جاهای دیدنی تبریز؛ معرفی بهترین‌ها با آدرس و عکس

4.3
از 31 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
بهترین جاهای دیدنی تبریز + عکس و آدرس
05 شهریور 1403 08:00
1

جاهای دیدنی تبریز، متنوع و چشم‌نوازند. تبریز یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای ایران است که جاذبه‌های بسیاری دارد. دیدنی های تبریز شامل اماکن تاریخی بسیاری می‌شود که نشان از کهن بودن این شهر دارد. در این مطلب از لست‌سکند قرار است بهترین مکان های دیدنی تبریز را به شما معرفی کنیم.

جاهای دیدنی تبریز که نباید از دست داد

  • بازار تاریخی تبریز

  • مسجد جامع تبریز

  • مسجد کبود تبریز

  • مقبرةالشعرا

  • برج ساعت

  • خانه استاد شهریار

  • موزه آذربایجان

  • موزه قاجار

لیست قیمت تورهای تبریز

01 copy 33.jpg

بازار تاریخی تبریز

قطعاً بهترین گزینه برای شروع معرفی بهترین جاهای دیدنی تبریز، مجموعه تاریخی بازار تبریز است. این جای دیدنی تبریز جزو فهرست آثار ثبت‌شده ایران در میراث جهانی یونسکو است و همین، باعث اهمیت آن نه‌تنها در ایران، بلکه در کل دنیا می‌شود. این بازار در سال 1389 در این لیست به ثبت رسیده است.

تبریز از شهرهای قرارگرفته در مسیر شاه‌راه ابریشم بوده و ازاین‌رو در طول تاریخ همواره با رونق بازرگانی و مرکز نظامی و مرکز سیاسی بودن پیوند خورده و به حیاتش ادامه داده است. قطعاً برای شهری که روزگاری دروازه ارتباطی شرق به غرب بوده، داشتن بازاری فراتر از سایر شهرها دور از انتظار نبوده است.

وقتی به مجموعه بازار تاریخی تبریز وارد شوید، متوجه سازه مجموعه بازار تبریز می‌شوید که از نوع بازارهای مجتمع یا توده‌ای است. بازار تبریز به‌صورت چندمحوری در چهار جهت گسترده شده و شبکه‌ای منسجم از راسته‌های متقاطع و موازی را خلق کرده است. بازار تبریز دو راسته مهم شمالی‌جنوبی و شرقی‌غربی دارد. عرض راسته بازار هم بین 4 تا 5 متر و ارتفاع سقف بین 5 تا 6 متر متغیر است.

برخی ‌از قسمت‌های ‌تشکيل‌‌دهنده ‌مجموعه ‌بازار ‌تاریخی ‌تبريز، ‌عبارت‌اند ‌از: ‌راسته ‌بازار، ‌حجره، ‌سرا ‌و کاروان‌سرا، ‌تیمچه، ‌چهارسوق، ‌دالان، ‌میدان، ‌دروازه، ‌مسجد، ‌بقعه، ‌مدرسه، ‌زورخانه، ‌کتابخانه، ‌گذر، ‌حمام و یخچال. راسته‌های اصلی توسط راسته‌های فرعی و کوتاه به هم متصل شده‌اند. بازار تبریز دربرگیرنده 20 راسته، 35 سرا، 25 تیمچه، 11 دالان، 12 مدرسه، 30 مسجد و حدود 5500 حجره است و نزدیک به 40 صنف در آن مشغول به فعالیت هستند. با این توصیف، بی‌راه نیست که این بازار، عنوان بزرگ‌ترین مجموعه آجری مسقف و به‌هم‌پیوسته جهان را از آنِ خود کرده باشد.

تقاطع راسته‌های بازار تبریز را در سه‌راهی‌ها و چهارسوق‌ها، طاق‌های گنبدی پوشانده‌اند که به آن بخش «تیمچه» می‌گویند. بزرگ‌ترین گنبد بازار مربوط به «تیمچه امیر» و زیباترین قسمت آن «تیمچه مظفریه» است. بیشتر تیمچه‌ها و سراهای بازار تبریز سه طبقه دارند. به‌غیر از طبقه وسط که مربوط به تجارت‌خانه و محل فروش اجناس است، طبقه زیرین کاربری انبار دارد و طبقه سوم هم مکانی برای خواب و استراحت صاحبان حجره‌هاست. دراین‌بین اگر دنبال لوکیشن مناسب عکاسی هستید، تیمچه مظفریه که به فروش قالی اختصاص دارد، پیشنهاد لست‌سکند به شماست. علاوه‌بر موارد ذکرشده، برخی از بهترین رستوران‌های تبریز هم در این منطقه و در بازار تبریز قرار گرفته‌اند.

  • قیمت بلیط بازار تبریز: رایگان
  • بهترین زمان بازدید از بازار تبریز: از 10 صبح تا 2 بعدازظهر

  • آدرس بازار تبریز: خیابان جمهوری

  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به بازار تبریز: ایستگاه میدان کهن (شهید محققی)

غذاهای سنتی تبریز کدام‌اند؟

موقعیت دقیق بازار تبریز

DSC_0627.jpg
تیمچه مظفریه بازار تبریز، عکس از نرگس کاظمی‌فرد

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز معروف به مسجد جمعه و مسجد کبیری، از قدیمی‌ترین جاذبه های گردشگری تبریز و همچنین بخشی از بازار تاریخی تبریز است. از تاریخ دقیق ساخت بنای اولیه مسجد چیزی نمی‌دانیم. برخی معتقدند که در صدر اسلام نمازخانه‌ای کوچک به نام جامع تبریز بوده و بعدها در دوره سلجوقی یعنی قرن پنجم هجری قمری بنای مسجد ساخته شده است. برخی نیز بنای مسجد را مربوط به دوره سلجوقی می‌دانند. این مسجد در طول زمان، هم تکمیل شده و هم پس از آسیب دیدن در زلزله مهیب این شهر، بار دیگر مرمت شده است.

مسجد جامع تبریز از نوع مساجد دو ایوانی و شبستانی است که در جهت جنوب به شمال کشیده شده است. شبستان مسجد به‌صورت ترکیبی از طاق و گنبد، از کهن‌ترین بخش‌های مسجد محسوب می‌شود. اگر خوب به مسجد دقت کنید، متوجه می‌شوید مسجد جامع تبریز تزیینات آجر و کاشی ندارد و فقط در بخش ورودی می‌توان تلفیقی از آجر و کاشی را مشاهده کرد.

یکی از زیباترین بخش‌های مسجد جامع تبریز، محراب گچی مربوط به دوره ایلخانی، یعنی قرن هفتم و هشتم هجری قمری است؛ دوره‌ای که شاهد خلق زیباترین محراب‌های گچی هستیم. جلوه این محراب به کتیبه گچ‌بری آن است که به خط کوفی گره‌دار در هماهنگی با نقوش هندسی و گیاهی خلق شده است. علاوه‌بر کتیبه محراب، دو کتیبه دیگر نیز در این مسجد وجود دارد که هر دو فرمانی از پادشاهان صفوی هستند. کتیبه اول مربوط به شاه‌طهماسب اول صفوی و کتیبه دوم به‌عنوان بزرگ‌ترین کتیبه مسجد، مربوط به شاه سلطان حسین است.

  • قیمت بلیط مسجد جامع تبریز: رایگان

  • زمان بازدید از مسجد جامع تبریز: اذان صبح تا غروب آفتاب

  • آدرس مسجد جامع تبریز: خیابان شهید مطهری، انتهای بازار تبریز، بخش جنوبی صحن مدرسه‌ طالبیه، حدفاصل مسجد حجت‌الاسلام و مسجد میرزا اسماعیل خاله‌اوغلی

  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به مسجد جامع تبریز: ایستگاه میدان کهن (شهید محققی)

موقعیت دقیق مسجد جامع تبریز

مسجد جامع.jpg
مسجد جامع، از جاهای دیدنی تبریز

مسجد کبود تبریز

مسجد کبود، تنها یادگار به‌جامانده از اقدامات عمرانی قراقویونلوها در پایتختشان تبریز است و در اواخر قرن هشتم هجری قمری ساخته شده است. قراقویونلوها از سلسله‌های حکومتی بودند که در قرن نهم هجری قمری ابتدا بر منطقه آذربایجان و سپس بر بخش اعظمی از ایران مسلط شدند. مسجد کبود، عنصری از یک مجموعه بزرگ‌تر به‌نام مظفریه متشکل از مسجد، خانقاه، صحن، قبرستان، کاروان‌سرا، حمام و کتابخانه بوده که به‌دنبال زلزله ویرانگر تبریز تخریب شد و فقط بقایایی از مسجد به یادگار ماند.

مسجد کبود به شیوه چهار ایوانی و به سبک آذری ساخته شده است؛ سبکی که در دوره حکومت ایلخانان آغاز شد و تا روی کار آمدن صفویه ادامه داشت. این جاذبه دیدنی تبریز از سه بخش ایوان ورودی، گنبد و شبستان تشکیل شده و در مقایسه با بیشتر مساجد ایرانی، میان‌سرا یا همان حیاط مرکزی ندارد. حذف میان‌سرا، راهکاری انتخابی از سوی معمار سازنده برای سازگاری مطلوب با اقلیم سرد کوهستانی شهر تبریز بوده است.

این مسجد ازنظر ساختار معماری، حاصل جمع دو گنبدخانه است؛ یکی مسجد و دیگری مقبره. قبور مقبره طبق مستندات تاریخی متعلق به جهانشاه، فرمانروای قدرتمند قراقویونلو و برخی از اعضای خانواده اوست. برای دسترسی به مقبره باید اول وارد مسجد شوید. سپس ازطریق دو ورودی در پشت محراب به مقبره می‌رسید.

مسجد هم گنبدی آجری دارد. دو مناره مسجد در دو سوی ایوان ورودی و البته با فاصله نسبتاً زیاد از آن قرار گرفته‌اند. مسجد کبود، به‌دلیل کاشی‌کاری‌های آبی‌رنگ خود به فیروزه اسلام هم شهرت دارد. کاشی‌کاری‌های مسجد کبود تبریز، بارزترین نمود تجلی شیوه آذری در ساختار معماری این مسجد به شمار می‌روند.

  • قیمت بلیط مسجد کبود تبریز: 15 هزار تومان

  • زمان بازدید از مسجد کبود تبریز: از 9 صبح تا 7.5 شب

  • آدرس مسجد کبود تبریز: خیابان امام‌خمینی، مابین خیابان خاقانی و چهارراه منصور، کنار بوستان خاقانی

  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به مسجد کبود تبریز: ایستگاه شهید بهشتی

موقعیت دقیق مسجد کبود تبریز

مسجد کبود تبریز-2.jpg
مسجد کبود تبریز

مسجد استاد و شاگرد تبریز

مسجد استاد و شاگرد تبریز، معروف به مسجد سلیمانیه یا مسجد علائیه، یکی از جاهای دیدنی تبریز است. این مسجد تنها اثر به‌جامانده از دوره حکمرانی آل‌چوپان بر این منطقه به شمار می‌رود که به دستور شیخ حسن چوپانی در قرن هشتم هجری قمری ساخته شد. کتیبه مسجد توسط عبدالله صیرفی و شاگردش انجام شد و وجه تسمیه مسجد هم به همین علت است.

پلان مسجد استاد و شاگرد تبریز، مستطیل‌شکل و از دو بخش شبستان و گنبدخانه تشکیل شده است. تزیینات اصلی بنا هم آجرکاری است. بنای مسجد استاد و شاگرد از زلزله‌های ویرانگر تبریز در امان نماند و در دوره قاجار مرمت شد. کتیبه سنگی منصوب بر دیوار شمال مسجد، شرحی بر بازسازی این مسجد دارد.

  • قیمت بلیط مسجد استاد شاگرد تبریز: رایگان

  • زمان بازدید از مسجد استاد شاگرد تبریز: از اذان صبح تا غروب آفتاب

  • آدرس مسجد استاد شاگرد تبریز: تقاطع خیابان‌های فردوسی و محققی (امین)

  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به مسجد استاد و شاگرد تبریز: ایستگاه میدان کهن (شهید محققی)

موقعیت دقیق مسجد استاد و شاگرد تبریز

مسجد_استاد_و_شاگرد.jpg
مسجد استاد و شاگرد تبریز

مسجد ثقةالسلام تبریز

بنای مسجد ثقةالاسلام در دوره قاجار، کنار بقعه صاحب‌الامر که مربوط به دوره صفویه است، ساخته شد. یک دهانه طاق در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی به ضلع شرقی مسجد اضافه شد و شبستان زمستانی دیگری هم در جبهه شرقی مسجد احداث کردند. درحال‌حاضر مسجد ثقةالاسلام 20 ستون سنگی و 34 طاق آجری دارد و از مساجد تاریخی و مهم محسوب می‌شود.

  • قیمت بلیط مسجد ثقةالسلام تبریز: رایگان

  • زمان بازدید از مسجد ثقةالسلام تبریز: اذان صبح تا غروب آفتاب

  • آدرس مسجد ثقةالسلام تبریز: خیابان دارایی، کنار صاحب‌الامر

  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به مسجد ثقةالسلام: ایستگاه میدان کهن (شهید محققی)

 موقعیت دقیق مسجد ثقةالاسلام تبریز

seqatoleslam mosque.jpg
نمایی از مسجد ثقةالاسلام تبریز

ارگ علیشاه تبریز

ارگ علیشاه، یکی از بهترین جاهای دیدنی تبریز و از آثار باشکوه معماری عصر ایلخانی است. بخش‌های زیادی از آن در گذر زمان و همچنین با وقوع زلزله مهیب این شهر از بین رفته است. از این بنای عظیم آجری در اسناد تاریخی با نام‌های ارگ تبریز، ارگ علیشاه، طاق علیشاه و مسجد جامع علیشاه نام برده‌اند. علیشاه جیلانی معروف به خواجه تاج‌‌الدین علیشاه، وزیر سلطان محمد خدابنده و ابوسعید ابوالخیر بود. این بنا در اوایل قرن هشتم هجری قمری ساخته شد. البته این نظر وجود دارد که ساخت بنا به اتمام نرسیده باشد.

ارگ علیشاه تبریز در زمان خود یکی از بزرگ‌ترین بناهای اسلامی بود و محراب آجری آن را که 30 متر ارتفاع دارد، از بلندترین محراب‌های جهان اسلام می‌دانند. این جای دیدنی تبریز همچنین یکی از سه بنای بزرگ عصر ایلخانی در کنار غازانیه و سلطانیه به شمار می‌رود.

نظر قطعی درباره کاربری این بنا وجود ندارد، برخی آن را مسجد، برخی ارگ و برخی آرامگاه می‌دانند. هرچه باشد، این سازه بخشی از آرامگاه، خانقاه، مدرسه و مسجد عظیم علیشاه بوده که همگی در صحن وسیعی قرار داشته و توسط حصاری کاشی‌کاری‌شده محصور بودند. همچنین وجود عنصر محراب، دلیلی بر کاربری این بنا نیست؛ چراکه در بیشتر مقبره‌ها و بناهای آرامگاهی نیز دیده می‌شود. شکل معماری بنای شمالی با دیوارهای رفیع، دو مناره بلند و صفه‌ای در سمت قبله آن نیز حاکی از عملکرد آرامگاهی این بناست.

هم‌زمان با آغاز جنگ‌های ایران و روس در دوره قاجار، از محوطه ارگ علیشاه به‌صورت کارگاه تو‌پ‌ریزی استفاده می‌شد. پس از اشغال تبریز، قوای روسیه تزاری در ارگ تبریز مستقر شدند و همچنین از محوطه ارگ به‌عنوان بازار اسلحه‌سازان و اسلحه‌فروشان استفاده می‌‌شد. اواخر حکومت قاجاریه با احداث برج و باروهایی در اطراف ارگ، آن را به پادگان شهر تبدیل کردند تا اینکه با ثبت ملی این اثر در سال 1310 هجری شمسی به کاربری نظامی آن پایان داده شد.

  • قیمت بلیط ارگ علیشاه تبریز: رایگان

  • زمان بازدید از ارگ علیشاه تبریز: همه‌روزه از طلوع تا قبل از غروب آفتاب

  • آدرس ارگ علیشاه تبریز: خیابان امام، کوچه ارگ

  • نزدیک‌ترین ایستگاه به ارگ علیشاه تبریز: ایستگاه میدان کهن (شهید محققی)

موقعیت دقیق ارگ علیشاه تبریز

argealishah.jpg
ارگ علیشاه، از مکان های دیدنی تبریز

مقبرةالشعرای تبریز

تبریز از قرن‌های گذشته به‌ویژه از زمان حضور اتابکان آذربایجان و ایلخانان به بعد، از کانون‌های درخشان علم و ادب ایران بود و ادبا، عرفا و علمای بسیاری از سراسر ایران به این کانون فرهنگی روی می‌آوردند. ازاین‌رو، یکی از دیدنی های تبریز، کوی سرخاب است که از دیرباز محل سکونت بزرگان و ادبا بوده و ازاین‌رو اهمیت و احترام بسیاری نزد مردم داشته است.

منابع اظهار دارند که از حدود قرن 7 قمری، دفن چهره‌های سرشناس در این گورستان آغاز شد؛ به‌طوری که تا چند دهه پیش نزدیک به صدها تن از اهالی شعر و ادب در این گورستان به خاک سپرده شده‌اند. ازجمله شعرای آرام‌گرفته در مقبرةالشعرا باید از اسدی طوسی، خاقانی شروانی، قطران تبریزی، همام تبریزی و شهریار نام ببریم. البته تنها قبر مشخص، مقبره محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار است. او آخرین شاعر نامی بود که در این مکان به خاک سپرده شد.

این گورستان کهن به‌مرور زمان و در اثر عواملی چون سیل و زلزله، لشکرکشی ترکان عثمانی و اردو زدن آنان در کوی سرخاب و تعصبات مذهبی شیعیان درباره آن مقابر از زمان شاه اسماعیل صفوی، رو به ویرانی رفت. بااین‌حال از سال 1337 هجری شمسی و به‌دنبال انتشار دیوان کمال خجندی، از عارفان و شاعران قرن 8 قمری، فکر احیای آن مطرح شد. سرانجام در شهریورماه 1350 خورشیدی مسابقه‌ای برای طرح بنای یادبود مقبرةالشعرا توسط رسانه‌های دولتی برگزار شد و طرح پیشنهادی غلامرضا فروزان‌مهر به تصویب رسید. طرح بنای یادبود مقبرةالشعرا با ارتفاع 30 متر، ترکیبی از معماری سنتی و مدرن ایرانی و دربرگیرنده یک اتاق بزرگ است که چندین اتاق کوچک در اطراف آن قرار دارد. دیواره‌ها نیز مزین به اشعار شعرای مدفون در این گورستان است.

  • قیمت بلیط مقبرةالشعرای تبریز: 5 هزار تومان

  • زمان بازدید از مقبرةالشعرای تبریز: از 8.5 صبح تا 6 عصر

  • آدرس مقبرةالشعرای تبریز: محله سرخاب، خیابان ثقه‌الاسلام

  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به مقبرةالشعرای تبریز: ایستگاه میدان ساعت (25 دقیقه پیاده‌روی)

موقعیت دقیق مقبرة‌الشعرای تبریز

maqberatoshoara tabriz.jpg
عکس جاهای دیدنی تبریز، مقبرةالشعرا

مجموعه زیارتگاهی حلیمه خاتون تبریز

حلیمه خاتون، مجموعه زیارتگاهی در شهر تبریز در محله چرنداب است که شامل امامزاده و مسجد می‌شود. بر سر نسب این زیارتگاه اختلاف‌نظر وجود دارد. این زیارتگاه را مدفن حلیمه خاتون می‌دانند. برخی او را خواهر امام رضا(ع) و برخی دیگر دختر ایشان دانسته‌اند. البته نمی‌توان دراین‌باره با قطعیت اظهارنظر کرد. زیارتگاه دو مسجد دارد که یکی مسجد بزرگ در ضلع غربی اتاق اصلی و دیگری مسجد کوچک در ضلع جنوبی است. در کتیبه ورودی بنا «مسجد خانم امامزاده چرنداب» حک شده است. دو قبر دیگر نیز در کنار حلیمه خاتون وجود دارند که آ‌ن‌ها را مربوط به کنیزانشان می‌دانند.

  • قیمت بلیط مجموعه زیارتگاهی حلیمه خاتون: رایگان

  • زمان بازدید از مجموعه زیارتگاهی حلیمه خاتون: ‌از 8 صبح تا 6 عصر

  • آدرس مجموعه زیارتگاهی حلیمه خاتون: خیابان طالقانی، محله چرنداب

  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به مجموعه زیارتگاهی حلیمه خاتون: ایستگاه میدان کهن (20 دقیقه پیاده‌روی)

موقعیت دقیق مجموعه زیارتگاهی حلیمه خاتون تبریز

halimekhatoon tabriz.jpg
مجموعه حلیمه خاتون تبریز

عمارت شهرداری برج ساعت تبریز

یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز، عمارت شهرداری تبریز است که در مرکز شهر تبریز و در میدان شهرداری یا میدان ساعت قرار دارد. عمارت شهرداری همان‌طور که از نامش پیداست، محل شهرداری شهر تبریز است. این جای دیدنی تبریز سه‌طبقه است و در فاصله سال‌های 1314 تا 1320 هجری شمسی در محل گورستان متروکه شهر تبریز و با طرح و نقشه مهندسان آلمانی بنا شد.

بنای زیبای عمارت شهرداری از جاذبه های گردشگری تبریز است که در ابتدا بلدیه نام داشت. عمارت، پلانی Uشکل دارد و البته بیشتر شبیه عقابی است که بال‌های خود را باز کرده است. این نوع پلان در آلمان قبل از جنگ جهانی دوم نیز مرسوم بود. نمای بیرونی عمارت شهرداری در قسمت شمال و شرق که مشرف به معابر اصلی شهر تبریز است، از سنگ و در قسمت جنوب و غرب از ترکیب آجر و سنگ ساخته شده است.

یکی از مهم‌ترین نمادهای شهر تبریز، برج ساعت عمارت شهرداری است که به ساختمان ساعت یا ساعات قاباغی معروف است. برج ساعت واقع در میدان ساعت تبریز که از بهترین جاهای دیدنی تبریز محسوب می‌شود، 30 متر ارتفاع دارد و دهه‌هاست که هر 15 دقیقه یک بار، زنگ آن نواخته می‌شود. نکته جالب اینجاست که ملودی هر ربع ساعت، نیم ساعت و یک ساعت، با یکدیگر متفاوت هستند تا مردمی که صدای آن را می‌شنوند، بتوانند ساعت را تشخیص دهند. فعلاً اطلاعاتی از اینکه آیا هنوز هم این ملودی‌ها از ساعت پخش می‌شوند یا خیر، در دسترس نیست.

عمارت شهرداری تبریز، موزه‌ای تماشایی هم دارد. موزه عمارت شهرداری در سال 1386 هم‌زمان با صدمین سال تأسیس اولین انجمن شهر و بلدیه ایران در تبریز راه‌‌اندازی شد. از این جای دیدنی در تبریز به‌عنوان نخستین موزه شهرداری ایران بهره‌برداری شد. این مکان، از تالارهای متعددی تشکیل شده است. در محوطه عمارت شهرداری، تعدادی خودروی تاریخی به نمایش درآمده‌‌اند.

  • قیمت بلیط عمارت شهرداری تبریز: 5 هزار تومان، برخی روزها رایگان

  • زمان بازدید از عمارت شهرداری تبریز: روزهای غیرتعطیل از 8 صبح تا 6 عصر، در ساعات اداری

  • آدرس عمارت شهرداری تبریز: ضلع جنوب‌غربی میدان شهرداری، مابین خیابان ارتش و خیابان امام

  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به عمارت شهرداری تبریز: ایستگاه میدان ساعت

موقعیت دقیق عمارت شهرداری و ساعت تبریز

میدان شهرداری تبریز
میدان ساعت شهرداری، از جاهای دیدنی تبریز؛ عکس از ندا سلیمانی

خانه استاد شهریار

امکان ندارد هنگام سفر به تبریز، از خانه استاد شهریار دیدن نکنید. موزه استاد شهریار از دیگر جاهای دیدنی تبریز است که در منزل شخصی این شاعر بزرگ واقع شده است. این خانه تاریخی به شاعر ایرانی یعنی سیدمحمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار تعلق دارد. خانه شهریار، در دوره پهلوی دوم بنا شد و آخرین خانه محل سکونت استاد شهریار بود. این خانه تاریخی بعد از فوت شهریار توسط شهرداری تبریز خریداری و به موزه تبدیل شد و همچنین در فهرست میراث ملی کشور نیز به ثبت رسید.

خانه استاد شهریار بیش از 250 متر مربع مساحت دارد و در دو طبقه ساخته شده است. این جاذبه دیدنی تبریز، محل نمایش آثار و وسایل شخصی استاد شهریار است. از عکس و دست‌نوشته گرفته تا لوازم‌تحریر، لوح‌ها و تندیس‌ها و سایر وسایل شخصی همه را در این خانه می‌توانید مشاهده کنید.

  • قیمت بلیط خانه استاد شهریار: رایگان

  • زمان بازدید از خانه استاد شهریار: همه‌روزه، به‌جز جمعه‌ها از ساعت 8 صبح تا 8 شب

  • آدرس خانه استاد شهریار: محله مقصودیه، خیابان ارتش جنوبی، کوچه شهریار

  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به خانه استاد شهریار: ایستگاه میدان ساعت (15 دقیقه پیاده‌روی)

موقعیت دقیق خانه استاد شهریار

خانه شهریار
خانه شهریار، از دیدنی های تبریز

خانه پروین اعتصامی

بعد از خانه استاد شهریار، جا دارد خانه پروین اعتصامی را هم به‌عنوان یکی از جاهای گردشگری تبریز معرفی کنیم. خانه پروین اعتصامی را می‌توان یکی از جاهای تاریخی تبریز هم دانست؛ زیرا این خانه از دوران پهلوی اول تا به امروز مانده است. خانه پروین اعتصامی با معماری سنتی و زیبای خود، نمایانگر فرهنگ و تاریخ این منطقه است. این خانه که در سال 1385 ثبت ملی شده، شامل بخش‌های مختلفی ازجمله اتاق‌ها، حیاط و باغچه است که همه با دقت و به‌زیبایی حفظ شده‌اند. بازدید از این خانه تاریخی، فرصتی عالی برای آشنایی با زندگی و آثار این شاعر بزرگ است.

  • قیمت بلیط خانه پروین اعتصامی: 5 هزار تومان

  • زمان بازدید از خانه پروین اعتصامی: از 9 صبح تا 2 بعدازظهر، به‌جز جمعه‌ها

  • آدرس خانه پروین اعتصامی: خیابان عباسی، کنار مسجد میرآقا، کوچه‌ ساوجبلاغی، پلاک ۶

  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به خانه پروین اعتصامی: ایستگاه شهید بهشتی (20 دقیقه پیاده‌روی)

موقعیت دقیق خانه پروین اعتصامی

Khaneh Parvin Etesami.jpg
عکس جاهای دیدنی تبریز، خانه پروین اعتصامی

مقبره دو کمال تبریز

مقبره دو کمال از دیگر دیدنی های تبریز است که می‌توانید از آن بازدید کنید. این مکان، باغ آرامگاهی است که تعدادی از ادبا و هنرمندان ایرانی در آن به خاک سپرده شده‌اند. از مشهورترین این افراد باید به کمال‌الدین مسعود خجندی و کمال‌الدین بهزاد هراتی اشاره کرد. علت نام‌گذاری این آرامگاه به دو کمال، به همین دلیل است.

کمال‌الدین مسعود خجندی، شاعر و عارف قرن 8 و 9 هجری قمری بود که در خجند، مرکز ولایت سغد تاجیکستان، متولد شد. او شیفته عرفان آذربایجان بود و ازاین‌رو در مسیر بازگشت از سفر حج، در تبریز ماندگار شد. کمال خجندی در تبریز به خدمت سلطان حسین جلایر درآمد. شیخ کمال پس از مرگ در باغ و خانقاه خود که پیشکشی از سوی سلطان حسین بود، به خاک سپرده شد.

کمال‌الدین بهزاد، نقاش قرن 9 و 10 هجری قمری و نگارگر مشهور مکتب نقاشی هرات بوده است. او در دربار تیموری و پس از آن در دربار صفوی صاحب‌منصب بود. بهزاد در دربار تیموریان در خدمت سلطان حسین بایقرا بود و سال‌ها پس از برافتادن تیموریان به تبریز مهاجرت کرد و تحت حمایت دربار صفوی قرار گرفت. بهزاد، هنگامی که در خدمت شاه‌طهماسب صفوی بود، درگذشت و در کنار کمال خجندی به خاک سپرده شد.

طی قرن‌ها و با دفن چهره‌هایی دیگر، باغ کمال به گورستانی متروکه تبدیل شد و در نهایت در دهه 1350 خورشیدی، آن را ساماندهی کردند. مقبره دو کمال که اکنون یکی از جاهای دیدنی تبریز محسوب می‌شود، ازجمله آثار ثبت‌شده در فهرست میراث ملی کشور است.

  • قیمت بلیط مقبره دو کمال تبریز: رایگان

  • بهترین زمان بازدید از مقبره دو کمال تبریز: عصر

  • آدرس مقبره دو کمال تبریز: خیابان هفت تیر، محله بیلانكوه (ولیان كوی)، باغ كمال (مقبره دو كمال) تبریز

  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به مقبره دو کمال: ایستگاه آبرسان (20 دقیقه پیاده‌روی)

موقعیت دقیق مقبره دو کمال تبریز

مقبره دوکمال تبریز
مقبره دو کمال، از دیدنی های تبریز

کلیسای مریم مقدس تبریز

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری تبریز، کلیسای مریم مقدس، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کلیسای این شهر است. این کلیسا حدفاصل سال‌های 1782 تا 1785 میلادی توسط ارامنه تبریز بنا شد. بااین‌حال، قدمت بنای اولیه به سده‌های 15 و 16 میلادی و حتی قبل‌تر می‌رسد. کلیسای مریم مقدس تبریز، طرحی صلیبی‌شکل دارد و یکی از گنبدهایش روی چهار ستون قطور سنگی بنا شده است. تصاویر و پرده‌های نقاشی از مریم مقدس، عیسی مسیح(ع) و حواریون، زینت‌بخش دیواره‌ها و گنبد این کلیساست. کلیسای مریم مقدس محل برگزاری مراسم مذهبی ارامنه تبریز است. جا دارد ذکر کنیم که امکان بازدید سایر اقلیت‌های دینی از این کلیسا وجود ندارد و بازدید آن‌ها به دریافت مجوزهای لازم نیاز دارد.

  • قیمت بلیط کلیسای مریم مقدس تبریز: رایگان

  • زمان بازدید از کلیسای مریم مقدس تبریز: طبق مجوز صادرشده از مراجع ذی‌ربط

  • آدرس کلیسای مریم مقدس تبریز: محله دیک‌باشی، میدان نماز

  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به کلیسای مریم مقدس تبریز: ایستگاه میدان کهن

دیدنی‌ترین کلیساهای تبریز را بشناسید

موقعیت دقیق کلیسای مریم مقدس تبریز

sait mari tabriz.jpg
کلیسای مریم مقدس تبریز؛ عکس از مریم ابراهیمی

موزه آذربایجان تبریز

از دیگر فعالیت های پیشنهادی در تبریز می‌توانیم به بازدید از موزه آذربایجان این شهر اشاره کنیم. موزه آذربایجان تبریز از مهم‌ترین موزه‌های باستان‌شناسی ایران است. در این موزه، اشیا و یافته‌های باستان‌شناختی مربوط به بازه زمانی پیش از اسلام تا قاجاریه به نمایش درآمده‌اند. موزه آذربایجان تبریز که در سال 1341 افتتاح شده، سه سالن اصلی دارد. در این جای دیدنی تبریز آثار مربوط به دوران پیش از اسلام مثل سکه‌ها و مهرهایی از دوران هخامنشی و همچنین آثاری از دوران بعد از اسلام تا قاجار برای بازدید وجود دارد. همچنین در بخشی از این موزه هم می‌توانید شاهد سنگ‌نگاره‌‌ها، مجسمه‌ها و کتیبه‌های تاریخی باشید.

  • قیمت بلیط موزه آذربایجان تبریز: 20 هزار تومان

  • زمان بازدید از موزه آذربایجان تبریز: از 9 صبح تا 5.5 عصر

  • آدرس موزه آذربایجان تبریز: خیابان امام، جنب مسجد کبود

  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به موزه آذربایجان تبریز: ایستگاه‎‌های شهید بهشتی و میدان ساعت

موقعیت دقیق موزه آذربایجان تبریز

museum-azarbayjan-1.jpg
موزه آذربایجان، از مکان های دیدنی تبریز

موزه‌ مشروطه تبریز (خانه کوزه‌کنانی تبریز)

خانه کوزه‌کنانی معروف به خانه مشروطه تبریز یا موزه مشروطه از پرافتخارترین جاهای دیدنی تبریز است. این خانه در دارالسلطنه تبریز قرار دارد و با نظارت حاج ولی معمار ساخته شده است. این بنا همچون سایر خانه‌های سنتی ایرانی، شامل قسمت‌هایی چون ورودی، هشتی، غلام‌گردش، حیاط مرکزی، بیرونی و اندرونی است.

بانی و صاحب خانه مشروطه، حاج مهدی کوزه‌کنانی معروف به ابوالمه از رهبران جنبش مشروطه و نخستین رئیس انجمن ایالتی آذربایجان بود. ازاین‌رو در جریان جنبش مشروطه و جنگ‌های یازده ماهه تبریز علیه نیروهای دولتی، این خانه به پایگاهی محکم برای مشروطه‌خواهان تبدیل شد. نتیجه این فعالیت‌ها در نهایت منجر به تبدیل سلطنت مطلقه به پادشاهی مشروطه، تشکیل مجلس شورای ملی و تدوین قانون اساسی شد. خانه کوزه‌کنانی در دوران خودمختاری آذربایجان، محل تجمع سران فتنه دموکرات آذربایجان بود.

خانه کوزه‌کنانی تبریز، اکنون به موزه مشروطه تبدیل شده است و در آن علاوه‌بر تندیس‌های بزرگان مشروطه، تعدادی از اسناد و مدارک مربوط به انقلاب مشروطه و همچنین وسایل شخصی جمعی از سرشناسان این انقلاب به نمایش درآمده‌ است.

  • قیمت بلیط موزه مشروطه تبریز (خانه کوزه‌کنانی تبریز): 15 هزار تومان

  • زمان بازدید از موزه مشروطه تبریز (خانه کوزه‌کنانی تبریز): از 9 صبح تا 6.5 عصر

  • آدرس موزه مشروطه تبریز (خانه کوزه‌کنانی تبریز): میدان نماز، خیابان راسته کوچه (مطهری)، روبه‌روی مسجدجامع

  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به موزه مشروطه تبریز (خانه کوزه‌کنانی تبریز): ایستگاه میدان کهن (15 دقیقه پیاده‌روی)

موقعیت دقیق موزه مشروطه تبریز

خانه-مشروطه-تبریز.jpg
موزه مشروطه، از جاهای تاریخی تبریز

موزه قاجار تبریز

یکی دیگر از موزه‌های این شهر که در خانه‌ای قدیمی قرار گرفته و از جاهای تاریخی تبریز محسوب می‌شود، موزه قاجار است. این خانه متعلق به یکی از رجال سیاسی دوران قاجار یعنی امیرنظام گروسی بود که امروزه بازدید از آن، به یکی از فعالیت های پیشنهادی در تبریز تبدیل شده است. این موزه، تاریخ و فرهنگ دوره قاجار را معرفی می‌کند و آثار ارزشمندی از این دوره را به نمایش می‌گذارد.

موزه قاجار تبریز که نمونه‌ای برجسته از معماری دوره قاجار است، در محله ششگلان تبریز واقع شده است. این بنا با تالارهای بزرگ، آینه‌کاری‌ها، حوض‌خانه و باغچه‌های زیبا، محیطی منحصربه‌فرد برای آشنایی با فرهنگ و هنر قاجاریه است. در این موزه مجموعه‌ای از اسلحه‌ها، سنگ‌ها، سکه‌ها و آبگینه‌ها وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

  • قیمت بلیط موزه قاجار تبریز: 20 هزار تومان

  • زمان بازدید از موزه قاجار تبریز: از 9 صبح تا 6 عصر

  • آدرس موزه قاجار تبریز: محله ششگلان، کنار اداره صنعت، معدن و تجارت، کنار مقبرةالشعرا

  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به موزه قاجار تبریز: ایستگاه شهید بهشتی

موقعیت دقیق موزه قاجار تبریز

Qajar Museum- House of AmirNezam Garrousi.jpg
عکس جاهای دیدنی تبریز، موزه قاجار

موزه سنجش تبریز (خانه سلماسی تبریز)

موزه سنجش، از دیگر جاهای دیدنی تبریز است که در خانه سلماسی قرار دارد. قدمت بنای این خانه تاریخی به دوره قاجاریه برمی‌گردد که در دو طبقه ساخته شده و بخش‌‌های بیرونی، اندرونی، حیاط‌ مرکزی، بهارنشین، تابستان‌نشین، پاییزنشین، زمستان‌نشین، مطبخ و همین‌طور یک ساعت آفتابی دارد. از تزیینات این بنا می‌توان به پنجره‌های مشبک ارسی و تزیینات گچ‌بری اشاره کرد. درمجموع، موزه سنجش تبریز را می‌توان مکانی برای نمایش انواع ابزار سنجش و اندازه‌گیری شامل قپان‌، ترازو، سنگ وزنه، پیمانه‌های نفتی، اسطرلاب، قطب‌نما و ساعت‌های قدیمی دانست.

  • قیمت بلیط موزه سنجش تبریز (خانه سلماسی تبریز): 15 هزار تومان

  • زمان بازدید از موزه سنجش تبریز (خانه سلماسی تبریز): از 9 صبح تا 2.5 بعدازظهر، جمعه‌ها تعطیل

  • آدرس موزه سنجش تبریز (خانه سلماسی تبریز): خیابان ارک جدید، خیابان مقصودیه

  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به موزه سنجش تبریز (خانه سلماسی تبریز): ایستگاه میدان ساعت

موقعیت دقیق موزه سنجش تبریز

موزه سنجش ساره سلطانپور.jpg
موزه سنجش تبریز، عکس از آرشیو لست‌سکند، ساره سلطان‌پور

پل قاری تبریز

از دیگر فعالیت های پیشنهادی در تبریز می‌توانیم به بازدید از پل قاری اشاره کنیم. پل قاری از دیگر جاذبه های گردشگری تبریز است که می‌توانید از آن بازدید کنید. این پل در نقطه ورودی بازار بزرگ تبریز و نزدیک درِ باغمیشه قرار گرفته و مسیر ارتباطی بین بازار تبریز با بخش شمالی شهر است و دو محله ششگلان و شتربان را به هم وصل می‌کند. پل قاری تبریز را که به پل چراغ هم معروف است، روی مهرانه‌رود ساخته‌اند. این پل از 8 دهانه مدور و پایه‌های سنگی و بدنه آجری تشکیل شده است. همچنین کناره‌های مسیر اصلی پل با آجر نرده‌کشی شده‌ و ستون‌های سنگی کوچک دارد.

  • قیمت بلیط پل قاری تبریز: رایگان

  • زمان بازدید از پل قاری تبریز: 24 ساعته

  • آدرس پل قاری تبریز: خیابان ثقةالاسلام، پل قاری

  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پل قاری تبریز: ایستگاه میدان ساعت (20 دقیقه پیاده‌روی)

موقعیت دقیق پل قاری تبریز

پل قاری نادرمزرعه شادی.jpg
پل قاری تبریز، عکس از آرشیو لست‌سکند، نادر مزرعه‌شادی

پل آجی‌چای تبریز

قدمت این پل آجری که روی تلخه‌رود (آجی‌چای) قرار دارد، به دوره صفویه و قاجاریه بازمی‌گردد. پل آجی‌چای تبریز 16 دهانه دارد که از این تعداد، 13 دهانه به‌شکل جناغی و سه دهانه دیگر به‌صورت هلالی ایجاد شده‌اند. تلخه‌رود از به هم پیوستن چندین رود تشکیل شده است و از دامنه سبلان سرچشمه می‌گیرد. اگر با تور داخلی به تبریز سفر می‌کنید، بازدید از پل آجی‌چای خالی از لطف نخواهد بود.

  • قیمت بلیط پل آجی‌چای تبریز: رایگان

  • زمان بازدید از پل آجی‌چای تبریز: 24 ساعته

  • آدرس پل آجی‌چای تبریز: بلوار شهید خلبان بابایی

  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پل آجی‌چای: ندارد.

موقعیت دقیق پل آجی‌چای روی نقشه

پل آجی چای نادر مزرعه شادی.jpg
پل آجی‌چای، عکس از آرشیو لست‌سکند، نادر مزرعه شادی

ائل‌گلی یا شاه‌گلی تبریز

ائل‌گُلی تبریز یا شاه‌گُلی، یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری تبریز است. این مجموعه تاریخی‌تفریحی شامل استخری با آبگیری بزرگ و کوشکی دیدنی در میان آن است. بنای اولیه آبگیر که آب آن از رودخانه لیقوان تأمین می‌شود، در زمان آق‌قویونلوها یعنی سده 8 هجری قمری ایجاد شده و در دوره صفویه بین سده‌های 10 تا 12 هجری قمری توسعه پیدا کرده است. این استخر، ابتدا بزرگ‌ترین مرکز ذخیره آب باغ‌های اطراف تبریز بوده است. سپس در دوره‌های مختلف، ساماندهی شده و دیواره‌ای از سنگ و آهک اطراف آن کشیده شده است.

میان استخر، عمارت یا کوشک زیبایی قرار دارد که ساخت آن را به قهرمان میرزا، پسر عباس میرزا نایب‌السلطنه نسبت می‌دهند که از حکام آذربایجان در دوره قاجار بود. او ضمن تعمیر استخر، از وسط ساحل شرقی، خیابانی را تا کوشک ایجاد کرد. همچنین تپه بلند قرارگرفته در ضلع شرقی بنا را به‌صورت پلکانی طراحی کرد تا آن را به مکانی تفریحی تبدیل کند.

کوشک، تالار بزرگ هشت‌گوشی است که بنای اولیه آن به‌علت رطوبت و فرسودگی تخریب شده است. عمارت فعلی در سال 1349 در دو طبقه و به‌صورت هشت‌ضلعی ایجاد شده است. مجموعه ائل‌گلی تبریز، امکانات رفاهی چون رستوران، کافه، فروشگاه، آبخوری، نمازخانه، پارکینگ و سرویس بهداشتی دارد. ائل‌گلی همچنین به‌عنوان اولین پارک اینترنتی کشور شناخته شده و دسترسی به اینترنت در این پارک برای عموم رایگان است.

  • قیمت بلیط ائل‌گلی تبریز: رایگان

  • زمان بازدید از ائل‌گلی تبریز: 24 ساعته

  • آدرس پل ائل‌گلی تبریز: آزادراه کنارگذر جنوبی تبریز، بلوار ائل‌گلی، پارک ائل‌گلی

  • نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به ائل‌گلی تبریز: ایستگاه ائل‌گلی

موقعیت دقیق ائل‌گلی تبریز

DSC_0574.jpg
ائل‌گلی تبریز، عکس از نرگس کاظمی‌فرد

سفر به تبریز با تورهای لست‌سکند

تبریز از آن دست شهرهایی است که سالانه از گردشگران بسیاری میزبانی می‌کند و با اصالت خاص خودش، یکی از شهرهای گردشگرپسند کشورمان محسوب می‌شود. اگر شما هم پس از خواندن مطلب مکان های دیدنی تبریز، مشتاق شده‌اید از جاهای گردشگری تبریز دیدن کنید، می‌توانید به صفحه تور تبریز در وبگاه لست‌سکند بروید و آن توری را که مطابق سلیقه‌تان است، انتخاب کنید و از دیدنی های تبریز لذت ببرید.

سخن آخر

در این مطلب، جاهای دیدنی تبریز را به شما معرفی کردیم. گفتنی است که جاهای دیدنی تبریز فقط به موارد معرفی‌شده در این مطلب محدود نمی‌شوند؛ چراکه این شهر، آثار و جاذبه‌های زیادی دارد و ما بهترین جاهای دیدنی تبریز را به شما معرفی کردیم و قطعاً می‌توان اماکن و جاذبه‌های دیگری را به این فهرست اضافه کرد. اگر تاکنون به تبریز سفر کرده‌اید، بازدید از کدام‌یک از مکان های دیدنی تبریز را به مسافران این شهر پیشنهاد می‌کنید؟

حسین نادری
حسین نادری

مهندس نرم‌افزاری خسته از کُدزنی هستم که عاشق سینماست و فیلم‌نامه‌نویسی می‌کند. مدتی‌ست که به دنیای تولید محتوا قدم گذاشته‌ام و نوشتن در لست‌سکند کار هر روز من شده است. نوشتن برای لست‌سکند به من این فرصت را می‌دهد تا با واژه‌ها به گوشه‌گوشه دنیا سفر کنم و تجربه‌های تازه‌ای به دست آورم. پس، نوشتن شد فصل مشترک مهندسی، فیلم‌نامه‌نویسی و تولید محتوای گردشگری؛ چیدن و مهندسی‌کردن هنرمندانه واژه‌ها کنار هم و کشف دنیاهای جدید.