشید. ابنیه تاریخی، موزه‌ها، ساختمان‌هایی از دوره‌های مختلف تاریخی، همه و همه بخشی از جاهای دیدنی گرگان را تشکیل می‌دهند که سبب جذاب‌تر شدن این شهر برای گرشگران می‌شوند. شما کدام‌یک از جاهای دیدنی گرگان را برای بازدید پیشنهاد می‌دهید؟

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!