بلندترین قله های ایران؛ بلندترین و معروف ترین کوه های ایران

4.2
از 45 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
بلندترین قله ایران؛ بلندترین و معروف ترین کوه های ایران
15 خرداد 1403 08:00
12

آیا می‌دانید بلندترین قله ایران چه نام دارد؟ کوه های معروف ایران، یکی از دلایل مهم تغییرات اقلیمی کشورمان محسوب می‌شوند. شناخت بلندترین کوه ایران و روش‌های پیمایش، برای کوه‌نوردان و قله‌نوردان اهمیت دارد. در این مطلب از لست‌سکند با کوه های ایران به ترتیب ارتفاع آشنا می‌شوید و بلندترین و بزرگترین کوه ایران را می‌شناسید.

کوه های ایران به ترتیب ارتفاع

  • دماوند: 5610 متر ارتفاع

  • علم‌کوه: 4850 متر ارتفاع

  • سبلان: 4811 متر ارتفاع

  • کوه هزار: 4465 متر ارتفاع

  • آزادکوه: 4395 متر ارتفاع

  • شیرکوه: 4050 متر ارتفاع

(01-03-30) (21).jpg

اطلاعات مفید در مورد کوه‌های ایران

کوه‌های ایران به‌دلیل تنوع زیست‌محیطی و اهمیت فرهنگی، بر جغرافیا و تاریخ، اثرگذارند. کوه دماوند، بلندترین قله ایران، علاوه‌بر ارتفاع زیادش، به‌دلیل جایگاهش در ادبیات و اسطوره‌های ایرانی بسیار شناخته‌شده است. علم‌کوه و سبلان از دیگر قله‌های معروف ایران هستند که به‌ترتیب به‌عنوان دومین و سومین قله بلند ایران شناخته می‌شوند.

  • بزرگترین کوه ایران: دماوند

  • بلندترین قله ایران بعد از دماوند: علم‌کوه

دماوند؛ تنها قله بالای 5000 متری ایران

بلندترین قله ایران، دماوند، کوهی با جایگاهی منحصربه‌فرد است که علاوه‌بر جغرافیای ایران، در فرهنگ مردم ایران هم نقش مهمی داشته است. دماوند، کوهی است که داستان‌های اسطوره‌ای درباره‌اش وجود دارد. در واقع دماوند را می‌توان معروف‌ترین کوه ایران نامید که به‌عنوان اثر ملی ایران هم به ثبت رسیده است.

اگر از جایگاه مهم کوه دماوند در میان مردم ایران بگذریم، دماوند با ارتفاع 5610 متر، بلندترین قله ایران است و تنها قله در کشورمان است که بیش از 5000 متر ارتفاع دارد. ویژگی دیگر دماوند، آتش‌فشانی بودن آن است. دماوند، سال‌هاست نیمه‌خاموش است؛ اما جزو کوه‌های آتش‌فشانی ایران محسوب می‌شود. به عقیده عده‌ای، علت نام‌گذاری دماوند هم به این دلیل است و دماوند از ترکیب دم + آوند تشکیل شده و به بخارهایی اشاره دارد که از آن متصاعد می‌شود.

دماوند، بلندترین کوه ایران، در استان مازندران قرار دارد و مسیرهای مختلفی برای صعود به آن وجود دارد؛ اما به‌دلیل دشواری و طولانی بودن مسیر، فقط بعضی از راه‌ها برای صعود کوه‌نوردان مجهز شده است و از میان جبهه‌های آن، مسیر جنوبی مجهزتر است و امکانات بیشتری دارد.

قله دماوند
قله دماوند، بلندترین کوه ایران

علم‌کوه؛ دومین کوه مرتفع ایران

بلندترین قله ایران بعد از دماوند، علم‌کوه است. علم‌کوه هم در رشته‌کوه البرز و استان مازندران واقع شده و ارتفاعش 4850 متر است و یکی دیگر از کوه های معروف ایران است. معمولاً کسانی که تصمیم می‌گیرند به دماوند صعود کنند، صعود به علم‌کوه را در برنامه‌های تمرینی قبل از صعودشان به دماوند قرار می‌دهند؛ زیرا علم‌کوه دومین کوه بلند ایران است و صعود به آن در مقایسه با دماوند، راحت‌تر است و به‌نوعی می‌توان گفت که کوه‌نوردان با صعود به آن، توانشان را می‌سنجند.

علم‌کوه هم مسیرهای مختلفی برای صعود دارد؛ اما به نظر می‌رسد صعود ازطریق مسیر جنوبی، ساده‌تر است. همچنین باید بدانید که بهترین فصل صعود به علم‌کوه، تابستان و در ماه‌های تیر و مرداد است؛ زیرا در فصل‌های سردتر، کار سخت می‌شود و خطراتی از قبیل لیز خوردن و گرفتار شدن در برف و طوفان افزایش پیدا می‌کند.

علم کوه
نمایی از علم‌کوه، از کوه های معروف ایران

سبلان؛ ارتفاعی مقدس در شمال‌غربی ایران

سبلان، به‌عنوان سومین قله مرتفع ایران در استان اردبیل و 25 کیلومتری جنوب‌شرقی مشگین‌شهر قرار گرفته است. سبلان، 4811 متر ارتفاع دارد و مثل دماوند یک کوه آتش‌فشانی است که فعلاً خاموش است. آب گرم‌های معروف دامنه سبلان، طبیعت زیبایش و پیست اسکی‌، از جاذبه‌های گردشگری سبلان هستند. اگر اهل کوه‌نوردی هستید، صعود به سبلان در کنار بازدید از جاهای دیدنی اردبیل می‌تواند سفری خاطره‌انگیز را برایتان رقم بزند.

سبلان در طول سال معمولاً سرشار از برف و یخ است. در قله سبلان دریاچه زیبایی به چشم می‌خورد که باعث می‌شود تصویر آن را به‌راحتی تشخیص دهید. سبلان که مردم محلی به آن ساوالان هم می‌گویند، نقش پررنگی را در هواشناسی به سبک باورهای مردم محلی ایفا می‌کند و مردم مشگین‌شهر، ساوالان را دلیل بسیاری از رخدادهای آب‌و‌هوایی می‌دانند. این موضوع نشان می‌دهد که این قله مرتفع، جایگاه مهمی در فرهنگ مردم آن منطقه داشته و دارد.

Sabalan view.jpg
نمایی از سبلان، از کوه های معروف ایران

کوه هزار؛ بلندترین قله در کرمان

کوه هزار در کرمان، یکی دیگر از بلندترین قله‌های ایران است. شاید نام این کوه را کمتر شنیده باشید؛ اما ارتفاع قله‌اش به 4465 متر می‌رسد و جزو کوه‌های بالای 4000 متر در ایران محسوب می‌شود. کوه هزار یا هزاران در جنوب استان کرمان و در منطقه راین قرار گرفته است؛ در نتیجه اگر کوه‌نوردید، می‌توانید علاوه‌بر بازدید از جاهای دیدنی کرمان، صعود به کوه هزار را هم در برنامه سفرتان قرار دهید.

می‌گویند به این دلیل نام کوه را «هزار» گذاشته‌اند که گیاهان معطر فراوانی در اطرافش وجود دارد. قبلاً هم این کوه به هزارگیاه معروف بوده و بلبلان خوش‌آواز زیادی هم در اطراف آن بوده‌اند. معمولاً صعود به کوه هراز در فصل بهار پیشنهاد می‌شود و مسیر دسترسی به آن از شهر راین است. پس اگر می‌خواهید با تور داخلی به کرمان سفر کنید و در این سفر، به کوه هزار صعود کنید، فصل بهار را برای سفرتان انتخاب کنید.

کوه هزار
عکس از هزار کوه، بلندترین قله کرمان

آزادکوه؛ مرد البرز

پنجمین کوهی که از میان بلندترین کوه‌های ایران معرفی می‌کنیم، آزادکوه با 4395 ارتفاع است. البته بعضی منابع، ارتفاع آن را ۴۳۵۵ متر و پس از قله خلدو ذکر کرده‌اند. درهرصورت، آزادکوه یکی از قله‌های بالای 4000 متری و بلند ایران محسوب می‌شود که آن هم در رشته‌کوه البرز قرار گرفته است.

نام دیگر آزادکوه را شاهزاده گردن کج گفته‌اند و برخی کوه‌نوردان به آن لقب مرد البرز داده‌اند. برای صعود به آزادکوه از روستاهای مختلفی مثل وارنگه رود، کلاک، نسن و ناحیه می‌توانید وارد شوید که همگی در جاده چالوس هستند و مسیرهایشان درجه سختی متفاوتی دارند. همچنین اگر می‌خواهید با تور طبیعت‌گردی به مناطق اطراف جاده چالوس سفر کنید، می‌توانید اقامتگاهی در نزدیکی این کوه را انتخاب کنید تا با منظره‌ای از آزادکوه، روزتان را آغاز کنید.

آزادکوه
نمایی از آزادکوه، یکی از بلندترین کوه‌های ایران

شیرکوه؛ بلندترین قله در یزد

شیرکوه، با ارتفاع تقریبی ۴۰۷۵ متر، یکی از بلندترین قله‌های ایران و بلندترین نقطه استان یزد به شمار می‌رود. این کوه بخشی از رشته‌کوه‌های مرکزی ایران است و به‌دلیل زیبایی‌های طبیعی و تنوع زیستی، مقصدی محبوب برای کوه‌نوردان و علاقه‌مندان به طبیعت محسوب می‌شود. شیرکوه همچنین نقش مهمی در تأمین آب منطقه ایفا می‌کند و به‌عنوان یکی از منابع اصلی آب شیرین برای شهرها و روستاهای اطراف تفت شناخته می‌شود.

برای صعود به شیرکوه، باید مسیرتان را از شهر تفت در 30 کیلومتری یزد شروع کنید؛ در نتیجه می‌توانید پس از بازدید از جاهای دیدنی یزد، به تفت بروید و حرکت کنید. پیشنهاد می‌کنیم در نیمه اول بهار به شیرکوه صعود کنید تا وضعیت آب‌‌وهوایی برای بالا رفتن از شیرکوه در بهترین حالت ممکن باشد.

IMG_5306.jpg
شیرکوه، از کوه‌های مرتفع ایران

کوه های معروف ایران

  • دماوند: نماد ایران‌زمین

  • علم‌کوه: معروف به پرچالش‌ترین قله

  • سبلان: با دریاچه‌ای زیبا در شمال‌غرب ایران

  • سهند: معروف به عروس قله‌های ایران

  • دنا: سرسبزترین رشته‌کوه ایرانی

  • اشترانکوه: معروف به کوه آلپ ایران و مکانی محبوب برای کوه‌نوردان

304.jpg
اشترانکوه، آلپ ایران

سخن آخر

در این مطلب، کوه های معروف ایران را به شما معرفی کردیم و درباره بلندترین کوه ایران اطلاعاتی در اختیارتان قرار دادیم. خوب است بدانید که صعود به این کوه‌ها به‌دلیل ارتفاعشان بسیار سخت است و به آمادگی جسمانی و توانایی کافی نیاز دارد. همچنین لازم است برای صعود به این کوه‌ها، تجهیزات ضروری کوه‌نوردی را همراه داشته باشید و با برنامه‌ریزی صحیح، صعودتان را آغاز کنید. اگر در این مسیر تازه‌کار هستید، حتماً در صعودهای اولتان با گروه‌های کاربلد همراه شوید تا مهارت‌های لازم را به دست آورید. از میان این کوه های معروف ایران، شما تجربه صعود به کدام‌یک را داشته‌اید؟

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.